De PlayStation VR van Sony was marktleider met 49 procent van de verkopen, becijferde marktonderzoeker Canalys.
Daarop volgen Oculus, maker van de Rift (21 procent) en HTC, maker van de Vive (16 procent). Overige makers van VR-brillen hebben nog geen groot marktaandeel weten te bereiken. De rest van de fabrikanten heeft een gezamenlijk marktaandeel van 14 procent.
In de cijfers worden goedkope VR-brillen als de Google Cardboard, die geen eigen display hebben maar vertrouwen op het scherm van een smartphone, niet meegerekend.
Prijzen
In de afgelopen maanden werden de prijzen van de Oculus Rift en HTC Vive flink verlaagd. Daardoor zijn de verkopen gestegen en konden de brillen voor pc-gamers beter concurreren met de PlayStation-bril.
De Oculus Rift kost nu 449 euro (inclusief controllers), terwijl de Vive voor 699 euro wordt verkocht. De PlayStation VR ging in de verkoop voor 399 euro, maar is in de afgelopen weken voor minder dan 300 euro te koop geweest.
De marktonderzoekers van Canalys denken dat de verkoop van VR-brillen volgend jaar opnieuw zal stijgen door de introductie van verschillende Windows-brillen. Onder meer Acer, Asus, HP en Lenovo maken brillen die onderdeel uitmaken van het Windows Mixed Reality-platform.