Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax voert ‘wanbeleid’: ‘De club is bang voor een faillissement in 2040’

Laatste update:

Ajax is de enige Nederlandse club met de middelen om te presteren in Europa, maar gooit zijn eigen ruiten in door vast te houden aan een salarisplafond van een miljoen euro. Dat is de conclusie van de Britse auteur Simon Kuper, die meerdere boeken over voetbal en over Ajax heeft geschreven. Als Ajax structureel wil deelnemen aan de Champions League, dan moeten de salarissen volgens Kuper flink worden opgevoerd.

In zijn column voor het Financieele Dagblad schrijft Kuper dat Nederland 'dringend behoefte' heeft aan een beter Ajax. Arsenal en Manchester United zijn volgens de auteur de enige Europese clubs met meer geld in kas dan de Amsterdammers. "Toch komt Ajax niet vooruit, vanwege een op het verleden gericht wanbeleid. De oud-Ajacieden die de club leiden, betogen dat zij als spelers in 1995 weinig verdienden maar alles wonnen, dus moeten de spelers van nu dat ook doen."

Het is hopeloos en onnodig conservatief beleid, vindt Kuper. Spelers kunnen elders veel meer verdienen en kiezen er dus voor om een transfer te maken. Ajax zou zijn beste vijf of tien spelers met gemak een jaarsalaris van minstens twee miljoen euro kunnen bieden. "Dan blijven de spelers iets langer bij de club en kun je betere spelers binnenhalen, zodat je elk jaar in de Champions League speelt en dus meer geld verdient. Dat doen vergelijkbare buitenlandse clubs als Olympique Lyon, FC Basel, FC Porto en Benfica."

Die clubs koesteren weliswaar niet de illusie dat ze de Champions League kunnen winnen, maar presteren wel 'leuk' in Europa. "Terwijl Ajax in augustus door een stel Noren werd uitgeschakeld", schrijft Kuper. "De Ajax-leiding weigert echter de salarissen te verhogen, deels uit morele overwegingen, en deels met het idee dat als ze daar decennialang mee zou doorgaan en de inkomsten dramatisch zouden tegenvallen, de club dan rond 2040 misschien failliet zou kunnen gaan."

"De geschiedenis wijst echter uit dat Europese clubs van enige omvang nooit verdwijnen. Crediteuren­ durven bijna nooit de stekker uit een bedrijf te trekken en zelfs als de zaak failliet gaat, creëert iemand gewoon een ‘nieuwe’ club met de oude clubnaam, die in de oude kleuren vrolijk doorbalt", beargumenteert de columnist. "Deze argumenten maken­ echter nul indruk op Ajax omdat ik nooit bij Ajax heb gespeeld."

Ben je het eens met Simon Kuper?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Perfect omschreven. Niks aan toe te voegen.

8 oktober 2017 om 17:06

Inderdaad. Iets met een spijker en een kop. Vooral dat Ajax zich met de middelen die het heeft makkelijk moet kunnen meten met Porto en Benfica. Hoezo lukt het die clubs wel om jarenlang redelijk te presteren in Europa? De Portugese competitie in zijn geheel is echt niet beter dan de Eredivisie. Ik ben het eens met Kuper dat vooral aan geld ligt (en het goede klimaat en de vele Zuid Amerikanen).

8 oktober 2017 om 17:11

De Portugese competitie is op dit moment echt wel een stuk beter dan de Nederlandse. Een club als Braga komt in Portugal nooit in de buurt van de top 3 maar zou hier gewoon meedoen voor het kampioenschap.

8 oktober 2017 om 17:24

Portugal is simpelweg een aantrekkelijker land qua (belasting) klimaat, taal en cultuur.

8 oktober 2017 om 17:31

De competitie in zijn geheel niet vind ik. Er zijn daar zat clubs in oude kleine stadions die niet veel voorstellen.

8 oktober 2017 om 19:40

Hier zijn ook zat clubs in oude kleine stadions die niet veel voorstellen, dat denken Portugezen waarschijnlijk ook weer over onze competitie

8 oktober 2017 om 17:35

Zijn argument is eigenlijk vooral je moet geld uitgeven want Ajax is toch te groot om failliet te gaan. Lekker argument.

8 oktober 2017 om 18:14

In Nederland hebben we ook een topclub met een redelijk gelijkwaardige basisbegroting (zal een paar miljoen schelen) die wel al zen geld direct weer investeert in spelers op het veld.
Deze club werd uitgeschakeld door een stelletje Kroaten, het zegt dus niet zoveel.
Ajax kan zen geld er in een paar jaar makkelijk doorheen jagen, dat hebben ze toentertijd in 10 jaar ook met het beursgeld gedaan, in 2010 had Ajax nog 6 miljoen eigenvermogen, gaven ze sommige spelers 3,5 miljoen aan salaris maar zaten we ook 7 jaar te wachten op een titel.



8 oktober 2017 om 20:42

Welke spelers precies die 3,5 mil per jaar kregen in uberhaupt de hele geschiedenis van ajax?

8 oktober 2017 om 21:46

Sulejmani, Huntelaar in die tijd zaten de topverdieners volgens mij tegen de 3 miljoen aan.
Het schijnt zelfs dat Albert Luque Ajax 14 miljoen in 2,5 jaar tijd heeft gekost, enkel aan salarissen en tekengeld en dat voor een toentertijd 30 jarige speler zonder enige restwaarde.


8 oktober 2017 om 18:36

Denk wel dat er wat aan toe te voegen is. Ja, ik vind en denk dat er wat meer geld naar spelerssalarissen zou moeten gaan. Maar gewoon maar ergens geld tegenaan smijten gaat hem niet worden. Ik denk sowieso dat niet alleen ajax dit moet gaan doen. Kijk ook even naar alle andere eredivisieclubs, iedere speler die boven het maaiveld bij zn eigen club uitsteekt gaat naar de eerste de beste buitenlandse club die wat meer geld neer kan tellen. Dat is uiteraard niet zo als ze binnen de eredivisie naar een grotere club gaan.

Het vervelende van iedere speler die weggaat is dat je het complete niveau van de eredivisie elk jaar weer opnieuw terugbrengt naar een minder level.

8 oktober 2017 om 19:18

Ik heb hier een heleboel aan toe te voegen. Het raakt namelijk kant nog wal wat deze man zegt. Volgens mij is het belangrijkste dat je het geld wat je tot beschikking hebt met verstand uitgeeft. En volgens mij doet Ajax dat. Financieel kan je gewoon niet meekomen met de absolute top, dat gat is te groot. Dus moet je slim zijn. Zorg dat je scouting op orde is, zodat je pareltjes als Sanchez kan oppikken voordat de grote clubs er met hem vandoor gaan.

Dat je uitzonderingen in je salaris-cap moet kunnen maken voor je topspelers, heeft Ajax ook al laten zien met de laatste contract-aanbieding van Sanchez.

Het probleem bij Ajax is dat er momenteel een onervaren coach aan het roer staat die zich te vaak laten over-rulen door zijn assistenten. We krijgen gewoon wéér Frank de Boer voetbal voorgeschoteld en iedereen weet dat je daar niets mee gaat winnen.

8 oktober 2017 om 20:26

Vier kampioenschappen volgens mij. Je merkte het trouwens aan Sanchez, ondanks een sterk verbeterd contract waarin hij meer ging verdienen dan wie dan ook moest en zou hij naar Tottenham.

9 oktober 2017 om 17:03

@ Araman,

Hoe vaak moet het nou nog worden verteld, Ajax is in die jaren enkel kampioen geworden omdat de concurrenten zo slecht waren. Met de puntenaantallen (73, 76, 76 en 71) die Ajax die jaren gehaald heeft wordt je negen van de tien keer geen kampioen. Die kampioenschappen zijn dus niet gehaald als gevolg van het Frank de Boer voetbal, maar desondanks het Frank de Boer voetbal.

Dat het salarisplafond omhoog moet ben ik het eens. Maar alleen maar voor spelers als Klaassen of Sanchez. En dan nog is het de vraag of een speler als Sanchez wel wil blijven. Dat we het voorbeeld van Basel moeten nemen is wel goed. Die presteren ook buitengewoon goed met beperkte middelen. Porto niet. Die zitten namelijk zwaar in de schulden.

8 oktober 2017 om 17:05

Basel doet het inderdaad goed, maar dat is van het rijtje genoemd door Kuper nou net de enige club die niet beursgenoteerd is. Ik ben niet zo denderend financieel onderlegd maar ik kan me voorstellen dat het een verschil maakt.

Dat laatste argument vind ik walgelijk. "Je kunt smijten met geld wat je wilt, de gemeenschap draait er wel voor op." Helaas is dit tot nu toe wel vaak gebeurt.

8 oktober 2017 om 17:07

Inderdaad, de eerste alinea's vond ik zinvol, maar zijn laatste alinea is natuurlijk belachelijk. Ik vind wel dat ze de salarissen moeten verhogen, maar aan de andere kant vraag ik me ook af of het echt zin heeft. Als een speler bij Ajax hetzelfde kan verdienen als bij Lyon, zou diegene dan toch niet nog steeds voor Lyon (lees: sterkere competitie/vaker Europees voetbal) kiezen?

Je moet die salarissen toch kunnen blijven dragen, jaar na jaar. Denk dat Ajax dan heel snel door hun spaarpotje heen is als je je totale salarishuis x3 doet en je ook nog eens rekening moet houden met de bijbehorende transfersommen om die spelers te lokken. En veel van die jongens hebben dan de keuze tussen de PL, Duitsland of Ajax, dan is de keuze ook snel gemaakt.

Je hebt gewoon een heel rijke eigenaar nodig die geld in de club wil pompen en waarvoor het niets uit maakt en iemand die nooit weg gaat.

8 oktober 2017 om 17:31

Dit dus. Alsof het geld in een boom groeit. Salarissen moet je blijven betalen.

8 oktober 2017 om 18:04

Of je gaat je salarishuis in de jeugd inkrimpen, waardoor je dat geld kunt spenderen om echt goede spelers te kunnen binden. Het iz toch van de bezopenen dat Ajax miljodnen spendeerd aan salarissen voor spelers die niet verder dan de jl komen?

8 oktober 2017 om 18:47

Ik vind een transferbedrag van vijf miljoen voor een Colombiaanse versterking voor in de JL ook belachelijk hoog.

8 oktober 2017 om 18:52

Er is denk ik ook een gulden middenweg mogelijk. Natuurlijk hoeft het salarishuis niet per se x3 te gaan, maar Ajax heeft nu helemaal niets aan 100 miljoen op de bank als ze dat alleen aan transfergelden gaan spenderen. Spelers ter waarde van 10 miljoen die direct iets toevoegen zijn nauwelijks haalbaar. Waarom niet het salaris van enkele topspelers met een half miljoen per jaar omhoog? Stel dat je je 6 dragende krachten 1 of 2 jaar langer blij kunt houden met een half miljoen per jaar extra, dan kost dat dus 'maar' 3 miljoen. Dat kun je met gemak terugverdienen doordat je kern iets langer bij elkaar blijft.

8 oktober 2017 om 19:24

@ijsmuts

Wat zijn die spelers met 500k of zelfs 1 miljoen extra om 1-2 jaar langer te blijven. Als je een goede zaakwaarnemer hebt krijg je dat bedrag al wanneer je een transfer maakt. Dat haalt niks uit.

En een Ziyech extra geld geven haalt ook weinig uit.

8 oktober 2017 om 19:49

Het is een onlogische redenatie door te denken dat hogere salarissen niets uithalen. Volgens jouw redenatie zou je dus vanaf nu ook de helft minder kunnen gaan betalen.
Wie hou je dan binnen? Helemaal niemand...

9 oktober 2017 om 00:05

Zijn redenatie is onlogisch en cynisch bekeken. Ik vraag me af of hij het artikel wel gelezen heeft. Genoeg vergelijkbare voorbeelden van clubs die het wel op die manier doen en zichtbaar beter presteren en het extra vergeven salaris terug verdienen.

8 oktober 2017 om 23:08

Kijk wat het zou opleveren om spelers als Sanchez en Klaassen 2 miljoen salaris geven en ze een jaar langer binnen boord te houden? Dat verdient zich uiteindelijk wel terug en ik denk als je er langzaam aan mee begint en gewoon de EL serieus neemt je het geld terug kan verdienen. En laten we eerlijk zijn als Ajax dat kan doen je zeker wel vaker kampioen gaat worden en er dus ook meer inkomsten gaan komen. Je kan het omdat je een hoog eigen vermogen hebt gewoon 5 jaar proberen om te zien wat het met je vermogen gaat doen en wat he t oplevert.

9 oktober 2017 om 00:02

@Medellin tsja je kunt het ook in het extreme trekken hé. Staar je toch niet zo blind op waarom het niet kan - bekijk hoe het wel kan. Typisch Nederlands! Niemand zegt dat je meteen doorslaan moet qua salarissen zoals jij zegt x3. Schei uit! Als je bij wijze van spreken in iedere linie een gearriveerde speler hebt looen die extra verdient haal je dat geld er eenvoudig uit qua orestaties en ga je niet onderuit bij een Rosenborg of kun je meer weerstand bieden tegen een Nice. Dat snap je toch wel?

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens, wat die meneer zegt.
Misschien, met nadruk op misschien, het salaris plafond wat verhogen.
En daarnaast heel erg selectief/kritisch zijn ten aanzien van het aankoop beleid.
Dus niet al te snel de knip opentrekken voor een net/niet speler, ofschoon je altijd wel een keer pech kunt hebben.
Aan de andere kant moet Ajax de contracten voor de toekomstige toppers zodanig inrichten, dat het interessant is voor zo'n jongen, om bijvoorbeeld 4/5 jaar in Amsterdam te blijven.
Als ze dat lukt, zie ik de club binnen een decennium, weer bij de bazen van de Europese toptien komen!

Ik denk dat ervaren spelers in je selectie nog steeds een belangrijke factor is voor het behouden van je jeugdspelers. Tegenwoordig als de jeugdspelers een beetje uitblinken dan willen ze al verkassen naar een grotere club. Op het moment dat dezelfde spelers met ervaren spelers ( misschien bankzitters bij de Europese sub top) spelen hebben ze niet zo snel het idee dat ze uitgeleerd zijn. Deze jongens moeten zich dan optrekken naar een hoger niveau. Ze moeten leren om op een slechte dag een 6je te scoren wat de ervaren spelers wat makkelijker kunnen. Pas als onze jeugdspelers het niveau van een Europese subtop bankzitter langer dan een seizoen kunnen vertonen dan worden zij rijp geacht voor een vervolg stap in het buitenland. Dan krijg je minder te maken met bazoers kishnas el ghazis. En misschien zelfs Depay. Natuurlijk had Depay in zijn laatste seizoen uitstekende cijfers op het gebied van statistiek maar was hij nou echt belangrijker dan een Wijnaldum die meerder seizoenen al in zijn benen had omdat hij debuteerde op zijn 16e?

9 oktober 2017 om 00:17

Een beetje zoals vilhena onder de vleugels van el ahmadi stappen heeft gezet. Hij is nog steeds niet op het niveau wat je hoopt, maar naart de oude leermeester heeft hij zeker stappen de goede richting ingezet!

Ik ben voorstander om in te zetten op kwaliteit ipv kwantiteit. Leuk om een eerste en tweede te hebben dat bijna kwalitatief gelijk is, maar ik heb liever dat de jeugdspelers die doorbreken kunnen doorgroeien tot 3-4m per jaar alvorens een transfer te maken.

Ajax zou nooit de jackpot moeten betalen voor spelers buitenaf.

Laten we hopen dat we nooit de beste man zijn plan uitvoeren. De laatste alinea is walgelijk, mismanagement goedkeuren omdat een club met een rijke geschiedenis zoals Ajax toch wel op zijn voetjes terecht komt bij faillissement. Je moet een balans vinden tussen resultaten en goede financiën, dat is nu niet helemaal geval maar nogsteeds beter als het risico nemen jaarlijks een tekort te hebben als je geen Europees (CL) speelt. Ik heb liever dat de club waar ik van kan genieten financieel gezond is en dat ook zal blijven dan dat ze het risico nemen verder te komen Europees wat eigenlijk niet mogelijk is met huidige gang van zaken.

Kan me wel vinden in dit stukje. De spelerssalarissen is inderdaad iets, wat in mijn ogen, wel wat omhoog mag bij Ajax. Voordat Sánchez vertrok bij Ajax, had Ajax hem schijnbaar een salaris van ruim 3 miljoen per jaar geboden en niet dat Ajax dat allemaal moet gaan betalen, maar bijvoorbeeld salarissen rond de 1,5 miljoen, zou ik echt wel proberen te bieden aan spelers en niet alleen aan spelers, maar ook aan trainers.

Het probleem is ook dat alle oud-spelers van Ajax, zoals Overmars, van der Sar, Winter, Bergkamp, etc. op alle lijnen zitten, behalve op dezelfde lijn. Overmars heb ik opzicht wel vertrouwen in, zeker als hij meer ruimte krijgt om z'n ding te doen samen met de scouts en van der Sar is al omlaag gegaan qua functie, maar van der Sar moet zich in mijn ogen vooral focussen op het binnenhalen van deals/sponsorcontracten, want dat is iets wat hij in mijn ogen wel prima doet, aangezien hij de afgelopen tijd meerdere mooie contracten voor Ajax heeft binnengehaald.

Bergkamp, Spijkerman, l'ami, Ouaali, Winter, Keizer, etc. mogen van mij wel allemaal vertrekken, want ik heb niet het idee dat hun van meerwaarde zijn voor Ajax en van Keizer verwacht ik vroeg of laat dit seizoen, dat hij toch ontslagen zal worden en volgens mij had Ajax voor aanvang dit seizoen al aangegeven dat er wat betreft de coach, waarschijnlijk maatregelen genomen zouden worden, als er dit seizoen geen prijs gewonnen zou worden.

Ajax moet ook gewoon even flink de bezem door de selectie halen, in de winter en de zomer. Ik zou proberen om spelers als Veltman en Younes te verkopen na dit seizoen, de contracten van onder andere Dijks, Viergever en Huntelaar lopen na dit seizoen af en Viergever en Huntelaar mogen van mij wel blijven, want ik heb wel het idee dat deze 2 nog van meerwaarde voor Ajax kunnen en zullen zijn, terwijl Dijks wel mag vertrekken van mij en verhuurde spelers als Owusu en el Azzouzi mogen van mij wel verkocht worden.

Ik las 'n tijdje geleden ook dat Overmars toestemming had om 2 versterkingen in de winterstop te halen. Zelf hoop ik dat Ajax een linksback en een vleugelaanvaller binnenhaalt en als linksback hoop ik op Guilherme Arana (20-jarige linksback van Corinthians, contract tot zomer 2019) en Jeisson Vargas (20-jarige vleugelaanvaller van Universidad Católica) en in de zomer zou ik dan nog een aantal versterkingen halen.

Ajax begeeft zich sinds vorig jaar sowieso al wat meer op de Zuid-Amerikaanse transfermarkt, met onder andere Sánchez, Cassierra, Neres en Orejuala en ik denk dat Nederlandse club nu ook wel een goede kans maken om dat soort spelers binnen te halen, aangezien onder andere FC Porto en Benfica het nu moeilijker hebben om dat soort spelers binnen te halen, aangezien ze niet meer met investeringsmaatschappijen mogen werken en vandaar dat ik dus met Arana en Vargas 2 spelers uit Zuid-Amerika hierboven heb genoemd.

Gisteren las ik ook dat Vermaelen niet echt in de plannen van FC Barcelona voorkomt en dat ze hem niet in de winterstop, maar wel na afloop van dit seizoen willen laten gaan en als Ajax-zijnde zou ik zeker een poging wagen om Vermaelen na dit seizoen terug te halen.

In de zomer van volgend jaar is hij 32-jaar en ik las dat Vermaelen misschien ook wel wat voelt voor een terugkeer naar Ajax. Als hij blessurevrij blijft, dan haalt Ajax sowieso een erg goede verdediger binnen, die ook nog eens genoeg ervaring heeft en Ajax natuurlijk al kent, van zijn eerdere periode.

Daarnaast zou ik nog een aantal versterkingen halen, maar ik zou sowieso Arana en Vargas in de winterstop halen en Vermaelen in de zomer, met dus nog een aantal andere spelers in de zomer en spelers als Veltman en Younes zou ik verkopen, terwijl spelers als Dijks, Cerny (zou overwegen hem te verhuren), Owusu, el Azzouzi, etc. ook wel weg mogen van mij.

Ook als Keizer ontslagen wordt, dan zie ik graag iemand als Seedorf als trainer komen en ja, Seedorf heeft een moeilijke persoonlijkheid en dat kan gaan botsen bij Ajax, maar als Keizer ontslagen wordt, zal dat ook nare gevolgen (kunnen) hebben voor onder andere Spijkerman en Bergkamp, want die wilden immers Keizer als hoofdtrainer hebben en dat kan dan misschien weer ruimte maken voor Seedorf.

Bij AC Milan heeft Seedorf het niet eens slecht gedaan als coach, maar Berlusconi en Gallaini hadden geen geduld en er gingen geruchten dat de spelers niet blij waren met Seedorf, maar dat waren destijds vooral matige spelers die Seedorf toen tot zijn beschikking had en in China heb ik Seedorf nooit gevolgd, dus daar kan ik niet over oordelen.

Als Ajax in de winterstop daadwerkelijk Arana en Vargas in de winterstop haalt, dan zou ik in deze opstelling gaan spelen (zie opstelling). Vargas zou ik op een vergelijkbare manier als Neres brengen, al hoop ik wel dat Vargas meer minuten krijgt als Neres deed/doet en ja, het klopt dat ik geen voorstander ben van dat 'rustig brengen', maar in de situatie van onder andere Neres, Cassierra (is momenteel wel toe aan meer kansen momenteel, vind ik) en misschien Vargas kan ik het nog enigszins begrijpen, maar bij bijvoorbeeld Orejuala kan ik het minder begrijpen, want voor aanvallers van Ajax is het een stuk moeilijker als verdedigers en Sánchez stond vorig jaar ook vrijwel direct na z'n komst in de basis van Ajax.

Van Orejuala hoop ik dat hij zich gaandeweg dit seizoen ook in de basis speelt bij Ajax. Dan zou ik in de verdediging met Orejuala, Veltman, Wöber en Arana spelen.

Onana
Orejuala
Veltman
Wöber
Arana
F.de Jong
vd.Beek
Ziyech
Neres
Huntelaar
Kluivert

Grappig dat zo'n man het heeft over een "op het verleden gericht wanbeleid". Door dat zogenaamde wanbeleid zijn we nu schijnbaar op 2 na de club met het meeste geld in kas. 8 jaar geleden zat Ajax namelijk gewoon financieel aan de grond en moesten er leningen worden afgesloten om de salarissen te kunnen betalen. Die progressie zou ik geen wanbeleid willen noemen.

8 oktober 2017 om 17:47

Precies. Heeft nu weinig zin meer maar als Bosz en bijv. Tete en Klaassen toch waren gebleven stond Ajax er veel beter voor en liep zo’n columnist niet te zeuren over wanbeleid. Toen t vorig jaar goed ging was t opportunistisch (uit wedstrijden in EL waren vaak erg matig) en nu t minder gaat ook (hele directie en tech. staf moet weg met de helft vd selectie)

8 oktober 2017 om 20:34

8 jaar geleden gingen we met verliezen van 20-25 miljoen euro per jaar razend snel richting een Feyenoord scenario van een paar jaar daarvoor. Het heeft Feyenoord bijna 15 jaar gekost om daar bovenop te komen, dus structureel met geld smijten moet je niet willen, maar de koopmansgeest mag nu wel op investeren staan. Kortom uitgeven mag , maar nog steeds met beleid.

Sorry mijn Engels vriend.... in het überhaupt calvinistische Nederland is dat echt not done. Leuk bedacht maar past totaal niet bij de volksaard.... wat een misser als deze schrijver deze cultuurtrekken niet meeneemt in zijn boek.

8 oktober 2017 om 19:50

Wat heeft dat met calvinisme of volksaard te maken?
Hij beschrijft een onderdeel van Ajax wanbeleid. Daar heeft hij m.i. volledig gelijk in. maar niet de hoofdzaak waarom Ajax elk jaar een stap terug doet

En ja hoor het gaat weer over de salarissen van spelers...

Missen we niet iets wat nog recent in het nieuws was!??

Weet u wat wanbeleid is? Dat de top van Ajax honderden miljoenen word uitbetaald aan salarissen en bonussen!!
(Half miljard aan bonussen in 1 jaar tussen voor Edwin en markje!!!
“Wat geven ze ervoor terug”? Dijks sinkgraven enzo!!

En dit is de normale gang van zaken de top krijgt DIK boven de Balkenende norm! En dik ook... terwijl de spelers het moeten doen met een paar centjes na die DIKKE aftrek van de belasting!

Wat hebben we het over en dat gaat zo in elke instantie of organisatie! Dus schapen wakker worden!!

Zo gemakkelijk als deze meneer het rondbazuint is het natuurlijk niet. Natuurlijk is er veel geld bij Ajax, maar daar willen ze de Arena mee kopen en een nieuw trainingscomplex bouwen. Als dat gerealiseerd is krijgen ze meer inkomsten en gaan de salarissen omhoog.
Deze meneer staat ook niet stil bij de pech die Ajax had met Nouri tijdens de voorbereiding, waardoor een aantal mensen van slag was en de voorbereiding ingekort werd. Er werd ook 2x de sterkste tegenstander uit de pot geloot.
Verder vergeet deze meneer dat in Nederland de belastingen erg hoog zijn. Dit drukt de salarissen ook.

Grootste probleem is dat het technisch hart niet vakkundig genoeg is om een evenwichtige selectie samen te stellen. En pas inzien na een oor wassing in de voorronde CL dat het zaakje (weer) niet op orde is. Dan volgt er na nog wel eens een paniek aankoop onder druk van de media (ziyech) maar verder is dit technisch hart absoluut besluiteloos (zie Dijks bijvoorbeeld) en ook niet creatief met spelers die voor Ajax wel haalbaar zijn (moreno bijvoorbeeld).
Er worden alleen jonkies gehaald en als het oudere spelers betreft, komen zie niet verder dan Heitinga, huntelaar of Van der Vaart, jongens die ooit bij Ajax speelden.

Ik roep al jaren dat we met dit beleid geen ruk verder komen. Destijds zei men dat ik negatief was en dat het over vijf jaar allemaal werelds zou gaan. Het is elk jaar een stap terug helaas. Willen we verder met dit Ajax, dan moet er iemand met visie komen die het technisch hart gaat aansturen. Dat is het eerste dat er moet gebeuren. Dat Overmars niet in staat is een evenwichtige selectie neer te zetten, is nu wel duidelijk. Ook als het salaris plafond omhoog gaat. Dat zal in eerste instantie niet helpen

Dus dan maar meegaan in de idioterie die in het Europese voetbal is ontstaan? Ik zeg juist niet! Ondanks dat ik voor Ajax ben zit ik niet te wachten op een scenario zoals Bayern. De Duitse competitie is geen moer aan door de overmacht van Bayern. Het is duidelijk dat we niet mee kunnen met het grote geld. Hoeft ook niet. Dan maar geen Europees, zoek het lekkker uit met je miljarden. Vervolgens invloeden zoals bij Vitesse uitbannen en we kunnen in ieder geval blijven genieten van onze eigen competitie waar tegen redelijk goede salarissen, een hartstikke spannende strijd word geleverd.

Er gaan verschillende zaken niet goed; in willekeurige volgorde:

- Weg met het salarisplafond. Toppers moeten beter beloond worden. Dat hoeft zeker niet tot scheve gezichten te leiden, daar de 1 meer talent heeft dan de ander (of er meer mee doet).
- Het technisch Hart is leuk dat er ex-Ajaxspelers in zitten. Maar graag zien we hier meer kwaliteit voor terug dan mooie namen.
- Ajax moet eens voordat het seizoen begint de selectie op orde. Nu komen er altijd 5 voor 12 diverse nieuwe aankopen. Voor een exceptioneel bedrag kun je midden augustus een speler verkopen, maar dan moet je wel meteen een vervanger strikken.
- Er moet veel meer getraind worden op 2-benigheid en fysiek. We trainen in NL te licht en kweken kindjes op voetbalschoenen

9 oktober 2017 om 10:40

Je kunt niet zeggen, weg met salarisplafond, zonder uit te leggen waar je gaat besparen.

Dat heb ik al veel eerder opgemerkt. Zo duur is dar niet. Als je voor een tiental spelers zo’n 5-10 miljoen extra uitgeeft en daarmee veel meer kans maakt op succes, verdien je dat all over terug, of win je zelfs. Daar hoort wel een goede scouting bij, dus het is niet alleen een kwestie van meer geld. Maar dat Ajax voor de eerste selectie op een verkeerd spoor zit is wel duidelijk. Waar wel goed in geinvesteerd wordt zijjn de elftallen onder het eerste. Dan is het gek dat je voor het vlaggenschip weigert een klein risico te nemen. Daarvoor krijg je de laatste jaren sportief en financieel de rekening gepresenteerd, waar je in Nederland afstand had kunnen nemen van de rest. Helaas trekt het huidige technisch hart hieruit niet de juiste conclusies, en daarom blijft het kwakkelen met het bedrijfselftal....

Mensen moeten eens dat hele stuk lezen in het FD. Daar legt de beste meneer de schuld van het niet kwalificeren van het Nederlands elftal neer bij Ajax. Volgens deze meneer is Ajax de enige serieuze topclub, met veel meer potentie dan een Feyenoord of PSV. En daar gebruikt hij dus een deel van de argumenten voor die hier op Voetbalzone te lezen zijn. En als Ajax zich echt serieus zou opstellen, zou de zogenaamde staat van het Nederlandse voetbal veel beter zijn. Dat is echt reinste onzin. Als een Ajacied dit zou roepen zou dit arrogantie ten top zijn.

Heel simpel, het is toch allemaal rotzooi wat wij afleveren en verdwijnt altijd als eerste uit het elftal. Nou ik zag gisteren Robben over het veld dartelen. Die voegde niet meer toe dan een Sneijder. Bavel werd er opeens bijgehaald, die meer liet zien dan een gemiddelde wedstrijd van promes, maar daadwerkelijk voor het eerst een kans kreeg deze kwalificatie reeks, terwijl die al een tijdje zeer behoorlijk aan het ballen is. Huntelaar voegt niets toe, maar de zo gevierde Janssen liet gisteren vooral zien hoe het niet moest. Klaassen heeft niets te zoeken in het Nederlands elftal, maar Wijnaldum mag wedstrijd na wedstrijd als een dweil spelen. Het is een wonder dat Cilissen en Blind nog opgesteld worden. Maar het ligt aan Ajax dat zijn salarisplafond moet opschroeven.

Het is een keuze. Of zo doorgaan en ruim geld op de bank houden (nederlands), of meegaan met de rest van Europa, meer geld uitgeven dan je hebt en er op rekenen dat er altijd weer ergens geld vandaan komt. (tegen de Nederlandse cultuur)
Deze keuze komt ook neer op; niet structureel mee kunnen komen in Europa, of wel enige aansluiting maken en zo via CL meer geld genereren.
Wij willen wel gelijk niveau, maar niet een gelijk deel aan geld uitgeven.
Het is logisch dat we in Nederland niet mee willen doen aan die idiote bedragen, maar dan kan je ook niet structureel meedoen in Europa.
Geeft niets, maar dan moet er ook gestopt worden door o.a. de media om het Nederlandse voetbal zo af te zeiken.
Ik geniet toch wel in de Kuip.

Vind t maar een matig verhaal. Op wat is het gebaseerd dat loonsverhoging hier het verschil maakt? Het is gewoon de competitie waardoor Ajax beperkt kansen heeft om door te groeien. Spelers zoals Klaassen, Vertonghen, Eriksen etc. Gaan niet naar Engeland vanwege geld, maar vanwege ambitie. En Ajax gaat nooit meer de club worden waar ze wel willen blijven, omdat je gewoon niet de competitie hebt. Je scouting kan beter en het aankoopbeleid ook, maar ik geloof echt niet dat salarissen hier doorslaggevend zijn.

Wel een kinderlijk standpunt voor iemand die in het FD iets schrijft. Leuk dat ze veel geld in kas hebben, maar daarmee kunnen ze niet opeens concurreren met clubs als United. Sponsorgelden, tv geld al die dingen wegen veel zwaarder. Leuk als Ajax het bijboorbeeld op zou schroeven naar 2 of 3 miljoen, daar laggen zelfs de degradanten in Engeland nog steeds mee uit.

En bekende clubs gan toch nooit failliet? Ja topiitgangspunt.

Wat een slecht verhaal. De regels vereisen dat de inkomsten van een club in evenwicht is met de kosten. Op dit moment heeft Ajax met de huidige salarissen een begroting die exact sluitend is. Er zijn een paar mogelijkheden om meer geld uit te kunnen geven aan salarissen:

1. Meer inkomsten genereren door sponsoring, recettes, tv gelden, merchandise. Ik noem bewust niet transfers omdat deze niet mogen worden begroot als inkomsten. Hier valt gezien de beperkte Nederlandse markt weinig structurele groei te maken.
2. Terug dringen van afschrijvingskosten. Het vrijgekomen geld kan dan naar salarissen gaan. Concreet betekent dit dat er minder transfers en lagere transfersommen worden betaald. Daarnaast zal er dan meer jeugd moeten spelen aangezien zij geen transfersom vertegenwoordiger en er helemaal geen afschrijvingskosten zijn. Gezien de huidige kwaliteit van de jeugd, en de prijzen op de transfermarkt is dit totaal niet realistisch
3. Bezuinigen op overige kosten zoals huur van stadion, overhead etc. Dit is zeer lastig te realiseren en bovendien levert dit relatief gezien heel weinig geld op.

Conclusie is dat Ajax min of meer vast zit in een systeem waarin zij wel het geld hebben maar dit niet mogen aanwenden.

-

9 oktober 2017 om 00:25

@Ben-Ajax het labelen als een slecht verhaal is wel heel makkelijk. Jouw visie is ook niet waterdicht. Jouw redenatie is allemaal gebaseerd op factoren waar je als clubzijnde geen invloed op kan uitoefenen. De hoeveelheid sponsering die je ontvangt heb je bijvoorbeeld niet in eigen hand. De tv rechten worden amper verkocht in het buitenland dusja nogmaals dat heb je niet in eigen hand. Intrinsieke waarde moet je creëren. Dit houdt in dat je als Ajax zijnde kan zeggen ook je wilt het verhoogde salaris verdienen maar daar wordt wel een vastgestelde afkoopsom bij. Een afkoop staffel op basis van contractduur. Nogmaals andere clubs in vergelijkbare situatie (van een minder aantrekkelijke competitie) doen dit al. Niemand zegt doe het salarishuis x3 nee alleen bij spelers met direct toegevoegde waarde en een degelijke trackrecord. Dus niet de Veltmans van deze wereld ... nee echt de spelers waarvan je weet dat het toegevogde waardes zijn. In iedere linie 1 zou ideaal zijn. Anderlecht en Basel bestaan uit
een gezonde mix van talenten en gearriveerde mannen met nadruk op mannen (25 tot 33 jaar). Wereld van verschil. Zo'n de Ligt ontwikkelt zich veel sneller en beter waardoor je investering daar ook excellereert. Van de Beek op het middenveld idem dito en voorin Kluivertje ook bij wijze van spreken. Het aantrekken van Huntelaar heeft zoveel meer waarde dan enkel zijn goals. Heeft de Hunter restwaarde nee maar zijn waarde zit hsm in talenten helpen verbeteren. Het is niet zo zwart-wit.

9 oktober 2017 om 10:34

@savano

Dat is niet makkelijk, het is te makkelijk omdat er nul financiële verantwoording in staat. Nouja eigenlijk zegt hij Ajax richting faillissement moet, blind geld uitgeven. Het mooie van sponsorcontracten en TV geld is, is dat je langdurige contracten afsluit en daarmee heb je het wel degelijk in eigen hand. Overigens investeert Ajax al jaren met succes in commercie, daar proberen ze structureel meer uit te halen en dat lukt.

Jij wilt dus je afkoopsommen gaan limiteren en dus geld mislopen omdat je maar beperkt kan vragen? Ik zie niet hoe dit de structurele inkomsten gelijk trekt met de uitgaven? Hoe ga je die salarissen betalen zonder verlies te leiden (de beste man heeft het toch echt over salarissen)?

En Veltman is 25 jaar, international en is nou juist net een vrij ervaren speler, niet een absolute topper, maar dat is nou iemand die we met pijn en moeite wel kunnen behouden. Gogme en slimheid heeft, kortom jij hebt volledig onrealistische verwachtingen van spelers die we kunnen aantrekken en behouden. Overigens scoort de tegenstander van Veltman bijna nooit, maar nee jij gaat dus blind mee in al het geschreeuw van de media.

Dit roep ik al jaren. Helemaal mee eens. Clubs als Basel kunnen redelijk mee in de CL. Ik herhaal de CL - althans ze worden zelden kansloos 4e zoals Feyenoord dit jaar zal overkomen. De hele selectie kan heus wel aanvaarden dat bepaalde toppers, met bewezen trackrecord meer verdienen. Dat geld haal je er makkelijk uit doordat het niveau stijgt en dus ook de prestaties, hiermee voorkom je dat je met een veredeld jeugdelftal de grens over moet. Wakker worden! Ajax zeker, stop dat krenterige gedoe ... kapitaal dient ook op het veld te staan.


Altijd maar die excuses van toppers willen niet komen, nou naar Anderlecht en een Basel willen er genoeg heen. Zoek eens uit hoe zij dat flikken ipv eigenwijs een niet werkende koers aan te houden. Zo'n Cassiera voor 5 mio gehaald maar speelt nu in de JL met Jong Ajax onder de noemer 'nog niet rijp'. Dat soort uitgaven kun je dan beter besteden aan het salaris van een topper die de rest op sleeptouw neemt. Enfin, goed stuk!

Hij heeft gelijk. Maar zolang dinosaurussen het voor het zeggen hebben zal er niks veranderen. Daar moet eerste schoon schip gemaakt worden. Vraag is alleen wie daarvoor moet gaan zorgen. Ik zou het niet weten. Van de Rvc, de directie, het TH en de trainersstaf spat de onkunde af.
Triest te constateren.

Dit is weer makkelijk praten, ten eerste is het niet zo dat Ajax 5-10 miiljoen euro operationele ruimte heeft op de begroting. Deze blaaskaak heeft schijnbaar niet in de cijfers gedoken, anders kan ik zijn uitspraken niet verklaren of enkel onverantwoord noemen.

Vorig jaar was het operationele resultaat 8,4 miljoen en daar had de succesvolle EL campagne (geen woord meer over gerept schijnbaar) flink aan bijgedragen. Zo is er 5,8 miljoen aan EL kaartverkoop verdiend en 2 miljoen meer aan EL tv geld en 10 miljoen aan premies, oftewel 16,8 miljoen, nou zijn zijn er ook extra wedstrijdkosten a 3 ,2 miljoen, 1 miljoen stadionhuur. Alles je alles optelt en aftrekt, 17,8 miljoen extra EL inkomsten tegenover 4,2 miljoen extra kosten, 13,6 miljoen aan netto extra inkomsten op een operationeel resultaat van 8,4 miljoen, oftewel een gat van meer dan 5 miljoen. Nou rekent ajax op EL kwalificatie voor een dichte begroting, dus dat gat wordt wel ongeveer gedichte met kwalificatie, maar het betekend wel dat er nul ruimte is voor extra salarissen.

Aan salarissen is Ajax al 55,1 miljoen kwijt (alle Ftes, ook trainers etc.), nu kun je gokken op transfers of CL, want dat heeft voor de enorme reserves gezorgd, maar dat is nou juist waar Ajax vanaf wou en wat ook deels zorgt voor de hoge transfervergoedingen, Ajax hoeft niet te verkopen, dus heeft een sterkere onderhandelingspositie.

Beter is het om je structurele inkomsten te laten stijgen of kosten te laten dalen, investeer in je stadion zodat je een hogere recettes kunt verantwoorden (doen ze met Huawei, door Wifi te installeren, nieuwe stoeltjes, field seats, staanplaatsen). Ook hebben ze 25 miljoen op de aandelenmarkt geïnvesteerd, in de hoop dat ze daar ook structurele inkomsten binnen kunnen halen, oftewel ze proberen van het geld, meer geld te maken, ook een risico, maar je spreidt hiermee ook wel weer.
Ten tweede, ook 2 miljoen stelt niks voor, daarvoor blijft Sanchez niet, die verdiend in Engeland nog steeds het dubbele en al zouden we de 2 miljoen kunnen evenaren, dan willen spelers naar het buitenland om het gebrek aan weerstand, sensatiezoekende media en aanwezigheid van kunstgras.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren