Die boodschap brengt Koninklijke Horeca Nederland (KHN), samen met zo'n dertig horecaondernemers, donderdag over aan de Tweede Kamer. Op de laatste dag voor het kerstreces brengt de organisatie ook een pizza mee.
"Uit deze pizza is een stuk van 13 procent gesneden, dat symbool staat voor het deel dat internationale, beursgenoteerde marktpartijen zoals Thuisbezorgd.nl, Booking.com en Iens.nl al hebben opgegeten", zegt de organisatie.
De problemen doen zich volgens de organisatie voor bij de grote zoek, boek en bezorgsites. Per 1 januari moeten bij Thuisbezorgd.nl aangesloten restaurants bijvoorbeeld 13 procent commissie betalen. Nu is dat nog 12 procent. De tariefsverhoging valt slecht bij restauranteigenaren.
De ondernemers hekelen de dominante positie van Thuisbezorgd.nl. Daardoor staat het moederbedrijf Takeaway.com vrij om eenzijdig prijsverhogingen door te voeren.
'Slapend rijk'
De kerstperiode is volgens de organisatie de drukste periode van het jaar. "Terwijl de horeca zich in het zweet werkt om gasten een fijne tijd te bezorgen, worden online platforms slapend rijk", vinden de ondernemers.
Volgens Robèr Willemsen, voorzitter van KHN, toont de actie van donderdag aan hoe eenzijdig de relatie met een partij als Thuisbezorgd.nl wordt ervaren door horecaondernemers. "Ze voeren enorme tariefstijgingen door, delen hun klantdata niet en dwingen de laagste prijsgarantie af."
Zogenoemde pariteitsclausules in de contracten zorgen ervoor dat horecaondernemers hun waar op de eigen website niet goedkoper mogen aanbieden dan via het internetplatform.
In Duitsland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk geldt al een verbod op deze voorwaarden. "De Nederlandse politiek kan en moet dit een halt toe roepen met een wettelijk verbod", vindt KHN.
De ondernemers hopen ook dat de online platforms met hen om de tafel willen. "We zijn niet tegen de websites, maar het moet voor ondernemers wel mogelijk zijn om hun eigen marketingcampagnes te kunnen voeren", zegt KHN.
Geen noodzaak
Thuisbezorgd laat in een reactie weten geen noodzaak te zien in wetgeving. "Wij vragen onze ondernemers om gelijke prijzen te hanteren op zowel hun eigen website als ons platform", zegt een woordvoerder tegen NUzakelijk. "Bovendien mogen ondernemers zelf bepalen bij wie ze zich aansluiten."
De bestelwebsite stoort zich aan de houding van KHN. "Ze doen net alsof de grote online partijen geen waarde toevoegen voor de horecaondernemers. Gemiddeld stijgt de omzet van de ondernemer echter met 70.000 euro per jaar als ze zich aansluiten."
Volgens Thuisbezorgd zijn de commissies die worden gevraagd aan ondernemers laag in vergelijking tot andere platforms. "We verzorgen bovendien een app, onderhouden de software, regelen bezorgers en kleding. Dat kost ook allemaal geld."
Het beeld wordt te veel vertekend, zegt het bedrijf. "In Nederland bestelt zo'n 70 procent van de mensen hun eten gewoon nog per telefoon. De rol van online platforms is dus nog beperkt in dit speelveld."