NOS NieuwsAangepast

NS lijdt verlies na boete voor aanbestedingsfraude

De NS schrijft rode halfjaarcijfers door een boete van de ACM. De 41 miljoen euro die de NS moet betalen vanwege fraude bij een aanbesteding in Limburg leidt tot een verlies van 14 miljoen.

Maar ook zonder die boete was het eerste halfjaar van 2017 slechter dan de eerste helft van 2016. De omzet was 44 miljoen euro minder, op een totaal van ruim 2,5 miljard.

Die daling kwam vooral doordat het Britse pond minder waard werd. Daardoor daalde de omzet van het Britse dochterbedrijf Abellio met tientallen miljoenen. Bij een stabiel pond zou de omzet juist zijn toegenomen.

Klanttevredenheid

De klanttevredenheid in Nederland is het eerste halfjaar gestegen van 76,2 naar 77,8 procent. Dat gold niet voor de hogesnelheidslijn, waar de reizigers juist minder tevreden over zijn dan vorig jaar (74,3 tegenover 75,1 procent). President-directeur Van Boxtel spreekt van "een uitdaging die de volle aandacht heeft".

Het aantal reizigers dat op tijd op zijn bestemming aankwam, daalde van 91,8 naar 91,4 procent. De NS wijt dat voor een groot deel aan de invoering van een compleet nieuwe dienstregeling met dagelijks 150 extra treinen. Die invoering leidde aanvankelijk tot een lagere punctualiteit, maar in het tweede kwartaal kantelde het beeld en reden er weer meer treinen op tijd.

Druk najaar

Ondanks de introductie van nieuwe sprinters blijft het druk in de trein, schrijft de NS in zijn halfjaarbericht. De kans op een zitplaats lag in het eerste halfjaar van 2017 lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Op een aantal drukke trajecten zit NS tegen de grenzen van de capaciteit op het spoor aan. Met het oog op de voorspelde reizigersgroei verwacht de NS dan ook dat het in de spits in het najaar druk blijft.

In september begint een proef met spoorboekloos rijden op de lijn Amsterdam-Eindhoven. Elke tien minuten rijdt er dan een trein. Als de proef slaagt, komt het spoorboekje voor dat traject niet meer terug.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl