Deel dit artikel
-

‘Liefhebbers klassieke muziek streamen niet’

De nieuwe klassieke muziekdienst MeloMe en het onlangs overgenomen Classic FM worden mogelijk onder één noemer gebracht. Dat vertelde projectmanager Judith van de Crommert van platenmaatschappij Challenge Records gisteren op Cross Media Café Muziek in Hilversum.

MeloMe is vorige maand gestart als een klassieke tegenhanger van Spotify voor de Nederlandse markt. Omdat Spotify niet aan de specifieke wensen van de klassieke muziekliefhebber voldoet, heeft Challenge Records een eigen platform in het leven geroepen. Met nadruk op de gidsfunctie, uitgebreide achtergronden bij muziekstukken en cd-kwaliteit. Daar moet wel flink voor betaald worden: 18 euro per maand, of iets minder wie zich abonneert op een nieuwsbrief van partners.

Formeel is MeloMe nog maar net de lucht. Slechts een twintigtal proefluisteraars heeft toegang tot het platform, dat grotendeels in de schoot van Challenge is geboren.

Eerder deze maand heeft Telegraaf Media Groep (TMG) de zender Classic FM overgedragen aan Challenge Records. Binnen TMG was het Classic FM ‘enig kind’ geworden, na de verkoop van Sky Radio en Radio Veronica aan Talpa Radio, en TMG zat er een beetje mee in zijn maag, zegt Van de Crommert. Met 650.000 luisteraars (210.000 online) moet Classic FM het uithangbord worden van MeloMe.

Maar een uitdaging wordt het wel, moet Van de Crommert toegeven: “In de tijd van cd’s had klassieke muziek een marktaandeel van vijf tot zes procent, nu is dat nog maar 1 procent. De meeste klassieke muziekliefhebbers luisteren niet naar streamingzenders.” Nog niet, althans. Samen met Classic FM of partner Concertzender hoopt men daarin verandering te brengen.

Na Van de Crommert sprak in Hilversum deejay Sam Feldt, die bijna 1 miljoen volgers had via onder meer Facebook en Instagram. “Maar het echte bereik was gering, als ik echt met die fans in contact wilde komen moest ik Facebook betalen. Dat vond ik zonde.”

Inmiddels helpt hij met zijn startup Fangage artiesten aan een database met gegevens van hun grootste fans, als alternatief voor Facebook. Het platform is als een soort website op te zetten en daar kunnen artiesten bijvoorbeeld exclusieve content delen.

Feldt benadrukt dat artiesten Facebook en andere sociale media moeten blijven gebruiken, maar meer als promotie van hun eigen site. “Zorg dat je iedere euro die je in Facebook stopt ook echt iets oplevert en neem die fan mee naar je eigen portal.”

Fangage telt (verpreid over enkele tientallen platforms) inmiddels 100.000 actieve leden.

 

Deel dit bericht

10 Reacties

Wilma

Ik ben het er niet helemaal mee eens. Er zijn echter behoorlijk wat aanbieder waar ook de klassieke luisteraar uit de voeten kan: Qobuz, Tidal. Ik denk dat het waarschijnlijk te maken heeft met de kwaliteit van de receivers. Nog niet iedere receiver geeft de muziek goed weer. Ik zou zeggen schaf de ACE van Moon aan en geloof me, liefhebbers van klassieke muziek gaan dan wel streamen.

Michel van der Voort - Screenforce

Was er gisteren bij. Leuke sprekers met inspirerende plannen. Oorsprong van Fangage ligt in de beperking van platforms als Facebook. Als je eenmaal honderd duizenden volgers hebt voorkomt het algoritme van Facebook dat je kunt 1:1 kunt communiceren met je volgers, tenzij je er voor betaalt.

Lennert

Spotify biedt zeer veel aan en de kwaliteit is zeer goed bij betaald abbonnement. Ik kan echt naar alles luisteren dat ik maar zoek. Gekke conclusie. Wat zijn die specifieke behoeftes van ‘de luisteraar’ dan?

Hans-Eric

Ik vind geluidskwaliteit belangrijk; sinds kort stream ik via de satellite, aanmerkelijk betere kwaliteit dan via kabel!

Daan

Eens met Lennert, zowel Spotify als Apple Music werken prima voor klassieke muziek. Min of meer alles is goed vindbaar. Voor mij klinkt het als een oplossing voor een non-issue, en dan meteen een veel te dure oplossing. Het enige kritiekpunt dat ik kan bedenken, is dat je de namen van componisten, stukken en uitvoerenden vaak in verschillende talen en/of spellingen moet zoeken, omdat cd-labels daar verschillend mee omgaan. Daar wen je aan en dan gaat het prima. MeloMe moet wel een erg inhoudelijke verbetering leveren voordat het de meerkosten waard is…

Mathieu

Mogelijk zijn luisteraars van klassieke muziek ook wat betreft hun mediakeuze conservatief ingesteld. Denkbaar neemt een belangrijk deel van hen genoegen met een ouderwetse FM-radio en is minder op zoek naar de genoemde, nieuwe media.
In de glorietijd van de CD’s kocht je bij Kruitvat indrukwekkende series klassieke muziek voor weinig https://www.emerce.nl/cc?_cc=1&_r=/nieuws/liefhebbers-klassieke-muziek-streamen-nietgeld. Mogelijk geeft dit een vertekend beeld van het verleden.
Tenminste ik, liefhebber van klassieke muziek en elektro ingenieur die eigenlijk verzot zou moeten zijn op zich steeds vernieuwende media, herken me in de voorafgaande beschrijving.

Judith van de Crommert - MeloMe

Dag Jan, bedankt voor je verslag.
Een kleine maar belangrijke correctie. Je schrijft: “Formeel is MeloMe nog niet in de lucht. ” , maar dat klopt niet, we zijn wel degelijk al live.
We hebben nog alleen proefabonnees nu, omdat de eerste 30 dagen gratis zijn.
groet,
Judith

Judith van de Crommert - MeloMe

De meerwaarde van MeloMe zit hem vooral in de cd kwaliteit en het redactiewerk: het verbeteren van de metadata (zo kun je zien wie welke partij zingt of welk instrumenten bespeelt), het tonen van de cd-boekjes, tips van de redactie, nieuwtjes, artikelen, recensies, albumomschrijvingen en werkomschrijvingen in het Nederlands. Sommige liefhebbers zullen het niet missen, maar we denken dat dit voor veel luisteraars wel degelijk een manier is om meer te leren en te ontdekken. Zie het als een soort startpagina voor klassieke muziek.
De €17,99 is fors, maar door je te abonneren op een nieuwbrief betaal je €14,99 p/m of €149,99 per jaar. Dan heb je dus cd kwaliteit en heel veel meer informatie dan op Spotify.

bert

CD kwaliteit daar kom ik niet voor. Ik shop nog steeds SACD voor klassiek. Stream dus in 5.1 DTS of Dolby HD.

G-J

Vind het bedrag van €18 want dat kost het op 1 cent na . veel en veel te duur . Het komt simpel bij je vaste maandlasten , en daar zit ik niet op te wachten. .Tenzij ik op een andere manier wordt gecompenseerd door middel van fraaie SACD/ Cd uitgaven tegen een vriendelijke prijs. Anders stap ik er niet in .

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond