@3Het wordt financiëel nòg erger:Statushouders zoveel mogelijk naar hotels, ook zonder goedkeuring gemeenten - https://nos.nl/l/2514610�...
@1Rond "contacten" met Rusland, maar ook China, zijn altijd al wild-west verhalen geweest. Er zijn echter op het geheel, maar weinigen, die è...
Schandalig dit weer.Gek dat deze "tekorten" alleen maar in Nederland spelen. Ook de prijzen van medicatie, zijn in het buitenland vaak goedkop...
@17Bij oorlog aan oorlogsrecht doen , betekent verlies.Nog geen ene oorlog meegemaakt waar ze zich volledig aan oorlogsrecht hebben gehouden...
@7 Dat is juist en dat komt door een oerdomme constructie. Aan elk mbo-diploma hangt een zak geld voor de school, zo’n 5000 euro dacht ik, maa...
@6Dat laatste is maar al te waar.Wel is het MBO uitgekleed door telkens het niveau omlaag te halen.Wat trouwens in ons hele onderwijs ...
Er is altijd onderscheid m.b.t. educatie. Wie een doctorstitel heeft is opgeleid t/m het hoogste niveau in deze zin dat er niets anders meer is ...
Weten jullie ook welke partijen niet getekend hebben tegen het antisemitisme deze week ?Het door de Turken bestuurde Denk en het door de Russe...
@59Iedere keer weer over mijn ziekte beginnen zoals in @57 Wat ben jij toch een goor achterlijk stuk vreten ...
@59Waar ben je nou met die gore vieze bek van je ?...
Het houdt in dat de selectie van boven naar beneden plaats gaat vinden.
Oftewel de hoogste cijfers eerst, en liever niet minder dan een 7,5.
Dat is een Grade Point Average van 3.5 (GPA)
De minimumeis in het buitenland om toegelaten te mogen worden voor het hoger onderwijs.
Diegenen die precies met tienden van puntjes een 5,5 totaal bij elkaar hebben weten te sprokkelen vallen dan buiten de boot.
Nu is er geen werkgever blij met iemand die niet meer doet dan strikt noodzakelijk is, maar dat terzijde
In wezen wordt hiermee de exameneis van 5,5 onderuit getrokken, zoals het eigenlijk ook veel eerder had moeten gebeuren.
Je losmaken van de zesjescultuur door simpelweg de eis naar beneden te stellen is ook waanzin.
Omdat ook velen die 5,5 niet eens weten te behalen, wordt het rekenen uit dat examenpakket gehaald en moeten ze een aparte rekentoets maken.
De bedoeling is dat je daarvoor slaagt met een 4,5.
En ook daar had Sander Dekker geen vertrouwen in, zodat die voorstelde om een eindcijfer 3 ook als voldoende te rekenen.
https://www.telegraaf.nl/video/492446/dekker-vindt-3-voldoende
Het hele gedoe wordt afgewogen op het feit dat er in 2020 zo’n 40% van de 30-34 jarigen hoger opgeleid moet zijn volgens de EU afspraken.
En aan dat streven heeft Engelshoven zich te houden. Vandaar haar vrees.
Dan is die examenlat op de grond leggen toch wel makkelijker dan beter onderwijs te geven.
Die selectie aan de poort zou dan ook voor een enorme uitval tussen 5,5 en 7,5 gaan zorgen.
Dat is ook juist de bedoeling: een tweedeling in geschikt en ongeschikt.
** gebruiker verwijderd **
Hoe kan zoiets nu niet het gewenste effect hebben? Namelijk de kwaliteit omhoog brengen.
@1 Dank voor uw nuttige toelichting.
Op kwaliteit/kunde toelaten lijkt me terecht.
Wel heb ik wat moeite met het volgende stukje:
"Sinds dit collegejaar kiezen hogescholen en universiteiten zelf hun studenten voor opleidingen met een beperkt aantal plaatsen. Daarbij tellen niet enkel de cijfers, maar moeten geïnteresseerde studenten ook hun motivatie toelichten in bijvoorbeeld een gesprek. Bij ongeveer honderd opleidingen gaat dat zo, zoals de studies geneeskunde, fiscaal recht, tandheelkunde en de opleidingen tot fysiotherapeut en journalist."
Ik kan van mezelf bijvoorbeeld zeggen dat ik het, zeker tegenover vreemden, moeilijk vindt om overtuigend en enthousiast over te komen. Sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo dat ze met wilde gebaren, big smile en fluctuerende stem vertellen over hoe ge-wel-dig ze het zouden vinden om aan een juristenopleiding te mogen beginnen of voor tandarts te mogen leren.
Het lijkt me wat onterecht als mensen door het hebben van zulke - niet per sé negatieve - persoonlijke karaktertrekken eruit gefilterd gaan worden.
Geen idee of het zo is, maar het baart me wel zorgen zoals het er staat.
Cheska een Philipijnse die door de Nuffic werd afgescheept met en veel te lage waardering van haar Highschool diploma, wist toch direct toegang af te dwingen tot HBO Business IT en Management met haar achten. Een GPA van 4.0.
Toegang HBO
https://www.cheska-ict.nl/hbo%20rotterdam/HBO%20R.dam%20Sheduled/sheduled%20and%20booklist.htm
Haar cijferlijst in NL
https://www.cheska-ict.nl/who%20am%20i/who%20am29.jpg
Het origineel.
https://www.cheska-ict.nl/certificates/High%20S4.jpg
Zie daar als NL "student" met een 5,5 maar tegen op te boksen.
@1 “Dan is die examenlat op de grond leggen toch wel makkelijker dan beter onderwijs te geven.”
Beter onderwijs gaat niet helpen. Misschien is het maar 10% van de kinderen wat de intrinsieke capaciteiten heeft om echt hoger onderwijs te volgen. En je kunt geen goed hoger onderwijs geven als er teveel kinderen tussenzitten die het gewoon niet aankunnen. Je kunt dus beter zeggen dat het makkelijker is om de examenlat op de grond te leggen dan om te accepteren dat niet ieder kind in de wieg is gelegd voor hoger onderwijs (godzijdank).
@6 met een gesprekje kun je wel de echte flapdrollen er uit filteren.
@6 Het lijkt me wat onterecht als mensen door het hebben van zulke - niet per sé negatieve - persoonlijke karaktertrekken eruit gefilterd gaan worden.
U heeft gelijk, dat is inderdaad een punt van zorg.
Het introverte talent dreigt ondergesneeuwd te worden.
Het is niet iedereen gegeven een portfolio samen te stellen als website om goed over te komen zoals bij @7 .
En dat is niet eens een echte super website maar voor een jonge vrouw (20) die in wezen niet meer kon met haar laptop dan surfen en een simpel Word documentje, toch een hele prestatie.
En ook zij was/is één en al bescheidenheid en zou dan snel weggedrukt worden.
https://www.cheska-ict.nl
@6 Als het ergens van toepassing is kan ik het me nog wel voorstellen. Ik moest mijn werk ook voor een toelatingscommissie presenteren toen ik toelating voor de kunstacademie deed. Het hoort een beetje bij het vak.
Maar inderdaad, wat het nut is bij tandheelkunde of fysiotherapie...? Motivatie is belangrijk, dat wel natuurlijk, maar een gesprek kan een veels te oppervlakkige indruk geven. Niet alle talenten gaan gepaard met vlotte babbels en sociale vaardigheden.
@11 Ik neem ook niet aan dat ze studenten natuurwetenschappen gaan selecteren op hun vlotte verkoopbabbel. Je mag echter wel van een potentiele student verwachten dat hij/zij kan aangeven waarom hij/zij per se die studie wil doen. Zo'n gesprek is geen 100% garantie, maar ik zie wel dat je het kan gebruiken om de 10% complete flapdrollen er uit te filteren (het zal je misschien verbazen, maar wat je ziet rondlopen op universiteiten, met name in het 1e jaar ...).
Onderwijs is vooral het overbrengen van de 'goede' werkcultuur, d.w.z. dat docenten hun werkcultuur willen overbrengen aan hun studenten.
Deze cultuur wordt vormgegeven door de 'waarden' die de docenten aanhangen, dit zijn de waarden die de docenten willen zien bij de studenten, de genoemde nauwkeurigheid en extravert zijn persoonlijke waarden. Je vindt dit wel belangrijk of simpelweg niet. De selectiedag richt zich op het bezit van de waarden die de docenten belangrijk vinden.
Het cijfer op het eindexamen VO gaat over 'denken', over vaardigheden en dus kennis, dit staat (bijna) los van persoonskenmerken, maar goed, zo zal iemand die 'objectief' denkt voor specifieke beroepen geschikt zijn.
@12
Ik zie er niets in.
Er zijn nu eenmaal mensen die voor alles een vlotte babbel hebben en daar goed mee weg weten te komen. Natuurlijk raak je misschien 10% flapdrollen kwijt, maar de kans is heel groot dat je van de hele goede er ten onrecht 10% niet toelaat.
Het probleem van de minder goede student zit trouwens elders.
Er zijn diverse elleboog constructies mogelijk en die worden dan ook volop gebruikt.
Zo is het mogelijk dat een scholier die een heel laag advies krijgt dat volgt maar dan daarna weer doorstroomt om zo na drie/vier schooltypen tenslotte toch nog in het WO onderwijs terecht te komen.
Dat lijkt mooi (gemiste kansen problematiek) maar het is verre van dat.
Om maar genoeg leerlingen/studenten binnen te halen zijn er voor deze allerlei speciale leerroutes bedacht die maakt dat ze het toch halen zonder het niveau te hebben.
Logisch toch iemand die maar goed is voor het laagste niveau is huis vijf jaar later niet ineens een stralende VWO'r
@13
Je komt zeker uit de sociale hoek?
@6 De verpakking wordt steeds belangrijker Progressief en ze willen het liefst een mooie strik omheen. De inhoud is niet belangrijk meer, althans voor sommige stromingen, dus lekker extravert babbelen over passies, maar er geen enkele kennis over hebben is al een tijd de norm.
Had laatst met 1 van de managers op de werkvloer een heel mooie discussie hierover. Hij ging een weekje later geweldig op zijn bek bij een klant. In een gesprek waar ik als principal bij aanschoof maakte de klant duidelijk dat hij niet gecharmeerd was van het hoog bla bla gehalte van die manager.
@15
"Je komt zeker uit de sociale hoek?"
Nee, uit de beta hoek en dat is geen geintje.
@16 ik neem niet aan dat universiteiten selecteren op kinderen met een vlotte babbel (juist misschien NIET, als blijkt dat iemand alleen maar babbel is en geen inhoud).
@18
Het probleem is dat men vaak niet herkent dat het alleen maar een vlotte babbel is zonder inhoud.
Veel van dit soort lui hebben zich aangeleerd de indruk te wekken dat ze er wel verstand van hebben.
@19 Ik neem aan dat een vakspecialist daar makkelijk doorheen prikt. Maar goed, elke selectiemethode heeft voors en tegens. Daarom misschien niet zo gek om er meerdere te gebruiken (EN naar cijfers kijken, EN een gesprekje, EN ...). Het staat voor mij wel als een paal boven water DAT er geselecteerd moet worden om het hoger onderwijs te redden.
@20
Nee daar zijn die gesprekken te kort voor.
ook zeggen cijfers niet zo veel, want er staat niet bij hoe ze gehaald zijn en uit alle onderzoeken blijkt er nauwelijks verband met de cijfers van de vorige opleiding te zijn met de komende prestaties.
Als de vooropleidingen goed in elkaar zitten is dat selecteren niet nodig maar helaas..............
@21 "Als de vooropleidingen goed in elkaar zitten is dat selecteren niet nodig maar helaas.............."
Tja, daar zit zeker een deel van het probleem. Ik heb ook geen kant-en-klare oplossingen.
@22
Ik ook niet.
Het is proces dat al dertig jaar aan de gang is.
Dat draai je niet zomaar in een half jaar terug.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.