Deel dit artikel
-

Proximus: ‘Hef ook in Europa netneutraliteit op’

Proximus-CEO Dominique Leroy voelt veel voor de afschaffing van netneutraliteit. Dan kunnen grootverbruikers als Netflix, Google en Facebook betalen aan telecomoperatoren.

Leroy laat een afwijkend geluid horen na het opheffen van netneutraliteit in de VS. Vanuit Europa kwamen voornamelijk afwijzende reacties op dit besluit. Ook de Belgische telecomminister Alexander De Croo schaarde zich bij de tegenstanders.

Netneutraliteit is belangrijk om vrije toegang te garanderen voor kleine spelers, vindt Dominique Leroy. ‘Maar het gaat te ver als spelers zoals Google, Netflix en Facebook steeds meer capaciteit nodig hebben – door bijvoorbeeld HD en 4K-televisie aan te bieden – maar daar niets voor moeten betalen. De gratis distributie heeft hen groot gemaakt.’

De Proximus-CEO trekt een vergelijking met zware vrachtwagens, waarvoor een kilometerheffing is ingevoerd.

Deel dit bericht

3 Reacties

Mark Vletter - Voys

“De gratis distributie heeft hen groot gemaakt” dat is gewoon gelogen.

Het internet heeft zogenaamde CDN’s (Content Distribution Networks). Netflix haar eigen CDN (Open Connect). Ze zoekt actief naar partnerships met ISP’s, waar ze content fysiek in het netwerk zetten, zodat het verkeer heel goedkoop is. Het blijft namelijk binnen het netwerk van de ISP’s. Netflix doet dit gratis, voor partners die voldoen aan hun basis requirements.

Daar kom bij dat je -ook bij Proximus- betaalt je voor de snelheid van je verbinding. Hoe hoger de kwaliteit van een stream, hoe meer bandbreedte je nodig hebt en hoe sneller je verbinding moet zijn. Data is goedkoop dus deze upsell is een prachtig verdienmodel voor Proximus. Bij de mobiele verbindingen werkt Proximus met databundels die heel duur worden verkocht. Hoe meer video, hoe meer data, hoe blijer de aandeelhouder van Proximus.

Het internet is een broedplaats van innovatie en heeft een enorme impact gehad op onze maatschappij omdat alle bits gelijk zijn. Laten we dat vooral zo houden. Dan wordt Proximus verplicht om zelf innovatief te blijven.

Erwin Moojen - 22 Times

Helemaal eens met Mark Vletter, zodra je een teller gaat invoeren voor het bezorgen van bytes van je website/tool/dienst, dan zet dat onmiddellijk een rem op de innovatie. Het feit dat ze het niet (allemaal) bij de eindklant in rekening kunnen brengen, geeft ook aan hoe sterk ze staan.

Dirk

“Netneutraliteit is belangrijk om vrije toegang te garanderen voor kleine spelers, vindt Dominique Leroy. ‘Maar het gaat te ver als spelers zoals Google, Netflix en Facebook steeds meer capaciteit nodig hebben – door bijvoorbeeld HD en 4K-televisie aan te bieden – maar daar niets voor moeten betalen. De gratis distributie heeft hen groot gemaakt.’”

Het is begrijpelijk dat proximus twee partijen een rekening wil kunnen sturen voor dezelfde dienst. De gehanteerde argumentatie is echter onjuist, want een petabye van netflixdata kost Proximus niet meer dan een petabyte data van willekeurige kleine publishers (waarvan proximus het niet de moeite waard vindt om een betaalrelatie aan te gaan).

Proximus heeft gewoon betalende klanten en heeft niets te maken met hoe haar klanten de door hen ingekochte hoeveelheid maandelijkse data wensen te gebruiken. Als die vergoeding niet kostendekkend is dan moet het haar productprijs verhogen voor haar eigen klanten. Die ruimte heeft het en het kiest er zelf nu voor om dat niet te doen.

Netneutraliteit zorgt ervoor dat er een optimaal prijsevenwicht is (ten gunste van de klant) en het houdt de kostprijs van online diensten zo laag mogelijk waardoor zij ook meer kunnen investeren in nieuwe diensten/content.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond