Die grootste bedrijven hebben wel 14 procent van het totale aantal vestigingen in handen en bedienen 40 procent van alle klanten, blijkt woensdag uit het eerste onderzoek naar de fitnessbranche van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In totaal waren 26.000 personen werkzaam in de fitnessbranche, samen goed voor tienduizend voltijdsbanen. De branche zette in totaal 0,7 miljard euro om en bediende de 2,2 miljoen Nederlanders die lid zijn van een fitnesscentrum.
Horeca en wellness
Voor de hele branche geldt dat 90 procent van de omzet uit abonnementsgelden wordt gehaald. Bij bedrijven met tussen de tien en vijftig werkzame personen worden relatief veel inkomsten (18 procent) uit horeca- en verhuuropbrengsten gehaald.
Fitnesscentra in die laatste categorie bieden relatief vaak extra voorzieningen aan, zoals horeca, wellness en kinderopvang. Abonnementen in deze fitnesscentra zijn ook duurder. De gemiddelde prijs van het duurste abonnement ligt daar op 63 euro per maand, tegenover een gemiddelde van 42 euro bij kleinere en grotere fitnesscentra.