Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
In beeld

Cultuur

Niet eerder zo vroeg door het ijs gevaren

De route tussen de Atlantische Oceaan en de Grote Oceaan is een groot deel van het jaar bevroren, maar door de klimaatopwarming smelt het ijs steeds vroeger in het jaar. De Finse ijsbreker MSV Nordic heeft de Noordwestelijke Doorvaart na een recordtijd van 24 dagen voltooid. Nooit eerder kon een schip zo vroeg in het jaar de route vanuit de Canadese stad Vancouver naar Groenland afleggen.

De Finse ijsbreker MSV Nordica laat een rimpeling achter in de rustige zee als het vaart door de Noordwestelijke Doorvaart van de Atlantische Oceaan naar de Grote Oceaan door de poolarchipel van Canada. Navigator David Snider herinnert zich dat toen hij dertig jaar geleden begon met dit werk het ijs zich vanaf midden juli ruim 90 kilometer verder naar het zuidwesten bevond.
David Goldman/AP
Een van de kaarten die gebruikt worden tijdens de tocht. Onderzoekers proberen de veranderingen in dit gebied te observeren om zo een duidelijker beeld te krijgen van de gevolgen van klimaatopwarming.
David Goldman/AP
Sinds 1979 is de hoeveelheid ijs in de Noordelijke IJszee jaarlijks met ongeveer 62 vierkante kilometer afgenomen, bijna de oppervlakte van de Amerikaanse provincie Maine of het land Servië.
David Goldman/AP
Wetenschappers geloven dat de afname van de hoeveelheid ijs in het Noordpoolgebied niet omkeerbaar is. Zelfs in de meest optimistische scenario's zal het ijs ergens de komende decennia in dit gebied tijdens de zomer grotendeels verdwijnen.
David Goldman/AP
Onderzoeker Ari Laakso staat op de brug van de ijsbreker. Zelfs deze trip wijst op een opwarmende aarde. Het schip vertrok begin juli uit Vancouver en arriveerde eind van de maand in Nuuk, Groenland. Voorheen kon die tocht eenvoudigweg niet gemaakt worden omdat er vanwege het ijs geen doorkomen aan was.
David Goldman/AP
De ijsbreker vaart door de Straat van Victoria. Het Noordpoolgebied kan je ook wel zien als de 'air-conditioning' van de wereld: het koelt de planeet en kaatst hitte van de zon terug de ruimte in. De voorspelling is dat door klimaatopwarming de stroming van de oceanen wereldwijd zal veranderen en extreem weer zal veroorzaken.
David Goldman/AP
Trainee Maatiusi Manning probeert te videobellen met zijn familie. Na twee weken op zee viel de internetverbinding zes dagen uit.
David Goldman/AP
Onderzoekers kijken uit over de Straat van Victoria terwijl de zon ondergaat. Studies wijzen erop dat het Noordpoolgebied twee keer zo snel opwarmt als de rest van de aarde.
David Goldman/AP
Een bultrug walvis zwemt in de Nuup Kangerlua fjord, in de buurt van Nuuk, Groenland. Paula von Weller, een biologe die ook mee is denkt dat dit gebied voor veel mensen te ver van hen afstaat: "Ik denk dat het belangrijk is dat mensen zien hoe prachtig het hier is en het daarom willen beschermen."
David Goldman/AP
Een ijsberg in Byloteiland, een van de Canadese Arctische Eilanden. De Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen was de eerste die 111 jaar geleden dit gebied doorreisde.
David Goldman/AP
De Canadese navigator, David Snider vergelijkt satellietbeelden van het ijs van september 2016 (links) met het beeld van juli 2017. Het ijs krimpt niet alleen, zegt hij, maar het wordt ook steeds dunner.
David Goldman/AP
Een bultrug walvis in de buurt van de Nuup Kangerlua fjord, bij Nuuk in het zuidwesten van Groenland. De klimaatopwarming heeft al gevolgen voor het zeeleven. Algen, die normaal gesproken aan de onderkant van ijsschotsen groeien, verliezen nu hun habitat. Copepods, een bepaald soort plankton dat algen eet, verliest daarmee een bron van voedsel. En plankton vormt juist weer het basisvoedsel van walvissen, vogels en vissen.
David Goldman/AP
De radar toont een ijsberg op de route. Als het schip eenmaal de Noordwestelijke Passage binnenvaart is er in de wijde omtrek van honderden kilometers nergens een halte om te stoppen voor bevoorrading, te schuilen of hulp te zoeken als er iets fout gaat. Een kleine verandering in het weer kan het kwik ineens doen dalen en het ijs keihard en onbegaanbaar maken.
David Goldman/AP
De moderne technologie stelt navigators in staat om dagelijks satellietbeelden te krijgen van het ijs zodat gevaarlijke stukken met behulp van gps te omzeilen zijn. Maar zonder internet komen er ook geen satellietbeelden binnen.
David Goldman/AP
Een zeehond in de Straat van Victoria.
David Goldman/AP
Een ijsbeer in de Straat van Franklin. Sommige ijsberen zullen in de toekomst het terugtrekkende ijs volgen richting het noorden, maar de verwachtingen over hun toekomst is niet optimistisch.
David Goldman/AP