AlloAllo - eerste hulp bij #trolling
Listen very carefully. I shall say this only once.

AlloAllo - eerste hulp bij #trolling

Iedereen die zich in het publieke debat mengt – journalisten, leden van politieke partijen, maar ook bedrijven of overheden - kunnen te maken krijgen met zogenaamde trolling. Dit zijn digitale aanvallen van mensen die het niet met jou eens zijn en jouw standpunt en je draagvlak willen ondergraven. Medium van voorkeur is Twitter, maar het kan ook overslaan naar andere sociale media en mogelijk ook naar reguliere media: de ‘ophef caravaan’. Georganiseerde trolling start vaak met berichtgeving op een internetplatform of via een opinion leader met een groot aantal volgers.* Trolling als communicatie instrument treedt vooral op in populistische groepen waar het een belangrijk kenmerk heeft om als onderling bindmiddel te dienen. Symboolgebruik zoals het toevoegen van de Nederlandse vlag verstrekt het wij gevoel van de groep. Scapegoating – het aanwijzen van een herkenbaar slachtoffer – en shaming – kwetsuur, uitsluiting in elke vorm – worden met enthousiasme gebruikt door een op sociale media dominante minderheid met meer dan gemiddeld sadistische persoonlijkheidskenmerken. Ook het inzetten van fakenieuws – gebeurtenissen ‘reframen’ of zelfs verzinnen om als ondersteunend argument te kunnen gebruiken, vindt vaak plaats.

Positief aan trolling is dat het een kans is om actoren te herkennen. Wie drijven de trolling aan? Hoe bouwt een issue als bijvoorbeeld #waronchristmas zich op? Wat hebben actoren er bij te winnen? Ook laat het zien welke argumenten gehanteerd worden en geeft het jou dus een kans om vanuit een multiperspectief een issue waar jij, je organisatie of je politieke partij bij betrokken bent te bezien, en mogelijk nieuwe argumenten te maken.

Heb jij in je functie als communicatie adviseur of in een andere hoedanigheid te maken met trolling? Hieronder 10 tips voor de organisatie van ‘resistance’. Besef dat het oude adagium ‘stilzitten bij het scheren’ niet geldt bij trolling. En, ondanks alle eb en vloed van drek, sociale media zijn geweldige middelen voor verbinding, waar je ook veel plezier mee kunt hebben.

Preventief

1.   Waarschijnlijk merk je het snel genoeg in je sociale media, maar ben je aan het werk met issues die gevoelig zijn voor trolling? Enkele issues zijn:

  • duurzame energie (windmolens, zonnepanelen, elektrische auto’s)
  • tradities (Sinterklaas, Kerst)
  • maatschappelijke vraagstukken (immigratie, vluchtelingen, racisme, seksisme, Islam)
  • politieke standpunten (Europese Unie, Brexit, klimaatverandering, milieumaatregelen, verdelingsvraagstukken).

Analyseer je issue en de stakeholders. Kijk apart naar de negatieve stakeholders en zet hun argumenten op een rij. Blijf in je communicatie weg van claims die trolling kunnen luxeren, bijvoorbeeld: windmolens zijn een oplossing voor klimaatverandering. Wees ook alert op beeldmateriaal. Is met een simpele toevoeging van tekst een aantrekkelijke meme van te maken? No no’s zijn bijvoorbeeld alle foto’s met feesten, eten of drinken, frame > ze nemen het er van.

Enkele voorbeelden van populistische framing:

Duurzame energie > windmolens > linkse hobby > subsidie slurper > klimaathoax > onzekerheden over energie transitie > de rekening landt altijd bij de ‘gewone man’.

Tradities > Kerst > enkele voorbeelden van marketing keuzes (Feestdagen in plaats van Kerst) uitlichten > een bewijs voor de toename van politiek correcte (policor) handelen vanwege gevoeligheden van Moslims > de overheid laat de gewone man in de steek > weg met ons.

Maatschappelijk vraagstuk > vluchtelingen > verbinding met beleid Europese Unie > toename onveiligheid vanwege terrorisme > afgunst vanwege vermeende privileges van vluchtelingen > homeopathische verdunning > falende overheid > weg met ons.

Politiek > D66/Groen Links > gutmenschen > elite > wantrouwen naar de overheid > wil van het volk > gevoelens van jaloezie en achtergesteld zijn > demonisering van koers en aanhangers > potentiële verkiezingswinst.

 2.   Breng het lopende debat over het voor jouw relevante issue in kaart. Ga uit je ‘bubble’ en kijk goed naar de argumenten, zowel in sociale media, als internet platforms en regionale media.

3.   Monitor sociale media. Hier zijn verschillende dashboards voor. Wees alert op berichten van zenders met een groot bereik, internetplatforms, politici en opionleaders. Zie je ‘spikes’ optreden (plotselinge toename van frequentie vermelding trefwoord)? Mogelijk moet je je eigen argumenten aanvullen met informatie. Ik ben zelf enthousiast over Twopcharts: http://twopcharts.com/saskiaterkuile

Tijdens de aanval

4.   Hou de regie over onderwerpen door informatie te plaatsen op je eigen website, (vooral) ook tijdens een communicatiecrisis. Een mooi voorbeeld is het issue #waronchristmas waarbij een groep studenten van de HAN een opdracht voor creatieve therapie om mensen te verwarren had uitgevoerd door het ophangen en verspreiden van een briefje bij een kerstboom dat deze uit ideologische overwegingen zou worden verwijderd. HAN heeft zelf snel en adequaat op de aanval gereageerd.

5.   Ook als een persoonlijke aanval betreft, probeer je reacties op te schorten en te analyseren wat er gebeurt. Ik ben er zelf mee in de fout gegaan bij een dialoog met een anoniem account die zich had voorgedaan als een familielid van een slachtoffer van MH17 en er trots op is de NOS misleid te hebben. Ik werd daar boos van. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2184418-twitteraccount-mh17-nabestaande-blijkt-nep.html

Issue: MH17 > onderzoek met onzekerheden > falende overhead > aandacht trekken > bewijs dat reguliere media fake nieuws verspreiden. Bij dit issue is invloed vanuit buitenlandse bronnen met zogenaamde bots traceerbaar.

6.   Besef dat jouw reacties in screendumps of knipsel uit context getrokken kunnen worden. Dit gebeurt door opinion leaders met veel volgers die daarmee de legitimiteit van de aanval onderbouwen. Maatregelen zijn blokken en eventueel posts deleten. Wat helpt is met 2 personen de aanval te volgen en reacties samen op te stellen.

7.   Ga niet in dialoog met anonieme accounts en rapporteer bij Twitter en Facebook alle racistische en seksistische uitingen. Blokkeer (eventueel preventief) accounts die uitsluitend ondermijning tot doel hebben. Stop uitzichtloze dialogen met echte mensen door het eens te zijn over het gegeven dat standpunten verschillen. Je kunt in het ergste geval een account voor een paar dagen op besloten zetten totdat de aanval is overgewaaid.

8.   Organiseer actief je eigen steunnetwerk (mede eigenaren van het issue) en rapporteer in dit netwerk aanvallen. Maak aanvallen en de verantwoordelijkheid voor een aanval transparant, al is het alleen maar voor je eigen analyse.

9.   Blijf altijd beleefd, spreek mensen aan met u. Ook hiermee ben ik de fout ingegaan bij de MH17-troll.

10. Drijf algoritmes van positieve reacties op door likes en retweets.

 *Er is een reden waarom ik hier geen voorbeelden van geef. Dat is simpelweg verregaande onveiligheid. Mocht je hier vragen over hebben dan kan dat via de DM van LinkedIn. Ervaringsdeskundig: https://weesp.d66.nl/2017/09/10/haatzaaien-gerton-van-unnik/ 

 Verder lezen:

Marcel Canoy: https://www.socialevraagstukken.nl/column/twitter-stop-het-virulent-seksisme/

De klassieker van Jon Ronson, So you’ve been publicly shamed, 2015 https://www.bol.com/nl/p/so-you-ve-been-publicly-shamed/9200000036927997/?suggestionType=typedsearch

Het perspectief van de troller: Georg Caspar, Shame and Internet Trolling; A Personal Exploration of the Mindset Behind this Modern Behavior; 2014.

https://www.bol.com/nl/p/shame-and-internet-trolling/9200000037296990/?suggestionType=typedsearch

Fakenieuws: Public Data, A Field Guide to Fakenews and other information disorders, https://firstdraftnews.com/field-guide-fakenews-infodisorders/?utm_content=buffera020d&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

 Kijken: https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2017/mar/10/the-internet-warriors-meet-the-trolls-in-their-own-homes-video

To view or add a comment, sign in

Explore topics