De nieuwe installatie
NOS NieuwsAangepast

Lampjes reclamebord Piccadilly schitteren weer

Piccadilly Circus schittert weer als nooit tevoren. Het enorme reclamebord in de Britse hoofdstad was negen maanden op zwart om een hypermodern systeem te installeren.

De zes individuele led-schermen zijn nu vervangen door één scherm van bijna 800 vierkante meter, het grootste van Europa. In totaal telt het scherm 11,6 miljoen ledjes, waarmee haarscherpe beelden in talloze kleuren te projecteren zijn.

In januari gingen de lampjes uit

Het enorme reclamebord is voorzien van allerlei technische snufjes: zo kunnen camera's voorbijrijdende auto's herkennen om een specifieke reclameboodschap te starten. Het bedrijf achter de reclamezuil benadrukt dat er geen informatie wordt opgeslagen en er geen gezichtsherkenning wordt ingezet.

Ook verzamelt het scherm nu informatie over het weer, zodat er bijvoorbeeld automatisch winterkleding getoond kan worden als de temperatuur onder een bepaald niveau zakt. Daarnaast kan er tegenwoordig live worden gestreamd.

Piccadilly rond 1935

Op Piccadilly wordt al sinds 1908 groots geadverteerd: Perrier was het eerste merk dat er verlichte advertenties plaatste. De gloeilampen waarmee dat aanvankelijk gebeurde werden later vervangen door neon, in 2011 werd led-verlichting geïntroduceerd.

Jaarlijks passeren 100 miljoen mensen de reclameschermen. Zij zullen onder meer reclames zien van Samsung, Hyandai, eBay en Coca-Cola, dat al sinds 1954 een plekje heeft op Piccadilly.

Piccadilly in 1986

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl