De komende jaren wordt een stijgende vraag naar lithium en kobalt verwacht, de materialen die worden gebruikt in de accu's voor elektrische en deels-elektrische auto's.
Vrijwel alle grote autofabrikanten hebben plannen om de komende jaren meerdere modellen met een elektrische en deels-elektrische aandrijflijn te lanceren.
Om die reden hebben BMW, Daimler, Ford, Honda, Jaguar Land Rover, Toyota, Volvo en Volkswagen samen met Scania op woensdag een overeenkomst voor de verantwoorde winning van grondstoffen gesloten.
Meer dan de helft van de wereldwijde kobaltvoorraad bevindt zich in de Democratische Republiek Congo. In dat land wordt per jaar ook ruim 50 procent van de wereldwijde productie gedolven.
Madagaskar, Zambia en Zuid-Afrika zijn de andere grote producenten op het Afrikaanse continent.
Kinderen
Volgens Amnesty International worden er voor de kobaltwinning in Congo, dat in open mijnen veelal met de hand gebeurt, kinderen van vier tot acht jaar ingezet.
Door de langdurige blootstelling aan het werk kampen de mensen in de mijnen met ademhalingsproblemen, door Amnesty de 'zware metalen longziekte genoemd.'
Australië is de grootste producent van lithium ter wereld, gevolgd door Chili en Argentinië. Bijna 40 procent van de wereldvoorraad zit in Chileense bodem.