Minder files als slimme auto óók achterom kijkt
Veel nieuwe auto's hebben camera's en radars die een blik vooruit werpen, maar als ze achterom zouden kijken, kunnen veel files worden voorkomen. Wetenschappelijk onderzoek in de VS wijst dat uit. De natuur wordt als voorbeeld genomen.
Wanneer bij ‘stop-and-go’ verkeer ook de afstand tot het achteropkomende voertuig gereguleerd zou worden, ontstaan er minder files door het te krachtig afremmen van de afzonderlijke voertuigen. Dat is wat Berthold Horn en Liang Wang van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Cambridge, Massachusetts hebben berekend en met succes hebben gesimuleerd. Hun onderzoek wordt gepresenteerd in het gezaghebbende tijdschrift ‘IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems’.
Vooruitkijken is de norm'
"Mensen hebben de neiging om zowel letterlijk als figuurlijk te kijken naar wat voor ons ligt en dus lijkt het contra-intuïtief om achterom te kijken", legt Horn uit. “Sensoren en afstandscontrolesystemen op basis van radar staan mede daardoor tot nu toe alleen afgesteld op de afstand tot het voertuig dat voor je rijdt”. De MIT-onderzoekers pleiten ervoor dat ook dat de afstand tot de achteropkomende auto wordt meegenomen in de berekening van een optimale rijstijl.
Vering en demping
Als model gebruiken de wetenschappers vogelzwermen, waarbij de dieren ondanks korte afstanden elkaar niet in de weg zitten. Om dit gedrag mathematisch te berekenen, moet men naar alle soortgenoten in de buurt van een vogel kijken en niet alleen naar die voor hem. Horn en Wang vertaalden dit in een model waarbij de voertuigen met elkaar communiceren over de stand van hun vering en dempers. Op die manier wordt aangegeven aan achteropkomend verkeer of er hard of zacht wordt geremd. Dit in tegenstelling tot een remlicht, dat alleen aangeeft dát er wordt geremd. Hierdoor kunnen bij drukte per auto kostbare meters worden gewonnen, met minder files als gevolg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Autorijden in de bergen: wie heeft voorrang? En wat betekent dat posthoorn-bord eigenlijk?
-
autotest
De Polestar 4 heeft geen achterruit en bezit toch een pretfactor
De Polestar 4 zal waarschijnlijk al gauw bekend staan als ‘de auto zonder achterruit’. Als argeloze passant valt het ontbreken ervan direct op. Maar de ingreep was nodig om fatsoenlijk achterin te kunnen zitten, blijkt tijdens de eerste testritten met de nieuwe, elektrische SUV-coupé. -
Met video
Youtuber filmt honderden roestende klassiekers in Zweeds moeras
Het autokerkhof van Kyrkö in Zweden trekt ieder jaar meer toeristen uit heel Europa. Zij kijken met verbazing hoe autowrakken langzaamaan versmelten met de natuur. In het drassige bos groeien de bomen in veel gevallen dwars door de auto's. -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
ANWB waarschuwt voor levensgevaarlijk kinderzitje
De ANWB waarschuwt eigenaren en potentiële kopers van een bepaald type kinderzitje. Het gaat om de Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist. Dit stoeltje presteert tijdens de frontale botsproef zo ondermaats dat de distributie ervan zelfs is opgeschort.
-
auto-expert1
Mag je met een aanhanger nou wel of niet op de linkerrijstroken rijden?
-
-
-
In Zweden kun je geld verdienen door foutparkeerders aan te geven via een app
Inwoners van de Zweedse stad Uppsala kunnen geld verdienen door hun stadsgenoten aan te geven die illegaal geparkeerd staan. Door het intypen van het kenteken van de overtreder op hun telefoon kunnen de Zweden een aardig zakcentje bijverdienen. -
Waarom de nieuwe Renault Scenic zelfs Tesla uitlacht
De nieuwe Renault Scenic is een elektrische SUV waarmee je maximaal 625 kilometer kunt rijden op een volle batterijlading. Dat is voor een auto die minder dan 50.000 euro kost best bijzonder. En het blijkt niet zijn enige talent.
-
VIDEO | Amerikaan zonder armen en benen bestuurt truck met joystick
-
Aandelenkoers van ooit vierde automerk ter wereld in vrije val: van 82 dollar naar 3 dollar
Het was ooit het op drie na meest waardevolle automerk ter wereld, na Tesla, Toyota en BYD. Maar het Vietnamese automerk Vinfast viel hard en dat belooft weinig goeds voor degenen die een Vinfast hebben besteld. -
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’