Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Economie

PostNL mag postzegels weer duurder maken

De posttarieven mogen met 7,1 procent stijgen, heeft de ACM bepaald.

Vanwege de krimpende markt mag PostNL jaarlijks de prijzen verhogen.
Vanwege de krimpende markt mag PostNL jaarlijks de prijzen verhogen. Foto Lex van Lieshout/ANP

De postzegels mogen in 2018 7,1 procent duurder worden. Dat stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM), die ieder jaar bepaalt met hoeveel procent de posttarieven mogen stijgen. Dit betekent dat een postzegel volgend jaar maximaal zo’n 84 cent mag kosten.

PostNL moet nu een voorstel doen aan de ACM en zal in oktober of november de daadwerkelijke prijs bekendmaken. In 2017 mocht PostNL de tarieven met 8 procent verhogen en steeg de prijs van de postzegel 6,8 procent (5 cent).

De ACM stelt de ruimte voor prijsstijgingen vast omdat PostNL als enige verantwoordelijk is voor het verzorgen van de postdiensten in Nederland. PostNL moet er zelf op toe zien dat het bezorgen van de post rendabel blijft en mag een rendement van 10 procent halen. mag volgens een afspraak met het ministerie van Economische Zaken jaarlijks de prijzen verhogen.

Krimpende postmarkt

De tarieven mogen jaarlijks worden verhoogd volgens een afspraak met het ministerie van Economische Zaken. Dit is noodzakelijk volgens PostNL om de kosten van de krimpende postmarkt te dekken. PostNL mag een rendement van 10 procent halen. De tariefruimte is voor alle postdiensten, ook voor frankeermachinepost en buitenlandse postzegels.

Lees ook: PostNL wil niet concurreren om bezorging laatste brieven

Sinds 2005 is het aantal verstuurde brieven gehalveerd en de helft van de postbezorging in niet-stedelijk gebied is verliesgevend. Ieder jaar daalt het aantal verstuurde brieven met zo’n 9 procent. De omzet van PostNL steeg in het tweede kwartaal van 2017 wel naar 836 miljoen euro, dat had vooral te maken met de stijging van het aantal pakketjes.

PostNL is uitvoerder van de universele postdienst, de minimale postbezorging die Europees is vastgelegd. Daarin staat dat post minimaal vijf dagen per week moet worden bezorgd en hoeveel brievenbussen er moeten zijn.