Zelfrijdende pantoffel, gebaseerd op autotechniek, komt naar je toe
Slippers en pantoffels die met een druk op de knop naar hun baasje rijden: het is geen vroege 1 april-grap, maar een serieus project van Nissan. De aandrijftechniek is gebaseerd op die van de elektrische auto Nissan Leaf.
De ontwikkeling van robotauto’s gaat snel, maar volgens Nissan zijn veel consumenten nog steeds sceptisch over de nieuwe technologie. Om meer acceptatie te creëren, gaat het Japanse merk de komende jaren een aantal science fiction-achtige projecten introduceren.
Tweewielaangedreven
De eerste daarvan zijn de zelfrijdende pantoffels. Gasten van een traditionele Japanse herberg kunnen vanaf volgende maand ervaren hoe fijn het is wanneer je schoenen op commando naar je toe komen. De sloffen rijden met een druk op de knop vanzelf naar de deur, parkeren daar automatisch tussen de andere schoenen en wachten totdat hun baasje ze weer nodig heeft. Nissan voorziet de schoenen daartoe van twee kleine wielen, een elektromotor en sensoren. De toegepaste technologie komt overeen met de aandrijving van de elektrische auto Nissan Leaf.
Autonome tafels
De test vindt plaats in de stad Hakone op ongeveer 75 kilometer ten zuidwesten van Tokio. In traditionele Japanse herbergen is het gebruikelijk dat gasten hun schoenen uittrekken bij de ingang en in pantoffels het pand te betreden. "De zelf parkerende pantoffels zijn ontworpen om het bewustzijn van automatisch rijden en het potentiële gebruik ervan te vergroten," zegt Nick Maxfield, woordvoerder van Nissan. In de herberg rollen rijden echter niet alleen de sloffen autonoom rond: ook de tafels van de herberg manoeuvreren zelfstandig op hun plek.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verzonken portiergrepen zijn hip maar ook gevaarlijk: Duitse ANWB waarschuwt eigenaren
-
auto-expert48
Files voor de tunnel worden opzettelijk gecreëerd en daar is een goede reden voor
Soms lijkt het helemaal niet zo druk te zijn in een tunnel, maar kort daarvoor heb je tóch in de file gestaan. Hoe kan dat, vraagt lezer René Voorbach zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
auto-expert21
Dit zijn de veiligste zitplaatsen in een bus
Busvervoer staat als relatief veilig bekend. En toch waren er vorige week vier doden te betreuren bij een eenzijdig busongeval in Duitsland. Lezer Jancko Rijpma vraagt zich af of er wel voldoende eisen worden gesteld aan bussen. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
257
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
Weer de hele dag met 130 kilometer per uur over de snelweg razen? De vier formerende partijen zijn serieus aan het onderzoeken of ze de maximumsnelheid kunnen verhogen. Dat melden bronnen aan deze site. -
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw.
-
‘Betaalbare’ Bugatti die als olifantentaxi diende over drie dagen onder de hamer
-
-
-
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven?
-
PREMIUM
In de Rotterdamse haven staan honderden auto's stof te happen: dit is er aan de hand
Rotterdam -
PREMIUM
Verbreden van snelwegen zorgt nauwelijks voor minder files en is niet per se milieuvriendelijker
Het wordt steeds drukker op de Nederlandse wegen en elk jaar komen er meer en meer kilometers aan snelweg bij. Maar zorgt dat ook echt voor minder files? En hoe zit het met de uitstoot? Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft, werkt het zeker niet overal. ,,Je hoort mij niet zeggen dat een wegverbreding nooit zin heeft, maar het moet op slimme plekken gebeuren.”Den Haag -
-
PREMIUM
Arie toverde oude boerderij om tot heiligdom voor oldtimers: ‘Alles wat je verkoopt, ben je kwijt he!’
Hoeksche Waard