Ryanair zet lijst met geannuleerde vluchten online

© REUTERS

© REUTERS

thumbnail:
thumbnail: null

De Ierse lowcostmaatschappij Ryanair heeft maandagavond duidelijkheid geschapen over de vluchten die het tot eind oktober schrapt. Getroffen passagiers zullen bovendien kunnen rekenen op een volledige terugbetaling én de wettelijk verplichte schadevergoeding. Eerder stuurde consumentenorganisatie Test-Aankoop Ryanair nog een ingebrekestelling.

rdc

Ryanair kondigde vrijdagavond aan dat het tot eind oktober 40 tot 50 vluchten per dag zal schrappen, omdat veel piloten hun verlof moeten opnemen. Ook vluchten van en naar Brussels Airport en de luchthaven van Zaventem zijn getroffen. Op de website van Ryanair verscheen snel een lijst met geannuleerde vluchten tot 20 september, maar op sociale media regende het klachten over de onduidelijkheid rond de vluchten nadien.

Aan dat ongenoegen kwam Ryanair maandagavond tegemoet, met een geüpdatete lijst met geannuleerde vluchten. Getroffen klanten zullen bovendien ook per mail verwittigd worden, bleek eerder al uit antwoorden op sociale media.

Charleroi zwaar getroffen

In België worden de komende zes weken 294 vluchten geschrapt. De meeste daarvan (204) gebeuren op de luchthaven van Charleroi (Brussels South). De stad is daarmee een van de zwaarst getroffen luchthavens. Op Brussels Airport worden 90 vluchten geschrapt.

Ter vergelijking: in Dublin worden een 200-tal vluchten geschrapt, in Rome meer dan 300. Zwaarst getroffen is Londen Stansted met meer dan 600 geannuleerde vluchten.

Gecompenseerd

In een persbericht maakt de maatschappij zich sterk dat 98 procent van haar passagiers niet getroffen wordt. Ryanair belooft bovendien dat getroffen passagiers volwaardig gecompenseerd zullen worden. De meesten zal een vervangvlucht aangeboden worden, maar wie daar geen gebruik van wil of kan maken, zal zijn ticket volledig terugbetaald krijgen. Daar bovenop keert Ryanair ook nog de wettelijk verplichte schadevergoeding uit.

'Dit is een troep die we zelf hebben veroorzaakt', geeft topman Michael O'Leary toe. 'Ik verontschuldig mij oprecht aan alle klanten die zich het afgelopen weekend zorgen hebben gemaakt.'

Test-Aankoop

© Photo News

Eerder op de dag had consumentenorganisatie Test-Aankoop Ryanair nog een ingebrekestelling gestuurd. 'De Ierse maatschappij geeft de passagiers geen correcte informatie over hun rechten', vond ze. 'Ze stelt alleen een alternatief of een terugbetaling voor, terwijl de getroffen passagiers ook recht hebben op een vergoeding indien hun vlucht minder dan twee weken voor het geplande vertrek geannuleerd wordt.'

Samen met zijn Italiaanse, Spaanse en Portugese zusterorganisaties, stelde Test-Aankoop Ryanair in gebreke. Maar omdat Ryanair op zijn website aan alle wettelijke verplichtingen lijkt na te komen, zal van eventuele gerechtelijke stappen wellicht niks in huis komen.