Dat is 5,4 procent meer dan een jaar eerder, maakt het bedrijf donderdag bekend. De vliegtuigen zaten gemiddeld voller en ook de ticketprijzen gingen opnieuw omhoog.
Alle luchtvaartmaatschappijen binnen de groep droegen bij aan de toename van het aantal passagiers en aan de verbetering van de gemiddelde bezettingsgraad. Het percentage bezette stoelen aan boord is een belangrijke graadmeter van efficiëntie in de luchtvaart.
Transavia
Transavia wist de bezettingsgraad het sterkst te verhogen, met meer dan 3 procentpunt tot bijna 92 procent. Bij de prijsvechter was ook de stijging van de ticketprijzen het meest uitgesproken. Op vluchten van KLM was gemiddeld 88 procent van de stoelen gevuld, bij Air France ruim 85 procent.
Air France en KLM lieten vooral groei zien op Europese vluchten. Maar ook op routes naar Noord-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten trok de vraag flink aan.
Caribisch gebied
De belangstelling voor zonbestemmingen in het Caribisch gebied en de Indische Oceaan was daarentegen een stuk minder. Op die routes werd ook minder capaciteit ingezet. Dat geldt ook voor de Aziatische markt, waar de vraag stabiel bleef.
KLM was vorige maand goed voor 2,9 miljoen passagiers, een kleine 8 procent meer dan een jaar eerder. Topman Pieter Elbers sprak van ''een veelbelovende start van het winterseizoen''.
Het vrachtvervoer door de Nederlandse tak liep wel wat terug, waardoor ook de vrachtruimte aan boord minder goed werd benut. Aan Franse zijde was juist het omgekeerde het geval.