Direct naar artikelinhoud

Op Facebook kan je adverteren op trefwoorden als 'jodenhater' en 'dood radicale moslims'

Facebook staat bedrijven toe gericht te adverteren op antisemitische, racistische en vrouwonvriendelijke trefwoorden. Dat blijkt uit een experiment van de website ProPublica en andere websites, die erin slaagden om advertentieruimte te kopen op basis van zoektermen als 'jodenhater', 'teven vermoorden' en 'dood radicale moslims'.

Het webtijdschrift Slate.com kreeg bij een zoektocht resultaten op termen als 'teven doden', 'moslimbedevaartgangers vermoorden' en 'drievoudige verkrachting'.Beeld Reuters

Adverteerders op Facebook kunnen op de website exact aangeven op welke profielpagina's hun advertenties te zien zijn. Er is een indeling op geslacht mogelijk, leeftijd, geografische locatie en interesses, maar ook op basis van specifieke zoektermen. Facebook doet zelfs suggesties voor categorieën als een enkele zoekterm een te klein publiek oplevert. Daarvoor hoeft maar een deel van een zoekterm te worden ingetikt.

ProPublica kreeg termen gesuggereerd als 'jodenhater', 'hoe je een jood verbrandt', 'de geschiedenis van hoe joden de wereld verwoesten' en 'German Schutzstaffel' (de Duitse SS). 'De selectie van je publiek is geweldig!', liet Facebook de website weten, nadat de zoekopdrachten 108 duizend gebruikers opleverden die mogelijk in antisemitische reclameboodschappen waren geïnteresseerd. Op basis daarvan verkocht Facebook een advertentie van ProPublica. Op louter de term 'jodenhater' wilde het netwerk geen 'promoted post' verkopen: 2.274 mensen vond Facebook te weinig.

Het kan gebeuren dat er op ons platform content verschijnt die in strijd is met onze voorwaarden

De gewraakte zoektermen verschenen in de selectie 'fields of study' (losjes te vertalen als studierichting of interessegebieden).

Gevraagd naar een reactie liet Facebook aan ProPublica weten dat de antisemitische categorieën een foutje waren van het zoekalgoritme van de advertentiesoftware. Het heeft beloofd wegen te zoeken om herhaling te voorkomen. 'Het kan gebeuren dat er op ons platform content verschijnt die in strijd is met onze voorwaarden', aldus Rob Leathern, productmanager van Facebook. 'In dit geval hebben we de keuzevelden waarom het gaat verwijderd. We weten dat we nog meer moeten doen, dus we brengen nieuwe buffers in ons product aan.'

Het is niet de eerste keer dat Facebooks advertentiebeleid onder vuur ligt. Eerder dit jaar werd bekend dat adverteerders ervoor konden kiezen om hun 'promoted posts' niet te laten zien in arme wijken of buurten met een hoog aantal niet-blanken.

De maatregelen die Facebook beloofde om abjecte zoekvelden weg te halen bleken vrijdag nog niet veel effect te sorteren. Het webtijdschrift Slate.com kreeg bij een zoektocht resultaten op termen als 'teven doden', 'moslimbedevaartgangers vermoorden' en 'drievoudige verkrachting'.

Vorige week werd bekend dat Facebook van 2015 tot 2017 voor meer dan 100 duizend dollar aan advertenties heeft verkocht aan groeperingen met banden met het Kremlin, die daarmee kennelijk poogden de presidentsverkiezingen te beïnvloeden.

De maatregelen die Facebook beloofde, bleken vrijdag nog niet veel effect te sorteren