Tijdens een sessie van de commissie voor handel, energie en industriële strategie waarschuwde Aston Martin voor "semi-catastrofale gevolgen" als de Britse typegoedkeuring niet langer geldig is in de EU.
De hoge kosten die aan een aparte typegoedkeuring van voertuigen voor het Europese vasteland verbonden zijn, zouden Aston Martin mogelijk noodzaken de productie te staken, aldus een vertegenwoordiger van de autofabrikant.
Wachttijd
Het Japanse Honda, dat auto's in het Britse Swindon bouwt, zegt dat het voor zijn productie afhankelijk is van ongeveer 350 vrachtwagenladingen uit Europa. Ongeveer 40 procent van het aantal benodigde onderdelen komt uit de EU.
Autofabrikanten actief in het Verenigd Koninkrijk hebben berekend dat elke vijftien minuten wachttijd voor bevoorrading bij de grens hen 850.000 pond op jaarbasis zal kosten.
Honda zegt dat het achttien maanden nodig zal hebben om nieuwe bevoorradingslijnen op te zetten in het geval het Verenigd Koninkrijk zonder werkbaar alternatief de douane-unie zou verlaten.
Meer dan 230 exemplaren van de 690 Honda's die dagelijks de fabriek in Swindon verlaten, gaan naar de EU.
Ongeveer 56 procent van het totaal in het Verenigd Koninkrijk geproduceerde aantal auto's wordt naar de EU geëxporteerd.