Het softwarebedrijf maakte dat bekend nadat eerder Facebook en Google hadden ontdekt dat de Russen in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen bij hun reclames hadden geplaatst.
Microsoft onderzoekt of zoekmachine Bing daarvoor is gebruikt. Maar ook andere diensten worden onder de loep genomen.
De Washington Post bracht maandag het nieuws rond het onderzoek van Google. Volgens de krant zijn de advertenties geplaatst door een andere groep dan degenen die reclame op Facebook lieten plaatsen.
Beperkte verspreiding
De Google-advertenties zouden in totaal minder dan 100.000 dollar hebben gekost. Dat wijst op een relatief beperkte verspreiding. Exacte statistieken over het bereik van de advertenties zijn echter nog niet bekend.
Facebook ontdekte onlangs zo'n drieduizend advertenties die waren ingekocht door het Internet Research Agency. Dat is een aan de Russische overheid gelinkt instituut dat bekendstaat om zijn pogingen om met ingehuurde 'trollen' internetdiscussies te beïnvloeden. De Google-advertenties zouden niet door dit agentschap zijn ingekocht.
Topbestuurders van Facebook en Google zijn gevraagd om op 1 november voor het Amerikaanse Congres te getuigen. Het is nog niet bekend welke vertegenwoordigers zullen verschijnen.