Merel Driessen
Merel Driessen Nieuws 24 sep 2017
Leestijd: 3 minuten

Taxi-app Uber raakt licentie én populariteit kwijt

De populaire taxi-app Uber is vanaf 30 september niet meer te gebruiken in Londen. Het bedrijf is zijn licentie in Londen kwijtgeraakt omdat het ‘een gebrek aan verantwoordelijkheid laat zien’. De chauffeurs van Uber zouden een stukje minder veilig zijn op de weg dan de bedoeling is.

Daling van populariteit

Volgens Transport for Londen (TfL), de transporttoezichthouder van Londen, is het de schuld van de chauffeurs dat het aantal ongelukken in de stad stijgt. Daarnaast doet Uber er niet genoeg aan om chauffeurs met een criminele achtergrond weg te houden. Autoriteiten kunnen het bedrijf niet controleren door de software die het gebruikt.

De populariteit van Uber daalde het afgelopen jaar al. Door een update van de app kwam de privacy van gebruikers in opspraak. De locatie van gebruikers wordt namelijk ook gevolgd wanneer ze de app niet aan hebben staan. De #deleteuber wordt gedeeld op social media en de app wordt massaal verwijderd. Uber krijgt duizenden 1-ster recensies in de App Store.

https://twitter.com/SW7_Cab/status/911497446437646336

In februari dit jaar komt Uber al in het nieuws vanwege problemen binnen het bedrijf. Een vrouwelijke medewerker werd seksueel geïntimideerd door haar manager. Toen ze een klacht indiende bij de personeelsafdeling, werd er niets meegedaan. Later kwam ze erachter dat vrouwelijke collega’s ook seksueel geïntimideerd waren, door onder andere dezelfde manager.

Ondanks de daling van de populariteit van Uber werd een georganiseerde handtekeningenpetitie voor de app vrijdag een groot succes. Het bedrijf vroeg aan gebruikers om online een petitie te tekenen tegen het verbod van de dienst in Londen. In een dag tijd verzamelde Uber ruim een half miljoen handtekeningen. Meer dan 500.000 mensen tekenden de petitie.

Verplichte taxi-vergunning

In Nederland is de taxi-app alleen te gebruiken in Amsterdam. Toen Uber populair werd in onze hoofdstad, zijn er al een aantal regelingen getroffen. Zo heeft de chauffeur een taxivergunning nodig en is de goedkoopste service Uberpop verboden door het College van Beroep voor het Bedrijfsleven.

Een woordvoerder van Uber Nederland heeft aan het Parool laten weten dat de situatie in Amsterdam anders is. Dat komt mede doordat de chauffeurs een taxi-vergunning nodig hebben. De veiligheidsissues die zich in Londen afspelen, doen zich volgens Uber Nederland niet in Nederland voor. Of er alsnog een onderzoek in Nederland gaat lopen, is niet bekend. De Inspectie Leefomgeving en Transport die hier over gaat, wil er niets over loslaten.

Taximonitor Amsterdam

Opvallend is dat de tevredenheid over de taxibranche in Amsterdam sowieso niet hoog is. Afgelopen week werd de taximonitor door de gemeente Amsterdam uitgebracht. Hierin staat wat de waardering voor de taxibranche en taxiritten in Amsterdam is. Taxi-apps als Uber zijn niet meegerekend.

De waardering voor de taxibranche- en ritten zijn in 2016 en het eerste half jaar van 2017 lager dan de jaren daarvoor. Amsterdammers geven de branche als geheel een 5,4. De mensen die een opstaprit maakten geven de branche zelfs een flinke onvoldoende: een 4,9. Amsterdammers vinden dat de chauffeurs niet genoeg weten over de straten in Amsterdam en dat ze een slechte service geven. Daarnaast vinden ze dat ze te veel voor de ritten betalen.

De gemeente geeft toe dat steeds meer klanten een taxi bestellen via app’s. Daar heeft de gemeente tot nu toe geen grip op terwijl het groeiend aantal taxi’s wel problemen creëert in de stad. De bereikbaarheid, doorstroming, leefbaarheid en openbare orde gaan vooral voor het centrum van Amsterdam achteruit. De gemeente wil daarom een evaluatie gaan doen van de gehele taxibranche sinds 2012. Nog dit jaar wil ze daar mee beginnen.

Uber heeft laten weten in beroep te gaan tegen het besluit van de TfL. Volgens The Sunday Times wil het bedrijf maatregelen nemen om de veiligheid van gebruikers te verbeteren. Ook wil ze wat doen aan de werkomstandigheden van de chauffeurs. Het bedrijf wil graag in gesprek met TfL.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.