Keert de gele streekbus terug in Groningen en Drenthe?

De afbeeldig uit de aanbestedingsstukken van het OV-bureau Groningen Drenthe. De bussen gaan vanaf december 2019 rijden.

De afbeeldig uit de aanbestedingsstukken van het OV-bureau Groningen Drenthe. De bussen gaan vanaf december 2019 rijden.

De kleur geel keert vrijwel zeker terug op de standaard streekbussen in Groningen en Drenthe. Dat blijkt uit de informatie die OV-bedrijven deze week hebben gekregen over de aanbesteding van het openbaar busvervoer in deze twee provincies vanaf eind 2019.

Onder het kopje huisstijl staat de grijs-gele voorbeeldkleur ( sunflower yellow ) onder voorbehoud vermeld, maar het vraagteken lijkt meer op de felheid van het geel te slaan dan op de kleur zelf. Dat betekent dat de huidige grijsrode huisstijl verdwijnt.

Geel was voor het aanbestedingencircus jarenlang de standaardkleur van streekbussen van onder meer GADO, DVM en FRAM. Ook de kleinere bussen worden grijs-geel in plaats van grijs-rood. De Qliners houden hun donkerblauwe huisstijl.

De Q-link buslijnen blijven groen, blauw, paars, oranje (Groningen) en rood (Emmen).

 

Stadsbussen als eerste elektrisch

Het OV-bureau wil vanaf de start van de nieuwe concessie alle twaalf stadsbuslijnen in Groningen, Emmen en Assen elektrisch uitvoeren. Bij de zeven stadslijnen in Groningen hoort de Airportliner, waarvoor Qbuzz al twee elektrische bussen in dienst heeft, en een nieuwe buslijn van het toekomstige station Hoogkerk naar Zernike.

In 2030, vijf jaar voor de landelijke afspraken, wil het OV-bureau alleen nog maar emissieloze bussen gebruiken. Behalve de Airportliner rijdt buslijn Q-link Groen (Groningen - Zuidhorn) vanaf volgende week elektrisch en rijden er vanuit Appingedam twee elektrische waterstofbussen op diverse streeklijnen.

Verdere uitbreiding Qliner netwerk

Het lange afstand netwerk met Qliners tussen Groningen en Assen, Drachten, Emmen en Stadskanaal wordt vanaf 2020 uitgebreid met een nieuwe lijn (Assen- Gieten- Veendam), snellere bussen (100 km/uur, die rijden al naar Drachten en Heerenveen) en meer dubbeldekkers (ook naar Assen). Het complete Qliner netwerk is nu in de aanbesteding opgenomen. Tot dusver was een deel als HOV-netwerk apart aanbesteed (Groningen- Drachten wordt uitgevoerd door Arriva).

Qbuzz heeft het openbaar busvervoer in Groningen en Drenthe sinds 2009 in handen. De aanbesteding gold destijds voor zes jaar maar werd twee keer met 2 jaar verlengd. Het OV-bureau heeft de nieuwe aanbesteding deze week officieel in gang gezet, meteen voor tien jaar. Vervoerbedrijven kunnen tot 1 mei inschrijven.