De NS mag de prijzen elk jaar corrigeren op basis van de inflatie en de verhoogde kosten voor het gebruik van het spoor doorberekenen.
De Nederlandse Spoorwegen benadrukken dat de prijsstijging lager is dan de verwachte inflatie. ''De Macro Economische Verkenning van 19 september geeft een verwachte inflatie van 1,4 procent voor het jaar 2018. Voor de gebruiksvergoeding geldt een verlaging van min 0,18 procent. De gemiddelde prijsstijging komt daarmee uit op 1,22 procent.''
De stijging van 1,2 procent geldt voor enkele reizen en retourtjes tweedeklas, voor het Voordeelurenabonnement, Traject Vrij, het Grensabonnement, Altijd Vrij en Trein Vrij. Voor het Dal Voordeel-abonnement betalen reizigers evenveel als dit jaar.
De prijzen van enkele reizen, retours en de abonnementen Weekend Vrij en Dal Vrij voor de eersteklas worden volgend jaar niet verhoogd.
NS Flex
Met de nieuwe dienst NS Flex, die het bedrijf vorige week aankondigde, zouden klanten vanaf 2018 makkelijker van klasse kunnen wisselen. "In de eersteklas is vaak meer ruimte dan in de tweedeklas", aldus het bedrijf.
Ook wordt achteraf betalen mogelijk gemaakt voor particuliere klanten. Mensen hoeven dan geen saldo meer op hun ov-chipkaart te zetten. De NS gaat de nieuwe service dit jaar eerst testen met een kleine groep ov-kaarthouders. In de loop van 2018 wordt NS Flex gefaseerd mogelijk gemaakt voor alle reizigers.