Personeel Eneco dreigt gemeenten met rechtszaak
De ondernemingsraad van Eneco stapt naar de rechter als de 53 aandeelhoudende gemeenten bij verkoop enkel voor financieel gewin gaan. Dat zegt or-voorzitter Willem Hofman namens de 3500 werknemers van het energiebedrijf.
Eneco is geen koekjesfabriek, we zijn een uniek relevant bedrijf voor Nederland
De ondernemingsraad eist garanties dat een nieuwe eigenaar de duurzame koers van het energiebedrijf onderschrijft en de banen van de 3500 werknemers garandeert. Die zijn ongerust nu meer en meer gemeenten in Zuid- en Noord-Holland van hun aandelen Eneco af willen. Het energiebedrijf is begin dit jaar losgemaakt van netbeheerder Stedin en staat in de etalage. Verkoop kan 2,5 miljard euro of meer opleveren.
Vanmiddag praat de gemeenteraad van Den Haag – na Rotterdam de grootste aandeelhouder - over wat de gemeente moet doen met het Eneco-belang. Het college van B&W wil verkopen. Uiterlijk eind oktober dienen alle aandeelhouders een standpunt in te nemen. Voor de or tijd de noodklok te luiden. ,,Begin dit jaar spraken gemeenten af alle tijd te nemen voor een verantwoord besluit, maar nu zie ik overal eurotekens in de ogen,” zegt voorzitter Willem Hofman. ,,Bestuurders zien de zilvervloot binnenvaren.”
De grootste aandeelhouders Rotterdam, Den Haag en Dordrecht willen verkopen. Zij bezitten een meerderheid.
,,Wij zijn helemaal niet tegen verkoop, ook gunnen we gemeenten een goede prijs. De prijs mag alleen niet leidend zijn.”
Wat is er mis met de hoogste bieder?
,,We zijn geen koekjes- of machinefabriek. Eneco is een uniek, maatschappelijk relevant bedrijf. Nederland moet verduurzamen en aan het klimaatverdrag van Parijs voldoen. Daar spelen wij een belangrijke rol in.”
Wat wil de or?
,,Wij willen een eigenaar die de duurzame koers van Eneco onderschrijft en de 3500 banen respecteert. Eneco is een voorname werkgever in de Randstad.”
Verder lezen na de foto
Gazprom en Shell kunnen het dus vergeten…
,,Ben van Beurden van Shell zegt dat hij alle olie tot de laatste druppel oppompt. Zo’n eigenaar is voor Eneco ongeloofwaardig. Een durfinvesteerder is een nog grotere nachtmerrie.”
Is de kans zó groot dat er onder een nieuwe eigenaar banen verdwijnen?
,,Gemeenten en provincies ontvingen acht jaar geleden 20 miljard euro voor Nuon en Essent en wat is er van over? Vattenfall en RWE hebben miljarden afgeboekt en veel banen geschrapt. Alle innovatie is weg, er staan enkel nog verkoopkantoren. Laten we voorkomen dat Eneco hetzelfde lot treft.”
De Rotterdamse wethouder Adriaan Visser zegt in het FD dat gemeenten wel degelijk duurzaamheidseisen stellen.
,,Alleen niet vóóraf, omdat dat de waarde van Eneco drukt. Ze zeggen dat die eisen later alsnog kunnen. Dat lijkt ons zeer onrealistisch: als een koper 3,5 miljard euro biedt, is er geen gemeentebestuur dat zegt: wij accepteren ook 2,5 miljard als u de werkgelegenheid garandeert.”
Shell zou als nieuwe eigenaar volstrekt ongeloofwaardig zijn.
Wat doet u als gemeenten werknemersadviezen in de wind slaan?
,,Daar wil ik nu niet aan denken. Wij zeggen: laten we een eigenaar vinden die voor iedereen goed is. Maar als het personeel niet wordt meegenomen, sluit ik niet uit dat we naar de Ondernemingskamer stappen. Dat zou ik alleen een grote nederlaag vinden.”
Wat is het ideale scenario?
,,Ons droomscenario is een combinatie van een gedeeltelijke beursgang, huidige aandeelhouders die blijven zitten en crowdfunding zoals stichting Greencrowd nu probeert. Een scenario waarbij gemeenten, medewerkers en allerlei stakeholders samenkomen laten we als Ondernemingsraad onderzoeken.”
Kan een nieuw kabinet helpen?
,,Mocht het verkeerd gaan, dan hopen we dat een nieuwe coalitie – net name D66 – in het geweer komt. Tien jaar terug koos Eneco als één van de eerste een duurzame koers. We zijn uitgelachen en bespot, maar kijk nu. Dat mag niet verloren gaan.”
De directie zit op dezelfde lijn als de or.
,,We denken hier inderdaad vrijwel identiek over. Maar we varen onze eigen koers. Dit interview is ook niet met de directie afgestemd.”
Laten we een eigenaar zoeken die voor gemeenten, werknemers en iedereen acceptabel is
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
ProRail-baas John Voppen wil treinreizigers niet te veel beloven: ‘Het ergste is een trein die niet rijdt’
-
update
Staat rondt schadevergoeding af: 900 miljoen aan onteigende SNS-beleggers
De staat heeft de schadeloosstelling van SNS-beleggers die in 2013 onteigend zijn toen de overheid die bank nationaliseerde ruim tien jaar later afgerond. Beleggers krijgen in totaal 900 miljoen van de staat. SNS werd toen door de staat overgenomen om een faillissement te voorkomen. Dat kostte de staat 3,7 miljard euro. Daar komt nu dus nog bijna een miljard bij. -
238
Een halve euro statiegeld op flesjes? Vanaf volgend jaar kan het zomaar de realiteit zijn
Consumenten moeten vanaf volgend jaar mogelijk 50 cent statiegeld betalen op plastic flessen. Nu is dat nog 15 (kleine flesjes) en 25 cent (flessen groter dan 1 liter). De inspectie is echter zo ontevreden over de inzameling, dat het forse maatregelen wil opleggen aan de bedrijven die daarvoor verantwoordelijk zijn. Zo moet het zwerfafval worden teruggedrongen. -
Spaanse reclamefolders zorgen voor verbazing in Den Haag: ‘Nieuw filiaal geopend bij Barcelona!’
Hagenaars die deze week de reclamefolders doorkeken, moesten even met hun ogen knipperen. De aanbiedingen van de Zeeman werden deze week namelijk niet in het Nederlands aangekondigd.Den Haag -
PREMIUM
UWV-dossier van Hellen is na half jaar nog altijd ongeopend: ‘Voel me niet gehoord’
Het UWV betaalde vorig jaar een recordbedrag van bijna 14 miljoen euro aan dwangsommen vanwege de lange wachttijden. Hellen Fahner is een van de mensen die al maanden in onzekerheid zitten. Heeft ze wel of niet recht op een uitkering? ,,Ik voel me niet gehoord.”
-
PREMIUM
Kweekvleeskoningin Ira van Eelen proeft eerste worstje: ‘Oprecht heel lekker’
-
-
-
PREMIUM
Winst, omzet, verkoopcijfers, ontslagen: alles bij Tesla in mineur en toch wil Musk zijn miljardenbonus
Tesla, de ongekroonde koning van de elektrische auto, zit in zwaar weer. Dat komt door dalende verkopen, ontslagen, problemen met de auto’s én gedoe met een bonus van 53 miljard euro die topman Elon Musk wil hebben. -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
-
PREMIUMInterview20
Bezweken fietsmerk VanMoof in nieuwe handen: ‘Faillissement is vaak onderdeel van succesverhaal’
VanMoof, het ‘Gucci-tasje onder de e-bikes’, is opgestaan uit het faillissement. Het bedrijf is nu in Britse handen en verkoopt de oude fietsen als nieuwe verbeterde versies. Eliott Wertheimer is zo overtuigd van zijn succes, dat er binnenkort ook een VanMoof-step op de markt komt. Een interview met de nieuwe eigenaar. ,,We kunnen ons geen fouten meer veroorloven.’’ -
-
Leeuwendeel bedrijfsleven dupe van cybercrime