Na crematie verdwijnt kunstheup in nieuwe auto
recycling 2.0Bij OrthoMetals in Meppel doen ze heel bijzonder werk. Metaal dat overblijft bij crematoria in Europa en Amerika, zoals kunstheupen en -knieën, wordt zorgvuldig gesorteerd en doorverkocht.
Als je uitlegt dat weggooien slecht is voor het milieu, komt vaak wel begrip
Bijna 10 miljoen naar goed doel
OrthoMetals haalt de metalen op bij zo'n 750 crematoria in Europa, Canada, de Verenigde Staten en Australië.
De metalen hebben sinds 2011 bijna 10 miljoen euro opgebracht voor goede doelen.
De opbrengsten van alle crematoria in Nederland komen terecht bij het Dr. C.J. Vaillantfonds, het goede doelenfonds van de Landelijke Vereniging van Crematoria.
Hoeveel winst OrthoMetals maakt met recyclen blijft een bedrijfsgeheim.
Aan de ene kant is Jan-Willem Gabriëls erg trots op zijn bedrijf dat metalen recyclet, die overblijven na een crematie. Aan de andere kant realiseert hij zich terdege dat wat zijn bedrijf doet voor sommigen taboe is. ,,Elke stap die we in deze branche zetten, doen we uiterst voorzichtig."
Een fabriekshal als talloze andere. Alleen liggen hier in Meppel 'producten' met een emotionele lading. Grote zakken vol kunstheupen, kunstknieën. Schroeven en spijkers en handvatten van kisten. ,,We gaan er met eerbied mee om'', zegt Gabriëls. ,,Iedereen beseft wel dat er tijdens en na een crematie dingen gebeuren, die je misschien liever niet wilt weten. Maar als je mensen uitlegt dat het zonde is en slecht voor het milieu om een kunstheup weg te gooien of onder de grond te stoppen, dan komt vaak wel begrip. Ja, wij runnen hier een bedrijf, maar wel één waar je rekening houdt met emoties. In Engeland was, toen we begonnen in 2005, bijna iedereen tegen ons werk. Tegenwoordig zijn ze boos als een crematorium de metalen onder de grond dumpt.''
De vrachtwagen van OrthoMetals rijdt heel Europa door. Zonder reclame, onherkenbaar. ,,Je wilt niet aankomen bij een crematorium waar een dienst is en waar mensen kunnen zien dat we containers met metalen inladen.''
Nederlandse crematoria worden één à twee keer per jaar bezocht. Een crematorium met zo'n 2.000 crematies per jaar, heeft 4 à 5 containers van 140 liter nodig voor de metalen. Die worden vervolgens naar Meppel gebracht. Daar sorteren machines en mensen de metalen waarna die worden geleverd aan smelterijen. Het materiaal wordt onder andere ingezet in de auto- en luchtvaartindustrie.
Of het luguber werk is? ,,Nee, dat niet'', stelt Gabriëls. ,,We doen ons werk met respect, maar we kunnen natuurlijk ook niet elke kunstheup met fluwelen handschoenen behandelen. Het is wel een bedrijf.''
Benieuwd
De vader van Gabriëls begon het bedrijf in 1997 met Ruud Verberne. OrthoMetals is nog steeds het enige bedrijf in de wereld dat zich uitsluitend richt op metalen afkomstig van crematoria. ,,Mijn vader was begin jaren 90 benieuwd wat er met een kunstheup zou gebeuren na een crematie. Hij ontdekte dat er niets met al dat metaal werd gedaan, terwijl het wel waarde heeft. Daar is dit bedrijf uit voortgekomen.''
Onlangs werd de directeur gebeld door een Belg die een kunstheup te koop aanbood. ,,Hij dacht dat die duizenden euro's waard was. Een operatie waarbij je zo'n nieuwe heup krijgt, is namelijk duur. Maar zo werkt het niet. Je betaalt vooral voor de chirurgische ingreep, niet voor het metaal. Dat is na omsmelten bijna niets meer waard. In dit geval zo'n 20 cent."
Kunnen Nederlanders überhaupt een prothese terugvragen na crematie? ,,Bij sommige crematoria kan dat, bij andere niet. Maar wat kun je er daarna mee?''
De mededirecteur heeft ook goed over zijn eigen dood nagedacht. ,,Of ik zelf gecremeerd wil worden? Dat is bedrijfsbeleid...'' Heel soms komt de dood ook in Meppel dichtbij. De vader van Gabriëls overleed enkele jaren geleden al op 64-jarige leeftijd. ,,Hij heeft bewust een kist laten maken zonder metalen. Zodat hij niet bij ons bedrijf zou belanden...''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
auto-expert12
Wat betekenen die letters T.I.R. op vrachtwagens?
-
49
Dierenartskosten verschillen enorm per praktijk: 340 euro of 135 euro voor dezelfde behandeling
Dierenartskosten kunnen flink verschillen per praktijk, blijkt uit een steekproef onder dierenartspraktijken. Zo kost een sterilisatie van een poes gemiddeld 172 euro en minimaal 111 euro, maar kan je met een beetje pech een gepeperde rekening van meer dan 240 euro krijgen. -
Schoonmaaktip
Je huis weer ‘lenteproof’: maak deze fout niet met je vitrage
Weg met de winterdip en hallo schone lei: de voorjaarsschoonmaak staat voor de deur. Met deze praktische tips van schoonmaakexpert Marja Middeldorp wordt jouw huis weer spic en span. -
auto-expert17
Er zijn drie soorten ‘files’: vanaf minimaal twee km lengte is er sprake van file
Het is vaak druk op de Nederlandse snelwegen. Een file mag je rechts inhalen. Maar wanneer is er nou echt sprake van een file, vraagt lezer Roel Brilstra zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
De loods van Ajo Fliervoet (77) staat nog steeds vol met unieke wagens; daar hoort deze wijnauto nu ook bij
Zijn auto’s reden rond in de tv-hits Baantjer en Flodder (Jawel, hij heeft de roze Chevrolet van de aso-familie uit die laatste televisieserie). Nu is Ajo Fliervoet (77) weliswaar gepensioneerd, maar nog altijd verzamelt hij bijzondere voertuigen. Zo ook deze wijnwagen uit Frankrijk. ,,Er zijn zoveel mensen die ‘m willen overkopen, maar ik heb er zelf nog niet eens van genoten.’’Ammerzoden
-
67
‘Gesubsidieerde Chinese auto’s maken Europese auto-industrie kapot’
-
-
-
Gigantische verschillen laadtarieven elektrische auto, zoveel kost het in jouw gemeente
Eigenaren van een elektrische auto die niet beschikken over een eigen laadpaal worden geconfronteerd met enorme verschillen in laadtarieven. Voor openbaar laden betaal je momenteel gemiddeld 36 cent per kWh, maar de verschillen per gemeente kunnen gigantisch zijn. -
PREMIUM
Wanneer is te veel sporten gevaarlijk? Cardioloog legt uit wat een sporthart is en welke risico’s er zijn
Sporten is gezond, ook voor je hart. Maar in een klein aantal gevallen kan een intensieve belasting van het hart nadelig of zelfs fataal zijn. Als je heel veel sport, verandert je hart van grootte en vorm, dat wordt wel een sporthart genoemd. Cardioloog Frank Timmermans legt uit wanneer te veel sporten ongezond wordt en welke risico’s je loopt.
-
PREMIUMmijn allessie
Ton bracht zijn ‘troetelautootje’ langs de monteur voor een check: het bleek het begin van een lang traject
Monster -
PREMIUMautotest
BMW 520i getest: voor wie geen zin heeft in een elektrische SUV
Hoewel de nieuwe BMW 5-serie ook elektrisch verkrijgbaar is, kun je hem ook nog gewoon met een benzinemotor kopen. De sedan is daarmee hét alternatief voor iedereen die wars is van SUV’s en elektrische auto’s. -
-
Tesla Model 3 gekozen tot EV van het Jaar