De storing bij de app van Toon, de slimme thermostaat van Eneco, blijkt nog niet verholpen. In dezelfde forumpost als vorige week is een update geplaatst waarin wordt gemeld dat 'de problemen helaas nog actueel zijn'.
Eneco lijkt weinig grip op het probleem te hebben. Het bedrijf sprak op 13 oktober nog van een aanpak die 'lijkt te werken' en op de 20e was het probleem 'zo goed als verholpen'. Inmiddels lijkt het weer terug bij af te zijn. Er is geen indicatie van hoe lang het nu nog duurt voordat de problemen echt zijn verholpen. Op vrijdag sloot Eneco zijn recentste update af met 'er wordt aan gewerkt'.
De klanten op het forum zijn intussen zeer ontevreden. Een daarvan vertelt dat de thermostaat door de storing op een te hoge temperatuur is ingesteld. De betrokkene is met vakantie en kan Toon nu door de storing niet op afstand naar beneden bijstellen.
Uit eerdere geschreven updates van Eneco-personeel zou blijken dat het probleem ligt bij de Eneco-servers. De slimme thermostaat en de applicaties communiceren met elkaar via deze servers in plaats van direct. De acht servers van het bedrijf wisselen met elkaar de actieve sessies uit, zodat een app blijft werken, ook al wordt de sessie van de ene naar de andere server geschoven als gevolg van load balancing. De servers zijn echter opgehouden met sessies uitwisselen, wat leidde tot buitengewoon veel inlogpogingen van clients en daarmee tot 'een vier tot acht keer hogere belasting'.