KLM maakt tickets duurder voor mensen die niet direct bij KLM boeken
KLM-tickets die gekocht worden via een reisbureau of vergelijkingssite, worden komend jaar duurder: 11 euro voor een enkele reis of 22 euro voor een retourtje. Dit maakte het bedrijf bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers.
De luchtvaartmaatschappij wil hiermee twee vliegen in één klap slaan: besparen op kosten, en consumenten verleiden om direct bij KLM te boeken via de website, het callcenter of aan de balie. De distributietoeslag, zoals KLM het noemt, gaat op 1 april komend jaar in. De heffing geldt ook voor tickets van zustermaatschappijen Air France en HOP, maar niet voor dochtermaatschappij Transavia.
Reisbrancheorganisatie ANVR is niet verrast door de aankondiging. Andere luchtvaartmaatschappijen als Lufthansa en British Airways gingen KLM al voor. ,,De vraag was niet óf KLM met de toeslag zou komen, maar wanneer en hoe", zegt directeur Frank Oostdam van de ANVR. ,,Het is een trend waar we mee te maken hebben, en dat heeft allemaal te maken met de slag om de consument."
Kosten
De extra toeslag geldt voor alle tickets die verkocht worden door derden, via het wereldwijde boekingssysteem voor luchtvaartmaatschappijen, het Global Distribution System (GDS). Reisbureaus werken daarmee, maar ook vergelijkingssites zoals Tripadvisor en Expedia. Luchtvaartmaatschappijen betalen kosten voor het gebruik van het GDS en geven voor elk verkocht ticket ook nog een vergoeding aan de tussenpersoon.
,,De 11 euro per enkele reis is voor ons het verschil tussen het boeken via derden of direct bij ons", zegt KLM-directeur verkoop en services, Toon Balm. En behalve het verschil in kosten, heeft KLM liever dat consumenten direct bij de maatschappij hun ticket aanschaffen.
,,Het is voor ons heel belangrijk om de klant te kennen, we weten dan beter wat die wil en kunnen ons aanbod daarop afstemmen. Bovendien gaat het om ons product en kunnen wij dus het beste laten zien wat dat product is."
De 11 euro per enkele reis is voor ons het verschil tussen het boeken via derden of direct bij ons
Minder keuze
De ANVR stelt daar tegenover dat consumenten door de toeslag keuzemogelijkheden wordt ontnomen. ,,De klant gaat naar het reisbureau of een zoekmachine om keuze te hebben en te kunnen vergelijken", zegt Oostdam. ,,Natuurlijk moet je als reisbureau wel toegevoegde waarde bieden en voor een behoorlijk deel van onze klanten blijft dat ook zo."
De reisbureaus zullen vast manieren vinden om de toeslag te omzeilen. ,,Via een houtje-touwtjeoplossing. Dan wordt het wel omslachtiger en dat is jammer. Het is belangrijk dat iedereen dezelfde opties heeft zodat consumenten de beste keus kunnen maken. En dat hoeft niet altijd KLM te zijn."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
‘Amerikaanse toestanden’? Aantal massaclaims neemt niet toe, publiciteit erover wel
-
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven. -
PREMIUM
Hoe bang moeten we zijn om ernstig ziek te worden? ‘Een deel van onze gezondheid hebben we zelf in de hand’
Het lijkt wel alsof we steeds zieker worden. Bijna zestig procent van de Nederlanders kampt met een chronische aandoening. Toch is er ook goed nieuws: steeds meer aandoeningen zijn beter te behandelen of zelfs te voorkomen. Daarnaast is er ook veel wat we zelf kunnen doen om het risico op ernstige ziektes te verkleinen. Een huisarts, kankeronderzoeker en immunoloog over hoe reëel het is om angstig te zijn. -
Koopkracht, inflatie, modaal inkomen: wat betekenen al deze termen?
Indexering, koopkracht, recessie... De termen vliegen je de laatste weken om de oren. Maar wat betekent inflatie precies en hoeveel is een modaal inkomen? -
eigen bijdrage270
Verbazing om plan ‘1 euro extra’ op alle elektronica en kleren: ‘Dit is géén goed idee’
Het plan om in de toekomst een belasting van 1 euro te rekenen op alle elektronica en kleren schiet bij veel ondernemers in het verkeerde keelgat. Volgens Fiar, kenniscentrum en brancheorganisatie voor producenten en importeurs van elektronica, is zo’n circulaire bijdrage nodig om de doelstelling voor een duurzame economie te halen. Maar ondernemersvereniging Techniek Nederland vindt niet dat de consument hiervoor moet opdraaien.
-
Douglas-eigenaar CVC gaat naar aandelenbeurs Amsterdam
-
-
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven? -
238
Een halve euro statiegeld op flesjes? Vanaf volgend jaar kan het zomaar de realiteit zijn
Consumenten moeten vanaf volgend jaar mogelijk 50 cent statiegeld betalen op plastic flessen. Nu is dat nog 15 (kleine flesjes) en 25 cent (flessen groter dan 1 liter). De inspectie is echter zo ontevreden over de inzameling, dat het forse maatregelen wil opleggen aan de bedrijven die daarvoor verantwoordelijk zijn. Zo moet het zwerfafval worden teruggedrongen.
-
PREMIUMAan het werk
Zafer: ‘60 jaar Turkse arbeidsimmigratie is een mooi moment voor reflectie’
-
Ondernemers somberder over investeringen, vooral in industrie
Nederlandse ondernemers zijn somberder geworden over hun investeringen. Bedrijven waren in maart minder positief over het doen van investeringen dan in dezelfde maand een jaar geleden, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ondernemers in de industrie waren het minst positief. -
-
PREMIUM57
Eerst 40.000 euro betalen, daarna kan je pas in deze sociale huurwoning