Column: 'De Tesla is de nieuwe Hummer'

© De Limburger

Dacht je goed bezig te zijn voor het milieu door in plaats van een benzineslurper een volledig elektrische auto te rijden? Niets van waar, schrijft Loek Radix in zijn colum: "De Tesla is de ultieme aso-bak. De Hummer wordt met lengtes geklopt. "

Loek Radix

Follow the Money (FTM.nl) is een internetplatform waar financiële misstanden aan de kaak gesteld worden. Een bekend doelwit is VVD-voorzitter Henry Keizer, die zich door de onthullingen van FTM.nl over zijn escapades in het begrafeniswezen gedwongen zag om af te treden.

Een volgend doelwit is de elektrische auto. Onafhankelijk analist Roel Gooskens heeft op FTM.nl de fiscale voordelen uitgerekend die de zakelijk rijder van een elektrische auto ontvangt. Die geniet namelijk van een zeer lage fiscale bijtelling, betaalt geen BPM, geen wegenbelasting en geen accijnzen en krijgt bovendien milieu-investeringsaftrek. Dat levert de Tesla-rijder per jaar een voordeel op van meer dan 19.000 euro. Dat is bij een gebruiksduur van vijf jaar dus bijna een ton.

BatenDat voordeel valt toe aan mensen die toch al niet te klagen hebben over een smalle beurs. Er rijden momenteel 7.500 Tesla’s rond in Nederland en die kosten de samenleving dus 145 miljoen euro per jaar. Alle elektrische auto’s samen kosten ons meer dan 200 miljoen per jaar. De leerkrachten in het basisonderwijs zullen hun ogen niet geloven. Zij vragen een soortgelijk bedrag voor de verbetering van hun arbeidsvoorwaarden en daarvoor is er blijkbaar geen geld.

200 miljoen is heel veel geld voor een paar auto’s, maar wat Gooskens niet uitrekent zijn de maatschappelijke baten die daar tegenover staan. Die zullen dan ook wel enorm zijn. Nou, dat valt vies tegen. De elektriciteit waarop een Tesla rijdt wordt in Nederland grotendeels opgewekt in steenkool- en gascentrales. Een Tesla rijdt in Nederland dus gewoon op fossiele brandstof.

Aangezien het direct omzetten van fossiele brandstoffen in energie veel efficiënter is dan de omweg via elektriciteit en batterijen, kennen elektrische auto’s zeker wat betreft de uitstoot van kooldioxide geen voordelen ten opzichte van vergelijkbare auto’s die op benzine of op diesel rijden (zoals de BMW M5). Kleinere auto’s presteren wat dat betreft uiteraard veel beter dan de Tesla. In een eerdere column heb ik uiteengezet dat het gevaar van kooldioxide zwaar overdreven wordt, maar daar gaat het nu niet om. De reductie van de uitstoot van kooldioxide is in Nederland overheidsbeleid.

KooldioxideMaar dat is nog niet alles. Het Zweedse milieuonderzoeksinstituut IVL heeft uitgerekend dat bij de productie van de lithium batterijen, waarop de Tesla rijdt, evenveel kooldioxide vrijkomt als een vergelijkbare klassieke auto produceert als er acht jaar mee gereden wordt. We betalen als belastingbetalers dus heel veel geld aan de Teslarijder en krijgen in ruil daarvoor veel meer uitstoot van kooldioxide terug. Dan heb ik het alleen nog maar over kooldioxide, want de productie van lithium batterijen en vooral het winnen van lithium hebben nog veel meer ongewenste milieueffecten.

ZwaarElektrische auto’s zijn loeizwaar. Dat komt door de lithium batterijen. Om dezelfde energie op te wekken als 1 kilo brandstof heb je 30 kilo batterij nodig. Zo zit de natuur nou eenmaal in elkaar, daar valt weinig aan te verbeteren. Zware auto’s zijn niet goed voor de verkeersveiligheid en produceren bovendien heel veel extra fijnstof door de snellere slijtage van banden en wegdek.

Alles bij elkaar optellend kan ik niet anders concluderen dan dat de Tesla de ultieme aso-bak is. De Hummer wordt met lengtes geklopt.

Voor de werkgevers bij wie de top-medewerkers per se een maatschappelijk verantwoorde leaseauto willen hebben, heb ik dan ook een goed advies: geef ze een Fiat Panda in plaats van een Tesla. Dat is veel beter voor de belastingbetaler, voor de verkeersveiligheid, voor het milieu en voor de kooldioxide-uitstoot, daar zullen ze ongetwijfeld blij mee zijn.