Het aantal dames- en herenkledingzaken nam af met 6 procent. Daartegenover staat wel een flinke groei van online kledingwinkels, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag.
Sinds 2013 daalde het aantal fysieke kledingwinkels met gemiddeld 9 procent. In diezelfde periode groeide het aantal online kledingwinkels juist met 75 procent.
Nederland telt inmiddels 8.720 webwinkels in kleding en een totaal aantal kledingwinkels van 17.740. Dankzij het internet nam het totale aantal kledingwinkels toe met 19 procent.
Werkgelegenheid
De verschuiving naar online winkelen brengt ook met zich mee dat er minder mensen werkzaam zijn in de fysieke kledingwinkelsector, zegt het statistiekbureau.
Bij fysieke kledingwinkels werken in 2017 ruim zesduizend personen minder dan in 2013, een daling van 10 procent.
Bij de online kledingwinkels verdienden juist meer mensen hun geld. Met een stijging van ruim 3.500 mensen een toename van 76 procent.
In de laatstgenoemde sector werd ook vaker kleding gekocht. De omzet van de online detailhandel steeg volgens het CBS in 2016 met 15 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Kledingwinkels
Fysieke aankoop
Hoewel het aantal fysieke aankopen juist daalde met 2 procent, wordt de meeste kleding nog steeds in fysieke winkels gekocht. In 2015 werd bijna 10 procent van de omzet van kledingwinkels online geboekt, een verdubbeling ten opzichte van 2012.
In 2013 telde Nederland nog één fysieke kledingwinkel op elke 985 personen. In 2017 is dat één op 1.100 geworden.
De meeste kledingwinkels in absolute zin zijn te vinden in Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant. Berekend ten opzichte van het aantal inwoners staan Zeeland en Limburg aan kop met respectievelijk één winkel op 794 en 909 inwoners.
In Flevoland zijn met een verhouding van één op 1.360 de minste kledingwinkels te vinden.