Direct naar artikelinhoud

Facebook sluit Russische accounts die adverteerden rond Amerikaanse verkiezingen

Facebook heeft de afgelopen periode alvast 470 valse Russische accounts offline gehaald. Het sociale netwerk deed dat nadat uit onderzoek was gebleken dat de Russen tussen juni 2015 en mei 2017 zo'n drieduizend betaalde berichten op Facebook plaatsten over gevoelige onderwerpen als immigratie, ras en seksuele geaardheid.

Facebook sluit Russische accounts die adverteerden rond Amerikaanse verkiezingen
Beeld reuters

In deze twee jaar zouden de Russen ongeveer 100.000 dollar (84.000 euro) hebben uitgegeven aan drieduizend advertenties op zijn netwerk. Iedereen kan op Facebook adverteren om zo berichten gericht onder de aandacht te brengen bij specifieke doelgroepen of in bepaalde regio's.

Na de uitkomst van de Amerikaanse verkiezingen kwam Facebook zwaar onder vuur te liggen. Volgens critici was het netwerk medeverantwoordelijk voor de winst van Trump omdat nepberichten eenvoudig hun weg konden vinden en omdat de effecten van de zogenoemde filterbubbels groot zijn: mensen krijgen alleen nog berichten te zien die in hun eigen straatje passen. De campagne van Trump zou ook gebruik hebben gemaakt van gespecialiseerde bedrijven als Cambridge Analytics die zeer gericht berichten bij de juiste mensen weten te bezorgen.

Ideologisch

Hoewel Facebook-topman Mark Zuckerberg niets wilde weten van de kritiek op zijn netwerk na de verkiezingen, is Facebook daarna toch een uitgebreid onderzoek gestart. Dit besluit illustreerde ook de veranderde houding van Facebook, dat zijn eigen netwerk niet langer als een puur technisch hulpmiddel ziet om informatie te verspreiden. Daarvoor is de macht in de loop der jaren ook te groot geworden. Bij het onderzoek heeft Facebook naar eigen samengewerkt met Amerikaanse autoriteiten.

De bewuste advertenties zouden niet direct als doel hebben gehad om de politieke mening te beïnvloeden: er werd geen rechtstreeks stemadvies uitgebracht. De berichten waren wél sterk ideologisch van aard en hadden volgens Facebook als doel mensen uit elkaar te drijven op gevoelige onderwerpen als wapens, immigratie, rassen of rechten van homo's.

Mark Zuckerberg.Beeld anp

Nepnieuws

De onderzoekers van Facebook stellen dat het om een 'breed onderzoek' ging waarbij het bedrijf ook maar de zwakste signalen op Russische connecties onder de loep nam. Inmiddels zijn 470 valse accounts offline gehaald.

Dit is niet het eindpunt; Facebook gaat verder met het aanpakken van spam, nepberichten en andere onwenselijke activiteiten, onder andere door kunstmatige intelligentie in te zetten. Een van de maatregelen is om zogenoemde clickbait-berichten minder aandacht te geven. En wie zich herhaaldelijk schuldig maakt aan het adverteren met nepberichten, wordt geblokkeerd.

Meer lezen?

CNN: volgens VS zaten Russische hackers achter 'nepnieuws' over Qatar
De FBI en de Amerikaanse inlichtingendiensten gaan ervan uit dat Russische hackers achter het 'nepnieuws' zaten, dat deze week deels leidde tot de crisis tussen Qatar en zijn buurlanden. Lees hier het hele artikel.

Met nepnieuws verkiezingen manipuleren? Kinderspel, blijkt uit studie
Met een luttel bedrag van minder dan 400.000 euro kan middels de verspreiding van valse informatie via het internet de publieke opinie eenvoudig worden beïnvloed.