Tankstation is bellende klanten beu: 'Ik ga niet tegen een muur aanpraten'
POLLBen je kassamedewerker? Dan kan het bijna niet anders dan dat je weleens een bellende klant aan je toonbank krijgt. Hoe onbeschoft is dat? Jorien Wigink (33) van tankstation Hartholt Olie in Wesepe bindt de strijd aan tegen ‘onfatsoenlijke’ klanten. Met een rake tekst.
,,In verband met uw privacy helpen wij u niet tijdens uw telefoongesprek. Wij helpen u graag verder na uw telefoongesprek.’’
Deze tekst prijkt fier aan de balie van tankstation Hartholt Olie in Wesepe. En het werkt! Wil een bellende klant afrekenen, dan wijst Jorien resoluut naar de tekst. ,,Dan pas beseffen ze dat het onfatsoenlijk is. De klant is koning, dat weet ik ook wel. Zo wil ik ze ook benaderen. Maar alsjeblieft, mogen ze ons ook met respect behandelen?’’
Poll
Ook als ik aan het bellen ben, kan ik bij de kassa van het tankstation gewoon geholpen worden
-
Eens (12%)
-
Oneens (88%)
Ergernis
De klant is koning, dat weet ik ook wel. Maar alsjeblieft, mogen ze ons ook met respect behandelen?
Jorien, al zeven jaar de goedlachse medewerker van Hartholt Olie, ergert zich groen en geel als ze weer eens een klant moet helpen die nauwelijks oog voor haar heeft. ,,Weet je, dan kijk ik de klant toch ook gewoon niet meer aan? En ik noem het bedrag wat ze moeten betalen ook niet. Ze zitten toch helemaal in hun eigen wereldje. Ik ga echt niet tegen een muur aanpraten. Ik baal echt van dat gedrag.’’
Dus nam Jorien na verloop van tijd de maatregel de tekst op de balie te plakken. Niet zelf bedacht overigens, geeft ze ruiterlijk toe. ,,Iemand wees me erop, die had de tekst op internet gezien.’’
Lachend: ,,De betekenis van de tekst drong niet eens meteen tot me door hoor. Moest wel even bij me binnenkomen. Maar toen het kwartje viel, dacht ik, wauw, wat een rake tekst.’’
Tekst geprint
Toen er wéér eens een klant bellend wilde afrekenen was voor haar de maat vol. ,,Ik dacht, ik print de tekst gewoon uit en hang die aan de balie. Het is echt niet zo dat heel veel klanten met hun mobiel in de weer zijn als ze gaan afrekenen, maar het aantal neemt wel toe. En het mooie is, de tekst werkt! Eigenlijk is iedereen begripvol. Klanten moeten er ook wel om lachen.’’
Onderhoudsmonteur Arnold Strikwerda hapt in het tankstation een broodje weg. Hij vindt het lovenswaardig dat Jorien de tekst aan de balie heeft geplakt. ,,Gelijk heeft ze. Het is gewoon heel onbeleefd. Dat snapt toch iedereen? Die mobiele telefoon is zo belangrijk geworden. Ik geef eerlijk toe, heel af en toe betrap ik mezelf er ook op. Dan weet ik meteen dat ik hartstikke fout zit. Ja, ik vind het echt een goede actie hier. Deze tekst moet gewoon op een tegeltje.’’
Respons
Collega Harm van Milgen van Hartolie heeft het voorbeeld van Jorien in het tankstation bij Windesheim inmiddels gevolgd. ,,Van haar gekregen’’, wijst hij met een grote grijns op de tekst. ,,Hartstikke goede actie van haar. Want ook hier gebeurt het steeds vaker. Kwam er een klant bellend binnen, greep ik expres zelf ook mijn telefoon. Werd hij boos. Nu kan ik op de tekst wijzen en het heeft effect. De klant snapt het meteen. Allemaal dankzij Jorien!’’
'Onbeschoft'
Ga naar buiten, als je zo nodig moet bellen, of laat iemand voor. Maar bel niet als je moet afrekenen
,,Zéér onbeschoft.’’ Anders kan Beatrijs Ritsema het bellen tijdens betalen niet noemen. De sociaal psychologe en columniste heeft zich onder meer gespecialiseerd in de hedendaagse etiquette. ,,Personen die dit doen interesseert het totaal niet. Bellen terwijl ze betalen. Die gaan op in hun eigen wereld. Ga naar buiten, als je zo nodig moet bellen, of laat iemand voor. Maar bel niet als je moet afrekenen.’’
Ritsema roemt de tekst die nu bij Hartholt Olie hangt. ,,Een vriendelijke tekst, je wijst klanten er fijntjes op dat je er niet van bent gediend. Ik zie ook weleens de tekst 'tijdens bellen word je niet geholpen'. Die vind ik ongelukkig en hij werkt averechts. Wat Hartholt Olie doet, is uitstekend. Die tekst legt de vinger op de zere plek.’’
Ritsema weet als etiquettedeskundige niet of steeds meer mensen zich aan dergelijk 'onbeschoft' gedrag schuldig maken. ,,Wat ik wel weet is dat dit probleem al speelt sinds de mobiel er is.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Kabinet geeft Brainport mega-impuls: miljarden voor woningen, infrastructuur en kenniswerkers
-
PREMIUMSalaris
Patrick (25) wil niet meer verdienen: ‘Anders raak ik mijn huurtoeslag en zorgtoeslag kwijt’
Patrick (25) werkt als logistiek medewerker in een distributiecentrum voor auto-onderdelen. Hij houdt zich bezig met allerlei werkzaamheden: van magazijntellingen tot het verplaatsen van goederen. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Meneer Bolkestein hapt naar adem, maar de coassistent en ik horen niets bij de longen
De coassistent van huisarts Rutger Verhoeff heeft het benauwd. Hij hoort bij zijn patiënt met de stethoscoop weinig, terwijl meneer Bolkestein toch echt zichtbaar naar adem hapt. Maar dan ontdekt de huisarts wat er mis is. -
podcast de zaak x
Zusjes van vijf en acht zijn urenlang met doodgeschoten moeder in hun woning
In december 2022 vlucht de Rotterdamse Marianella met haar twee jongste kinderen naar een blijf-van-mijn-lijfhuis. Ze zit in een turbulente relatie met Julien en neemt tijdelijk afstand. Maar kort voor kerst is ze toch terug in haar eigen huis, waar Julien ook is. Het blijkt haar laatste kerst te zijn.Rotterdam -
PREMIUM
Roze behang bij verloskundige en geen stoel: vaders voelen zich vaak buitengesloten bij zwangerschap
Bij de zwangerschap, de geboorte en in de babyfase worden vaders vaak vergeten. Alles draait om de moeder en het kind. Dat moet en kan echt anders, zegt onderzoeker Violet Petit-Steeghs. ,,Geen roze ruimte met bloemetjes bij de verloskundige.’’Rotterdam
-
PREMIUMbangalijst
Kan seksistische cultuur bij studentencorps veranderen? Experts denken van wel
Utrecht -
-
-
PREMIUM
Deze voedselsoorten dreigen te verdwijnen: ‘We hebben een heel fragiel systeem gecreëerd’
De Britse radiomaker Dan Saladino is gefascineerd door voedselsoorten die dreigen te verdwijnen en de mensen die ze proberen te redden. Zijn bekroonde boek Eating to Extinction is nu vertaald naar het Nederlands. ,,We hebben de afgelopen eeuw een heel fragiel voedselsysteem gecreëerd.”Amsterdam -
Dierenarts ontdekt tijdens operatie dat hij verkeerde hangoorkonijn ‘steriliseert’
Een dierenarts is door het tuchtcollege op de vingers getikt, omdat hij per ongeluk het verkeerde konijn opereerde. De arts moest hangoor Bibi steriliseren, maar sneed de buik open van haar broer Jim, die ook was meegebracht. Voor die pijnlijke verwisseling heeft hij een waarschuwing gekregen, blijkt uit een uitspraak van het Veterinair Tuchtcollege.
-
PREMIUM
Ze mochten niet bezichtigen van de makelaar, tóch bemachtigden Jos en Berti hun droomhuis pal naast het station
Opheusden -
PREMIUMDe wijkagent
Ze hebben hulp nodig, maar ouder echtpaar zorgt voor zoveel overlast dat de buren het helemaal zat zijn
Ondanks een laatste kans gaat het weer mis met een overlastgevend echtpaar. In deze nieuwe aflevering van de serie De wijkagent: zoeken naar een oplossing om te voorkomen dat deze oudere mensen op straat komen te staan. -
-
PREMIUMbelastingaangifte
Dit zijn aftrekposten waar de Belastingdienst dit jaar extra op controleert (en zo vul je ze goed in)