De app en site waren zondagavond al moeilijk bereikbaar, meldt Allestoringen. De dienst is op maandagochtend voor velen helemaal niet toegankelijk.
Bezoekers van de site krijgen een pagina met een foutmelding te zien. Bij het plannen van een route in de app wordt lange tijd een laadscherm getoond. Het telefoonnummer van de routeplanner is nog wel bereikbaar.
In een verklaring zegt 9292 dat de site uit de lucht is gehaald "om de apps en de API (Application Programming Interface) ruimte te geven". Die API kan door andere sites en apps worden gebruikt om reisgegevens op te vragen.
Stefan Hulman, algemeen directeur van 9292, denkt dat er minstens twee keer zo veel reisadviezen zijn opgevraagd als op een normale maandagochtend. Exacte cijfers heeft hij nog niet.
Ook de websites van veel andere ov-bedrijven ondervonden maandag problemen. Gebruikers melden lange laadtijden en foutmeldingen op de sites van onder andere Arriva, GVB, RET en Connexxion.
Code oranje
De KNMI gaf op maandag opnieuw code oranje af wegens het winterse weer. Rijkswaterstaat adviseert mensen om zoveel mogelijk thuis te werken, omdat het weer voor problemen in het verkeer kan zorgen.
De weersituatie zorgt ook voor complicaties in het openbaar vervoer. De NS laat minder treinen rijden en verwacht veel hinder tijdens de avondspits.