Dat melden diverse Belgische media op basis van een open brief die de CEO's verstuurden. De brief is ondertekend door Wouter Torfs van schoenenzaak Torfs, Frans Colruyt van supermarktketen Colruyt, Bart Claes van kledingketen JBC, Luc van Mol van kledingketen ZEB en Grete Remen van voedingsbedrijf Damhert.
De ondertekenaars constateren dat "virtuele grootmachten uit het buitenland steeds meer de markt domineren". Bestellingen bij die winkels zouden weinig waarde voor het land hebben. "Wie Belgisch koopt, steunt de lokale economie en draagt bij aan de welvaart in België".
Cooblue en bol.com
Het Amerikaanse Amazon en de Nederlandse bedrijven Coolblue en bol.com zijn momenteel populair bij onze zuiderburen. In de populariteitslijsten duikt het eerste Belgische bedrijf pas op de zesde plaats op, bleek onlangs uit onderzoek van e-commercemagazine Twinkle. In de hele top tien staan slechts vier Belgische bedrijven.
Sectorfederatie Comeos becijferde dat 53,7 procent van de omzet uit online handel in België naar het buitenland vloeit, meldt website De Standaard. Daardoor zou de Belgische staatskas 1 miljard euro aan btw-inkomsten mislopen en een potentiële 13.739 banen missen.