Direct naar artikelinhoud
DM Zapt

Amerikaanse media doen nog altijd zowat alles wat je niet met Trump mag doen

Trump is zo ongewoon dat de Amerikaanse media hem in een plaatje proberen passen waar hij eigenlijk niet in past.Beeld AFP

In de dagelijkse rubriek DM Zapt zet de redactie van De Morgen de blik op oneindig. Vandaag: Sam Feys over de Amerikaanse tv-zenders en hun voortdurende ongemakkelijke relatie met Trump.

“Dit verheldert niets voor onze kijkers. We laten iemand zien die de waarheid verbergt en een interessante manier heeft gevonden om dat te doen.” Rick Stengel, een gerespecteerde journalist en de voormalige hoofdredacteur van Time Magazine, kon zijn verontwaardiging niet verbergen toen de Amerikaanse nieuwszender MSNBC onlangs bijna 20 minuten lang de persbriefing van Witte Huis-woordvoerster Sarah Huckabee Sanders live uitzond. “Dat is geen nieuws. Dat is propaganda, bijna desinformatie zelfs.”

Na meer dan negen maanden presidentschap weten de Amerikaanse nieuwszenders nog altijd niet hoe ze moeten omgaan met het fenomeen Trump. Nieuwszenders zenden persconferenties, waarin mogelijk leugens worden verspreid, nog altijd live uit, zonder extra duiding. In eeuwig durende debatten praten talloze experts gezellig door elkaar.

Twitter bericht wordt geladen...

Of ze laten spindoctor Kellyanne Conway opdraven. Media weten dat ze liegt en voortdurend naast de kwestie antwoordt, maar het is wel explosieve tv waarin een journalist zichzelf op de borst kan kloppen wanneer hij een leugen ontmaskert. Maar ook daar: uiteindelijk verheldert het voor de kijker niets.

In die negen maanden is er wel iets interessant gebeurd. Terwijl traditionele media verslag blijven uitbrengen van wat Trump zegt, zijn komieken en presentatoren van latenightshows op een bepaalde manier beter geworden in het informeren van de bevolking dan de klassieke media. HBO-gezicht John Oliver kan in indrukwekkende monologen van bijna een halfuur de puinhoop van Trump blootleggen en de situatie met Noord-Korea op een begrijpbare manier uitleggen.

Komieken en presentatoren van latenightshows zijn op een bepaalde manier beter geworden in het informeren van de bevolking dan de klassieke media

Terwijl Amerikaanse nieuwsnetwerken zelf het overzicht verliezen door 24/7 sensationeel nieuws de wereld in te sturen, analyseert Stephen Colbert in 5 minuten of Hillary Clinton al dan niet een onderzoek heeft gefinancierd naar Russische inmenging. “Hier is het échte schandaal: ze hebben vuiligheid gevonden en ze hebben het niet eens gebruikt.” Het volk begrijpt het en ze kunnen ermee lachen. Double win.

Trump is zo ongewoon dat de Amerikaanse media hem in een plaatje proberen te passen waar hij eigenlijk niet in past: in een te serieuze context. Komieken als Stephen Colbert, John Oliver, Samantha Bee en Seth Meyers worden dan een van de weinigen die de Trump-bubbel kunnen doorprikken.

Hun humoristische explainers en round-ups worden miljoenen keren bekeken op YouTube. Ze durven letterlijk te zeggen wanneer iets absurd of overdreven is. Ze gebruiken daar hun lichaamstaal, bijtende satire en volle overtuigingskracht voor. Het is nu aan Amerikaanse journalisten om daar iets van op te steken.