Dat liet minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) woensdagavond in de Tweede Kamer weten.
"Een stevige businesscase is een harde voorwaarde om als overheid in te stappen", zei de bewindsvrouw.
Zondag riep D66 het kabinet op onderzoek te doen naar de bereidwilligheid van bedrijven om te investeren in de Hyperloop. De overheid moet daarbij ook zorgen voor de benodigde vergunningen. Desnoods kan wat de partij betreft het Nederlandse investeringsfonds Invest-NL een bijdrage leveren.
De Hyperloop is een trein die door een vacuümbuis beweegt. Omdat in deze buis geen sprake is van weerstand, kan hij zeer hoge snelheden van maximaal 1.200 kilometer per uur bereiken.
Testtraject
De Nederlandse Hyperloop-startup HARDT legde eerder dit jaar met bouwbedrijf BAM een testtraject voor de Hyperloop aan in Delft. Daar ligt nu een buis van 30 meter om de treintechnologie mee te testen.
Van Nieuwenhuizen zegt in gesprek te zijn met de initiatiefnemers over een nieuwe testlocatie. Onderzoeksinstituut TNO doet onderzoek naar de haalbaarheid van de plannen.
Wat de bewindsvrouw betreft, komt het geld voor een nieuwe testlocatie vooral van het bedrijfsleven vandaan. Van de overheid mag een “bescheiden bijdrage” worden verwacht. Er kan ook worden gedacht aan subsidie uit de Europese Unie, aldus Van Nieuwenhuizen.