Direct naar artikelinhoud
De vraag van Monic

Moeten we dat rekeningrijden niet toch maar eens invoeren?

Monic Slingerland.Beeld Leo Lanser

Op donderdagmiddag als het regent, dan is het 't ergst. Vooral in de herfst of winter. Dan staat er zomaar 700, 800 kilometer file. Vaste prik.

Over de oplossing van het fileprobleem deed de ANWB deze week een paar suggesties in het rapport 'Maak Nederland filevrij'. Wacht even. Filevrij? Als dagelijkse autoforens raakt mij de wel erg optimistische titel van dit rapport. Filearm lijkt me al heel wat, als realistisch doel.

De ANWB doet in dat rapport de Kamer tien ideeën aan de hand om auto's op de wegen weer meer aan het rijden te krijgen. Aparte rijstroken voor vrachtwagens bijvoorbeeld. Of een inhaalverbod voor vrachtverkeer.

Het meest opmerkelijke is dat de oplossing waarvan iedereen weet dat die het beste zal helpen, niet genoemd wordt. Het gaat natuurlijk om rekeningrijden. Ook wel bekend als de kilometerheffing. Het regeerakkoord noemt het wel, maar alleen voor vrachtverkeer.

Ik wil voor mijn 100 euro kilometerheffing natuurlijk wel een beloning
Monic Slingerland

Voorstellen over rekeningrijden hebben steevast een toon die aan het land van melk en honing doet denken. Een droombeeld, dat ooit, ooit misschien werkelijkheid zal worden. Stel je voor, je stapt 's ochtends om 8 uur in je auto, je draait de snelweg op en je ziet tientallen meters asfalt voor je, in plaats van al dat blik van je voorgangers. Stel je voor, je kunt de hele tijd doorrijden, zoals dat tijdens de economische crisis kon, een paar jaar geleden. Met minder vrachtwagens, minder haastige bestelbusjes.

Gewetensvraag

Het probleem bestaat niet alleen op snelwegen, maar ook in de steden. Ook daar zou rekeningrijden helpen om het gebruik van de auto als vervoermiddel terug te dringen. Het onderwerp kwam steeds ter sprake bij vorige kabinetsformaties, maar werd tijdens allerlei uitruilacties weer afgevoerd, vooral door grote druk van de VVD. Jesse Klaver gaf toe, D66 gaf toe, en de VVD won steeds met het mantra 'slimmer rijden'. Maar de vaste weggebruikers, waartoe ik mezelf ook reken, weten dat dit een rookgordijn is.

In theorie ben ik voorstander van rekeningrijden. Maar de gewetensvraag is: wat betekent het als ook ik voortaan moet betalen voor die kilometers?

Om te beginnen wil ik eerst weten hoeveel me dat gaat kosten. 100 euro per maand? En verder wil ik ook wel min of meer zeker weten dat het me iets gaat opleveren. De verwachting is dat een deel van de automobilisten dan op een ander moment gaat rijden, of helemaal niet. Maar hoeveel zullen dat er zijn? Ik wil voor mijn 100 euro kilometerheffing natuurlijk wel een beloning, in de vorm van een paar meter vrij asfalt voor mijn bumper.

Maar met de huidige gunstige economische perspectieven is vooral te verwachten dat er meer files komen. En de nieuwe minister van infrastructuur, Cora van Nieuwenhuizen, is van de VVD. Het duurt daarom misschien nog even voor het rekeningrijden weer op de politieke agenda komt.

Hoe staat u er tegenover? Moet het er toch maar van komen, die kilometerheffing?

Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12 uur naar lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. Een keuze uit de antwoorden verschijnt woensdag.

Lees hier meer vragen van Monic Slingerland