Dat zei advocaat en oud-minister van Binnenlandse Zaken Gerhart Baum tegen de Süddeutsche Zeitung.
Volgens de 84-jarige advocaat is Volkswagen er mogelijk op uit om klachten te laten verjaren. Om dat te voorkomen wil hij namens zo'n vijfduizend Volkswagen-bezitters nog voor het eind van het jaar claims indienen.
Volgend jaar al zou een groot deel van zo'n 2,5 miljoen eigenaren met sjoemelsoftware geen aanspraak meer kunnen maken op een schadevergoeding.
Tegen Volkswagen lopen in verschillende landen claims en rechtszaken als gevolg van fraude met de uitstoot van dieselauto's. In Duitsland mogen claims niet gebundeld worden, zoals in Nederland wel gebeurt. De claims die Baum voorbereidt, vergen dus enorm veel werk.
De dieselmotoren van Volkswagen waren uitgerust met software die ervoor zorgde dat de uitstoot minder schadelijk is tijdens een controle in de garage dan tijdens normaal gebruik buiten op de weg. Het schandaal heeft de Duitse autofabrikant inmiddels al zo’n 25 miljard dollar (21,2 miljard euro) gekost.