"Als we daar geen afspraken over kunnen maken, houdt het wat de werknemers betreft echt op", stelt FNV-bestuurder Paula Verhoef donderdag in een reactie.
Volgens Verhoef veranderen bazen in het streekvervoer langzamerhand in "slavendrijvers". "Mensen moeten maar minder gaan drinken, omdat ze anders te vaak naar de wc zouden moeten. Chauffeurs rijden in hun pauzes door, omdat ze anders hun tijden niet halen", aldus de vakbondsbestuurder.
"De baas kijkt continu mee via de boordcomputer. Dat is een verstikkend regime. De rek is er volledig uit." Ook is nog geen akkoord over de loonsverhoging. De bonden willen 3,5 procent verhoging, de werkgevers 2 procent.
De FNV gaat in de komende weken met de eigen achterban overleggen over vervolgstappen. Acties zijn zeker niet uitgesloten.
"Dat is nooit leuk, voor de reizigers niet en voor ons niet. We beginnen met ludieke acties. Het is voor de werknemers een laatste redmiddel, dit is een noodkreet van de chauffeurs", zegt Verhoef.
De cao Streekvervoer geldt voor dertienduizend werknemers in die sector.