Kamer niet onverdeeld enthousiast om aanschafsubsidie elektrische auto’s
Het idee van automobielvereniging RAI om een fikse aanschafsubsidie voor volledig elektrische auto’s in te stellen, kan niet op onverdeeld enthousiasme in de Tweede Kamer rekenen.
De RAI meldde vanmorgen in deze krant dat autokopers zuinige auto’s steeds meer links laten liggen. Maar de VVD ziet als grootste regeringspartij niks in extra fiscale stimulering. Kamerlid Remco Dijkstra: ,,Het is van belang dat fabrikanten auto’s aanbieden waar vraag naar is en met voldoende keuzevrijheid voor de consument. Fabrikanten moeten continu innoveren en auto’s worden steeds schoner omdat we telkens de Europese normen aanscherpen. Meer subsidies verstoren de keuzevrijheid en dat moet je niet willen. Elektrische auto’s kennen al voldoende fiscale voordelen.”
Het is voor Henk en Ingrid niet weggelegd om een dure Tesla aan te schaffen
Ook de PVV, de tweede partij van Nederland, is glashelder. ,,Als de consument wil kiezen voor een grote en zware auto, heb ik daar geen problemen mee. Het is vooral voor Henk en Ingrid niet weggelegd om een dure Tesla aan te schaffen, dus het overstappen naar alleen maar elektrisch rijden in 2030 zien wij niet als haalbaar”, zegt Kamerlid Roy van Aalst. De PVV ziet ook niets in door de overheid opgelegde subsidies, verplichtingen of verboden als het gaat om elektrisch rijden.
De linkse partijen staan daar lijnrecht tegenover. Met het klimaatakkoord in de hand is het nieuws dat autobezitters weer voor 'groot en zwaar' gaan volgens de SP ‘een ongewenste ontwikkeling’. ,,Nu is het van groot belang deze elektrische (ex-lease)auto’s in Nederland te houden en haalbaar te maken voor de autorijder”, aldus SP’er Cem Laçin. ,,Dat kan door een aanschafsubsidie en subsidie op laadpalen. Het kabinet wil dat nieuwe auto’s in 2030 emissieloos zijn, terwijl autofabrikanten aangeven dat dit onmogelijk is. Hoe gaat dit kabinet deze maatregel waarmaken?”
In het regeerakkoord staat inderdaad, zoals de SP zegt, het ‘streven’ dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. ,,We zorgen ervoor dat we met voldoende tank- en laadinfrastructuur klaar zijn voor een nieuw wagenpark”, schrijven de coalitiepartijen. Maar dat is niet genoeg, denkt ook Liesbeth van Tongeren (GroenLinks). ,, Mensen ademen nu al slechtere lucht in door zwaardere grotere auto’s. De aanschafsubsidie van de RAI is dus een goed idee. Daarnaast zijn er snel meer laadpalen nodig.”
Maak schoon aantrekkelijk
We kunnen het ons niet permitteren tijd te verliezen
De PvdA vindt dat het kabinet terecht streeft naar schone en elektrische auto's. Kamerlid Gijs van Dijk: ,,Maar dat gaat niet vanzelf. Maak het aantrekkelijk voor de consument. Ik verwacht, zeker gezien deze cijfers, voorstellen van de minister. We kunnen het ons niet permitteren tijd te verliezen.”
,,De markt doet onvoldoende zelf, consumenten kiezen nog te veel voor vieze auto’s”, constateert zelfs Kamerlid Rob Jetten van regeringspartij D66. ,,Als dat zo blijft, moeten we na 2020 wellicht kiezen om elektrisch rijden alsnog fiscaal te blijven stimuleren. Ik put wel hoop uit mededeling van grote automerken dat ze van bijna alle modellen ook schonere varianten volop gaan aanbieden.”
Naar het buitenland
Het feit dat er veel subsidie in die auto's is gegaan, is nog geen reden om er nog meer subsidie in te steken
Bovag pleitte in maart nog voor 1.000 euro laadtegoed voor iedereen die een tweedehands plug-inhybride koopt om te voorkomen dat ze linea recta naar het buitenland gaan. ,,We hebben via de belasting allemaal bijgedragen aan die auto en we moeten meer doen om ze voor de particulier aantrekkelijk te maken.'' Eric Wiebes (VVD), destijds staatsecretaris van Financiën, zag er echter niets in. ,,Het feit dat er veel subsidie in die auto's is gegaan, is nog geen reden om er nog meer subsidie in te steken.'' Ook het milieuargument ging wat hem betreft niet op. ,,Er staat geen muur rond Nederland.'' Saillant detail: dezelfde Wiebes is nu minister van Economische Zaken & Klimaat.
Er wordt ook in het regeerakkoord nog steeds gesproken over ‘uitfasering van de fiscale stimulering van emissieloze auto’s’. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Financiën loopt de nieuwste Autobrief, waarin de fiscale maatregelen zijn geregeld, tot en met 2020. Hij benadrukt dat een regeerakkoord kan leiden tot nieuwe regelgeving.
In de huidige brief is vastgesteld dat voor volledig elektrische leaseauto’s tot 50.000 euro de extreem lage 4 procent bijtelling blijft bestaan. Dit gaat ook op voor alle waterstofauto’s. Verder is er een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor elektrische en waterstofauto’s. Voor alle andere leaseauto’s met een uitstoot vanaf 1 gram geldt een tarief van 22 procent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Opinie11
Opinie Controle Alt Delete: ‘Kamer moet bij debat rapport Toeslagen ‘etnisch profileren’ toevoegen’
-
Kamer wil verbod private investeerders in de zorg, formerende partijen tegenover elkaar
De Tweede Kamer wil af van commerciële investeerders in de gezondheidszorg die vooral uit zijn op het maken van winst. Een meerderheid had zich al eerder uitgesproken voor een verbod op deze private praktijken, onder meer in de huisartsenzorg, omdat de patiënten er nadeel van kunnen ondervinden. Maar demissionair zorgminister Conny Helder wil geen verbod omdat private investeringen de zorg ook ten goede kunnen komen. Bovendien levert een verbod volgens haar juridische risico’s op, concludeert ze uit een onderzoek dat ze liet uitvoeren. -
PREMIUM52
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
39
60 procent van de mbo’ers krijgt niks voor stage, Tweede Kamer zint op verplichte vergoeding
Slechts twee op de vijf mbo-studenten die stage lopen krijgen een vergoeding, blijkt uit nieuw onderzoek. Het merendeel krijgt helemaal niets, ondanks oproepen van het kabinet om stagiairs fatsoenlijk te betalen. GroenLinks-PvdA is er klaar mee en wil onbetaalde stages wettelijk verbieden.
-
PREMIUMAnalyse
Partijen ergeren zich aan werkwijze NSC: wie goed bestuur preekt, zal zelf ook goed moeten besturen
-
-
-
PREMIUMHaagse Zaken
De Hollandse ziekte: pas problemen oplossen na heel lang overleg met allerlei partijen
Politiek verslaggever Hans van Soest schrijft wekelijks over Haagse zaken die ons allemaal aangaan. In deze aflevering: We zijn van oudsher een land van inspraak en uitstel. Maar met moderne crises zoals die in het onderwijs of met ons drinkwater schiet ons poldermodel tekort. -
Nooit gebruikt, nu toch op tafel: zo wil het formatiekwartet de opvangcrisis te lijf
In Den Haag gonst het. Er zou een onorthodoxe maatregel op de formatietafel liggen om de asielinstroom aan banden te leggen. Bij een ‘buitengewone omstandigheid’ hoeft Nederland zich dan niet meer aan internationale verdragen te houden. Hoe reëel is dat?
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
-
PREMIUMColumn
De vraag is of Timmermans de progressieve kar kan trekken
Özcan Akyol schrijft drie keer per week over wat hem bezighoudt. -
-
podcast
Paniek in het appgroepje van Hugo de Jonge