Ingelise de Vries
Ingelise de Vries Nieuws 8 nov 2017
Leestijd: 2 minuten

Op Black Friday scoor je cadeaus met vette korting

In Amerika en Engeland is het al jaren traditie: na Thanksgiving is het Black Friday. Verschillende winkels stunten enorm met de prijzen. Met enorme aanbiedingen én hordes mensen tot gevolg. In Nederland komt het fenomeen de laatste jaren ook op. Verschillende retailers stunten van 24 november tot en met 29 november (Cyber Maandag) enorm met de prijzen.

„Ik denk dat het te maken heeft met de internationalisering”, zegt Paul te Grotenhuis, woordvoerder van brancheorganisatie INRetail. „We zien steeds meer hoe er in andere landen feestdagen worden gevierd.” Als voorbeeld geeft hij Valentijnsdag, een Amerikaanse feestdag die we in Europa hebben overgenomen. „En kijk naar Singles Day. Vier studenten uit China besloten in de jaren 90 op 11 november, vier eenen, hun vrijgezellenbestaan te vieren in een bar. Dat is nu ook iets waar retailers op inspringen.”

Steeds meer groei

Dat Black Friday in Nederland groeit, ziet ook Pablo Druijst, oprichter van Black Friday Nederland. „Steeds meer bedrijven sprongen in op Black Friday. Ik maak zelf al heel lang websites, en zag dat er helemaal geen platform voor was.” Zodoende bouwde hij zelf een platform. „Het groeit nog elk jaar flink, steeds meer retailers doen mee.” Wel verwacht Druijst dat Black Friday dit jaar redelijk op zijn piek zit: „Ik denk dat volgend jaar de meeste groei er wel uit is.”

Te Grotenhuis wil nog niet van een trend te spreken. „Dat is het alleen als dit over een paar jaar nog steeds zo is. Black Friday is vooral de Amerikaanse start van het feestdagenseizoen. Ze zijn daar heel erg bezig met kerstcadeaus geven en familie opzoeken.” Ook ligt het zowel aan de winkelier als de consument of het past: „Lang niet iedereen voelt zich aangetrokken tot dit soort dagen en niet iedere aanbieder wil zo’n strategie. Dan is het unieke eraf en krijg je het risico dat je altijd alleen maar stunt.”

Salaris en cadeaus

Voor dit jaar ziet Druijts het in ieder geval zonnig in. „Het valt aan het eind van de maand. Mensen hebben net salaris en kerst en Sinterklaas komen eraan. Het is een periode waar normaal niet veel wordt afgeprijsd. Dat is gunstig voor de consument.” Flink gunstig: Black Friday Nederland adverteert met kortingen die kunnen oplopen tot 80 procent. Is dat wel rendabel? „Dat is vooral in de modehoek zo. Die hebben veel meer marge op hun producten. Bij elektronica is de afprijzing bijvoorbeeld veel kleiner.”

Eind november kunnen we in elk geval flink profiteren van sommige kortingen. Toch zit niet iedereen daarop te wachten. „Kijk naar de Bijenkorf”, noemt Te Grotenhuis. „Die hebben de doldwaze dagen afgeschaft omdat het niet in het concept past. En sommige consumenten zijn ook meer gecharmeerd van extra service of een uniek product op zulke dagen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.