Ads Top

Rijk en regio pakken door op verbetering van de bereikbaarheid Zuidelijke Randstad

Het verkeer in de Zuidelijke Randstad loopt vast als er geen maatregelen worden genomen om de bereikbaarheid te verbeteren. Het Rijk erkent de grote opgaven waar de Zuidelijke Randstad de komende jaren voor staat: meer hoogwaardig OV en een betere verkeersdoorstroming in samenhang met de regionale woningbouwopgave van 230.000 woningen, de economische ontwikkeling en het verduurzamen van de mobiliteit.

Met het programma Duurzame Bereikbaarheid pakken Rijk en regio deze uitdagingen aan. De focus van het programma sluit goed aan op de prioriteiten uit het regeerakkoord, zoals het aanpakken van de knelpunten die in de NMCA naar voren komen (A4, A16/A15 Brienenoordcorridor, OV), betere aansluitingen van de regionale wegen op de snelwegen, hoogwaardiger regionaal openbaar vervoer in relatie tot de verstedelijking, verduurzamen van mobiliteit en aanjagen van de woningbouw.
De partijen in de Zuidelijke Randstad hebben met de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de minister van Binnenlandse Zaken tijdens het Bestuurlijk Overleg MIRT gesproken over de noodzakelijke maatregelen om de regio bereikbaar te houden. Het Rijk en de regio onderkennen de noodzaak om de genoemde knelpunten  samen aan te pakken. Hiertoe hebben Rijk en regio afgesproken om het gebiedsgerichte programma Duurzame Bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag in 2018 te starten.

Zo komt er een gezamenlijke werkplaats Metropolitaan OV, Ruimte en Duurzaamheid om verbeteringen voor  het regionaal OV tussen Leiden en Dordrecht uit te werken in relatie tot de verstedelijking. Ook starten 2 pre-verkenningen naar een nieuwe oeververbinding in Rotterdam en naar een hoogwaardige OV-verbinding voor het gebied Central Innovation District-Binckhorst Den Haag. In februari 2018 wil de regio met het Rijk hierover nadere (o.a. financiële) afspraken maken.
Fiets, openbaar vervoer, auto en smart mobility

Met het ministerie zijn verder afspraken gemaakt over een gezamenlijke investering in een Korte Termijn Aanpak van €18 mln in 2018 voor infrastructuur voor fiets, openbaar vervoer en auto en smart mobility (zoals slim verkeersmanagement en gedragsbeïnvloeding van reizigers bijvoorbeeld via werkgevers).

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.