De groei is al vijf maanden op rij meer dan 2 procent, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.
Consumenten gaven vooral meer uit aan woninginrichting en kleding dan een jaar eerder. Daar was sprake van een groei met bijna 6 procent. Aan voedings- en genotmiddelen besteedden ze een fractie meer dan een jaar eerder. Verder is aan overige goederen bijna 2 procent meer besteed.
Aan diensten, zoals woninghuur, reizen met de bus of trein, bezoeken aan restaurants of de kapper en verzekeringen, gaven consumenten 2 procent meer uit dan in augustus 2016. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, aldus het CBS.
Volgens de zogenoemde consumptieradar van het statistiekbureau zijn de omstandigheden voor de consumptie in oktober ongeveer even gunstig als in augustus.
Vertrouwen
De stemming onder consumenten is in oktober gelijk gebleven. Het consumentenvertrouwen kwam, net als in september, uit op 23. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid bleven gelijk.
Met 23 ligt het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op 36. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 met min 41.