DE WERELD NU

Marokkanen in Nederland

Marokkanen in Nederland, M-woord

Stel dat de meerderheid van de Marokkanen in Nederland goed geïntegreerd zou zijn, werk had en positief stond tegenover hun Nederlandse omgeving?

Bovenstaande is een vorm van wishful thinking zoals men die bij de PvdA vaak aantreft. Het zou dan op de weg van de goed geïntegreerde Marokkanen liggen om wat te doen aan de criminele elementen in de eigen omgeving.

Waarom horen we nooit van een imam die optreedt tegen potenrammers of die ingrijpt als hele schoolklassen antisemitische leuzen roepen? Waarom doen die goedwillende Marokkanen en bloc niets of in elk geval niets waarneembaars? Volgens Jan Dirk de Jong, een Utrechtse jonge doctor, moet

Het conflict tussen de ‘Marokkaanse’ straatjongens en de rest van de samenleving worden teruggebracht tot normale proporties: ‘Haal het stempel “typisch Marokkaans” eraf. Tegelijkertijd moeten we focussen op de voorkant van het probleem, niet op de achterkant zoals we nu al jaren doen.’ Aan de voorkant bevinden zich de jongens die zich (nog) niet inlaten met criminaliteit, maar wel rondhangen op straat. Degenen aan de achterkant, die crimineel zijn, krijgen momenteel alle aandacht van hulpverleners, politie en justitie. De criminele jongens moeten steviger worden aangepakt: ‘Je moet ze in de smiezen houden, snel ingrijpen, snel berechten en écht straffen. Dus niet met een lullig taakstrafje. Het moet duidelijk zijn voor de andere jongens: misdaad loont niet.’

Ik zou misschien eerst de dissertatie zelf moeten lezen voor ik op deze stellingname reageer, maar ik heb al zo veel van dat soort beschouwingen gelezen en word daar wat moe van.

‘Het heeft niets met de Marokkaanse cultuur te maken’, zegt hij, ‘het is een gevolg van de straatcultuur. In Barcelona, Oslo en in de VS heb je dezelfde problemen met Chilenen, Pakistanen en Koreanen, dus om hier over Marokkanen te spreken gaat niet aan.’

Zoiets vind ik dan boring. What’s in a name? that which we call a rose by any other name would smell as sweet.

En inderdaad het gaat niet om een cultuur uit het Rifgebergte, of elders uit Marokko. Het is een cultuur die je overal aantreft waar de islam de overhand heeft, dus ook in Pakistan en in de wijken in Leeds of Oslo, waar moslims in de meerderheid zijn.

Van problemen met Koreanen in de VS is maar heel kort sprake geweest. Toen ze net in de VS waren gearriveerd en in de zwarte wijken woonden in de grote steden, omdat dat alles was wat ze konden betalen. Daar werden ze gediscrimineerd en verdedigden ze zich. Zodra ze konden zijn ze daar vertrokken en de zwarten hebben in hun eigen getto’s intussen al lang weer het geweldsmonopolie. Om die Koreanen met criminele Marokkaanse jongeren in Amsterdam West of met Antillianen in de Bijlmer te vergelijken lijkt me, met permissie, onzin.

Dat de Marokkanen waar De Jong het over heeft in Nederland geboren zijn en een Nederlands paspoort hebben zal wel waar zijn maar het is irrelevant. Het is een identificeerbaar soort jongeren dat crimineel groepsgedrag vertoont en of je ze nu Marokkanen noemt of straatjongens van Noord Afrikaanse afkomst, dat maakt niet uit.

Voor het overige heeft hij gelijk dat je dat groepsgedrag moet zien te beïnvloeden op punten waar dat het meeste resultaat belooft. Als daar wetten in de weg staan en praktische bezwaren dan is het een kwestie van prioriteiten. Willen we vrede houden in dit land of zijn we zo gehecht aan onze wetten dat ook de vrede daar voor wijken moet? Maar die afweging zal als het goed is niet altijd op dezelfde manier uitvallen.

Individuele Marokkanen verschillen helemaal niet zo veel van Nederlanders. Als ze deel uitmaken van de reguliere Nederlandse gemeenschap, hun school afmaken en een baan hebben waar ze met andere Nederlanders leven of als ze je buur zijn in een gewone Nederlandse wijk, is het percentage prettige en minder prettige buren niet anders dan bij autochtone Nederlanders.

Een mijnheer Van Schijndel uit Utrecht, die vond dat gemeenschappen niet bestaan en we daarom alleen individuen kunnen aankijken op wat ze persoonlijk doen, moet eens even doordenken over wat hij zegt. Hij is een racist als hij meent dat het de genetische aanleg is, waardoor de Marokkanen en de Antillianen zich onderscheiden van zijn autochtone Utrechtse buren.

Nu denk ik persoonlijk dat het grotere geweld in zwarte gemeenschappen overal op de wereld te opvallend is om alleen aan culturele factoren toe te schrijven en in die zin ben ik dus ook een racist. Maar het verschil tussen Hindoestanen en Pakistanen is veel te groot om dat aan genetische verschillen te kunnen wijten. Genetische verschillen zijn er domweg niet. Het kan niet anders of hun cultuur en geloof speelt in de verschillen een belangrijke rol. Dat de criminaliteit in Marokko, of je het nu over Rabat hebt of over het Rifgebergte, veel kleiner is dan onder Marokkanen in Nederland, wijst erop dat het niet alleen de Marokkaanse cultuur is, maar ook de manier waarop wij daar hier in Nederland op reageren.

Marokkanen en Pakistanen delen een geloof, dat met geweld en criminaliteit anders omgaat dan het humanisme en het christelijke geloof dat doen. In de moslim thuislanden is de reactie van de overheid op antisociaal gedrag veel directer en harder dan in Nederland. Daarom zie je in het Midden Oosten ook dat, als die overheid het om een of ander reden af laat weten, het oplaaiend geweld meteen in chaos en burgeroorlog ontaardt.

Hier in Nederland en in andere Europese landen hebben we islamitische wijken laten ontstaan waarin de islamitisch cultuur kon worden voortgezet met behulp van schotelantennes en moskeeën, zonder de sterke repressie die men daar ginder van de overheid gewend is. Het optreden van justitie en van de jeugdzorg in dit land wordt er met minachting bekeken. De imams stellen in het vrijdaggebed het morele verval van de westerse samenleving aan de kaak waardoor ze de haat en minachting jegens de autochtone Nederlanders aanwakkeren.

Dat zorgt ervoor dat de twee culturen tegenover elkaar komen te staan en het maakt de integratie lastiger dan nodig is.


Dit artikel verscheen eerder op het Blog van Toon Kasdorp

Eerder verscheen hierover op VoL al deze analyse.

2 reacties

  1. Daan schreef:

    “(…) het morele verval van de westerse samenleving (…)”

    Daar hebben ze natuurlijk wel een punt…

  2. Karina schreef:

    Het is verkeerd de uitspraak ‘genetisch’ te bestempelen als racisme.

    Onder cultuur wordt een levenswijze verstaan.
    De Islam is weliswaar een gewelddadig geloof.
    Maar agressiviteit is toch echt iets genetisch.

    En deze lui barsten van agressie.
    Agressie/IQ/Islam….. een dodelijke cocktail.