Wetenschappers ontdekken 91 vulkanen onder ijs van Antarctica: “Dit kan grote gevolgen hebben”

© Getty Images/iStockphoto

Wetenschappers hebben de grootste vulkanenregio op onze planeet ontdekt. Die bevindt zich onder een grote ijsvlakte van Antarctica.

lbo

Het gaat om een groep van 91 vulkanen. Ze werden gevonden door onderzoekers van de universiteit van Edinburgh. Ze bevinden zich allemaal op het westelijke gedeelte van het continent. De vulkanen zijn 100 tot 3.850 meter hoog en zijn allemaal bedekt door ijs. Sommige vulkanen liggen zelfs onder een ijslaag van meer dan 4 kilometer.

Eerder waren in diezelfde regio ook al 47 andere vulkanen ontdekt. “We zijn verbaasd”, zegt onderzoeker Robert Bingham. “We hadden niet verwacht om zoveel vulkanen te vinden. En we vermoeden dat er nog meer in zee liggen.” Volgens geologen is deze groep van vulkanen groter dan die in het oosten van Afrika; de tot nu toe grootste vulkaanregio ter wereld.