Binnenland
  • 3
Als het om kansenongelijkheid in het onderwijs gaat, worden we in Nederland de laatste maanden hard met de neus op de feiten gedrukt. Eind juni was het Unicef dat met het sombere nieuws kwam. Het onderzoeksrapport ‘Children and the Sustainable Development Goals in Rich Bekijk het Unicef ...

4 maanden geleden door ---deleteduser---

REAGEER MET EEN EMOJI
1
2
LEES MEER OVER

Wat een onzin. We staan in de top 10 van de genoemde landen en ver boven Duitsland , Zwitserland en de US dus dit gezeur slaat nergens op. Nederland doet het dus juist heel goed. Bovendien is het geen taak van een onderwijsministerie om zich met sociale zaken te gaan bezighouden. Zij dienen alleen te zorgen voor goed onderwijs op de scholen en wat ouders aan hun kinderen verpesten ( door bijvoorbeeld categorisch te weigeren thuis Nederlands te spreken ) is een zaak van de ouders en niet van de onderwijsgevenden. En als je niet mee komt op school dan leer je maar een vak, Er zullen ook altijd vakmensen nodig blijven.

1 PFL    
4 maanden geleden door PFL
4
Meld

Apart deze opmerking van Rinnooy Kan. Oud D66'er. Steek hij de hand in eigen boezem en durf hij meaculpa te zeggen?

Laten we dan eerst beginnen om voldoende leerkrachten en en kleinere klassen te krijgen.
Dat de "kansarme" gezinnen minder aandacht in het onderwijs krijgen is flauwe kul. Door de vele instroom van migranten en nog steeds van allochtone gezinnen, waar thuis geen Nederlands wordt gesproken, is het verdraaid moeilijk om iedereen voldoende aandacht te geven. Ik durf zelfs te stellen dat alle kinderen hierdoor te weinig aandacht krijgen waardoor de kennis van de kinderen op de basisscholen en daardoor ook op het middelbaar steeds slechter zal worden.

2 Pluten1    
4 maanden geleden door Pluten1
4
Meld

@ 1 +++++++ mee eens.

3 annie    
4 maanden geleden door annie
4
Meld

@1

Eens.

4 MARCUSAURELIUS    
4 maanden geleden door MARCUSAURELIUS
2
Meld

@1
Dat kan allemaal we zo zijn maar het is wel zo dat leerkrachten "onbewust" (?) kinderen te laag inschatten als hun ouders niet zo best opgeleid zijn.
Van redelijk ontwikkelde (mondige) ouders wordt het kind in VMBO-t gezet, zodat die direct kan doorstromen naar MBO-4. Iets mindere goden als ouders, zien hun kind 3 jaar langer gegijzeld worden voor het budget in MBO-3.
Hoe mondiger de ouders worden ingeschat, hoe hoger het kind wordt ingeschaald. En de ouders die geen weet hebben hoe het allemaal werkt of gewoon niet serieus worden genomen, zien hun kinderen veelal in VMBO-b, en vervolgens in het lange traject van MBO-2-3-4 verdwijnen en dat kost ze 25.000 euro meer dan nodig.
https://www.komp-u-ter-hulp.nl/VMBO%20b-kl-gl-tl/Responsive%20te%20lange%20leerweg%20.htm

5 in holland    
4 maanden geleden door in holland
4
Meld

Dit artikel schrijft naar een gewenste conclusie toe, namelijk dat wij immigranten meer moeten voortrekken. Zie maar:

"Het omgekeerde geldt voor kinderen die opgroeien in gezinnen met een lagere sociaal-economische status. Hun talent krijgt minder kans zich te ontwikkelen en wordt gemakkelijk over het hoofd gezien. In de woorden van de Amerikaanse onderwijsprofessor en groot voorvechter van gelijke kansen voor kinderen Pedro Noguero: ‘We verwarren privilege met talent.’"

Dat is alleen maar één van de vele redenen waarom een intelligent, sterk kind toch de mist in kan gaan. Er wordt compleet voorbijgegaan aan de optie, dat leerkrachten en medeleerlingen een dergelijk kind, zeker als het er ook nog goed uitziet, uit jaloezie of onzekerheid zullen neerhalen. De menselijke factor dus. En dat de ouders om andere redenen dan arm of laag-opgeleid zijn, niet in voldoende mate kunnen ingrijpen om hun kind te helpen. Bijvoorbeeld het constant schetsen van het beeld dat ouders zo eisend zijn naar scholen toe, volkomen onterecht, en dat zij zich allemaal verbeelden dat hun kind zo intelligent/begaafd/bijzonder is en daar onterecht steun voor eisen. Als die ouder dan ook nog werkloos is, vindt men helemaal, dat diegene moet dimmen. Hoogopgeleid of niet.

En het woord "privilege" verraadt voor mij, uit welke hoek dit komt en wat men als resultaat beoogt: meer "positieve" discriminatie. Immers, immigranten uit het Midden-Oosten hebben gemiddeld veel lager IQ dan de gemiddelde Nederlander. DUS presteren die gemiddeld ook minder, verdienen ze minder, hebben ze een lagere sociaal-economische status.

Dat is sowieso niet mogelijk, want discriminatie is altijd negatief voor degene die wordt gediscrimineerd. En de wijze waarop ervan wordt uitgegaan, dat "witten" het toch al veel te goed hebben "over de rug van mensen met een kleurtje" is pas echt stuitend.

Is het minder kwetsend/bedreigend om in je eigen land door je eigen overheid te worden gediscrimineerd? Juist niet, want het is de enige plek waar je geacht wordt, je veilig te kunnen voelen, althans wat je ras betreft. Het is alsof er een overvaller je woning binnendringt en de politie de overvaller beschermt, in plaats van jou, in je eigen huis. Zoiets als christenen in islamitische landen, die zijn ook nergens veilig, zelfs niet in hun kerk of woning. Ook wordt de inzet, het harde werk, waar die welvaart op is gebaseerd, compleet ontkend.

Deze figuur wil meer aandacht voor de status van de ouders, DUS ook meer ingrijpen, drang en dwang, in de gezinnen. NOG meer. Terwijl dat niet nodig zou zijn, als er kleinere klassen waren en de leerkrachten weer minder overbelast werden algemeen.

Leraar is een slopend beroep en het is niet voor niets dat zij die lange vakanties keihard nodig hadden. Het is ook een heel belangrijk beroep, inderdaad bepalen zij voor een groot deel hoe de volgende gerenatie presteert en hoeveel levensgeluk die ervaren. Dat soort mensen moet je koesteren, niet verketteren en klemzetten, op produktie-cijfers afrekenen, het is geen fabriek die koffers maakt ofzo met een lopende band. Men moet eens snappen, dat je niet overal industriële normen op kunt toepassen.

Leerkrachten moeten weer op een fatsoenlijke, inlevende persoonlijkheid worden geselecteerd, ze moeten worden opgeleid om bepaalde signalen eruit te pikken, niet alleen over kindermishandeling maar ook over hoe het met de leerling gaat. Neem nou een slim kind, dat merkt dat het impopulair is als het laat merken, slim te zijn, zowel bij leerlingen als sommige leerkrachten. Dat zal zorgen, geen tienen te halen, want dan krijgt het er voortdurend van langs. DAT moeten leerkrachten leren zien.

6 Wendel    
4 maanden geleden door Wendel
2
Meld

** gebruiker verwijderd **

@1
je hebt het niet begrepen.

7 gebruiker verwijderd    
4 maanden geleden door gebruiker verwijderd

** gebruiker verwijderd **

@6
neen, dat staat er helemaal niet.
dit artikel laat zien dat kinderen (van welke afkomst dan ook) die geen negens en tienen halen meteen in een hokje worden geduwd (door adviesgevers, cito enz)

''is het minder kwetsend om in je eigen land te worden gediscrimineerd''?

beste wendel, dit gaat (ook) over kansarme, blanke Nederlandse kinderen, uit bv gebroken gezinnen.

8 gebruiker verwijderd    
4 maanden geleden door gebruiker verwijderd

@5 . Het enige waar ik u gelijk in kan geven is dat het tijd wordt dat de LTS weer terugkomt zodat kinderen gewoon een eerlijk vak op goede wijze leren. In de laagste regionen van het onderwijs zit veel teveel theorie waardoor ze hun eigenlijke vak niet meer voldoende in de vingers krijgen. Ik ken een LTSer scheepsbouw opgelied in de jaren 70 en die kon toveren met metaal, echt ongelofelijk. Goede vent en is nu Onderhoudsmanager in de petro-chemie, een Prima betaalde baan en geeft leiding aan heel veel mensen die hij ook op praktisch gebied tot voorbeeld strekt. dus laten we eens ophouden met het neerkijken op een goede praktijkopleiding want dat lees ik tussen veel regels door. Alsof theorie als enige zaligmakend is. Nou niet dus. Een goed vakman heeft meer respect van mij dan iemand die theoretische eigenlijk te weinig weet maar vaktechnisch ook niks meer kan. Juist die categorie is overbodig in een samenleving.
VMBO-T is niet beter dan een goede praktijkopleiding. Wel anders, maar niet beter.

9 PFL    
4 maanden geleden door PFL
1
Meld

Het artikel suggereert schijnbaar dat er iets mis is met laagopgeleiden.

10 Scholar002    
4 maanden geleden door Scholar002
2
Meld

** gebruiker verwijderd **

@5
klopt "veilige adviezen, ergo reputatie school, ergo subsidie.

11 gebruiker verwijderd    
4 maanden geleden door gebruiker verwijderd

** gebruiker verwijderd **

@10
neen.
het artikel bewijst dat alleen dat er meer naar hoger onderwijs zouden kunnen gaan.
65% van de kinderen gaat naar het VMBO, geheid dat daar een stel tussenzit dat beter kan.
dat zegt het artikel.

12 gebruiker verwijderd    
4 maanden geleden door gebruiker verwijderd

@7 . ja hoor, natuurlijk...
.
Heb je je pilletje al gekregen vandaag? Fijne dag nog.

13 PFL    
4 maanden geleden door PFL
0
Meld

@12 . ... een stel dat BETER kan.......
Dus theorie is volgens u BETER dan een goede vakman te zijn. Volgens mij gaat het om ANDERS en niet om BETER. I rest my case. Het is werkelijk schandalig hoe links Nederland neerkijkt op goede vakmensen.

14 PFL    
4 maanden geleden door PFL
0
Meld

Bij doorstroming dient men te kijken wat de kansen zijn op een succesvolle afronding van het vervolg onderwijs.

Daar hoort gewoon bij wat een scholier/leerling thuis mee krijgt en hoe het daar ondersteund wordt.

Een gezin waar voetbal het hoogste goed is en waar vaak wordt neergekeken op kennis heeft nauwelijks iets te bieden aan de kinderen.
Gezinnen waar een brede belangstelling is voor kennis en volop belangstelling van alles wat er hier omtrent speelt heeft uiteraard heel wat meer te bieden dan het vorige gezin.

Het begint al met wat er aan boeken en tijdschriften aanwezig is.
Bij het eerste gezin zal dat wel het voebalkrantje zijn bij de het tweede een wetenschappelijk tijdschrift.

Daar is weinig aan te doen of moeten we ontwikkelde ouders gaan verbieden om hun kinderen te stimuleren en te helpen bij hun ontwikkeling?

15 MARCUSAURELIUS    
4 maanden geleden door MARCUSAURELIUS
0
Meld

@14
Neerkijken op een loodgieter, automonteur, vuilnisman e.d. is niet míjn ding; ik ben er blij mee!

16 DagmarA    
4 maanden geleden door DagmarA
7
Meld

@16
Ter aanvulling; deze mensen worden weggezet als "laagopgeleid" maar zijn, in hun vak, echte vakmensen met hart voor hun werk.

17 DagmarA    
4 maanden geleden door DagmarA
10
Meld

Off topic:
Oeps, dat (@16 @17 ) had ik dus weer níet mogen schrijven; de minnetjes (op ál mijn reacties van vandaag en gisteren) vliegen weer om mijn oren.

Ach, maak ik de minners weer gelukkig.

18 DagmarA    
4 maanden geleden door DagmarA
9
Meld

Er is nu eenmaal verschil

19 chouffleur    
4 maanden geleden door chouffleur
2
Meld

De correspondent zet vol in op het zg dumbing down proces. Dat houdt in dat het peil van het onderwijs gestaag en verschrikkelijk zal dalen, omdat er steeds meer van die 'kansarme' kinders bijkomen die van huis uit zo stom en onwetend mogelijk zijn gehouden, het is niet anders. Deze kinderen hebben een BREDE ontwikkelingsachterstand opgelopen, een ontwikkeling die in de thuislanden uitsluitend voor de elite geldt.

Zij moeten leren nadenken in een tweede taal terwijl ze de eerste taal alleen kennen van uitgesleten gespekken tussen pa en ma en straattaal. Daarin is geen abstractie te herkennen. Gaat dus niet lukken. Je besteed ruim 10 jaar om een kind van laag naar wellicht gemiddeld nivo op te trekken. Bij NL-kindertjes kun je dat denknivo veel sneller inschatten; het denk-proces hoeft niet meer aangeleerd te worden. Alles om zo'n kind heen spreekt NL's en moedigt het denken aan. Je krijgt verregaande segregatie op scholen en nog meer verdeling en verschil op de arbeidsmarkt want je wilt je kind wel kansen geven via goede scholing natuurlijk.

Je kunt je die 10 jaar extra besparen want daarna zijn ze helemaal wars van school, leren en nadenken. Bovendien lopen ze die grote achterstand in ontwikkeling van abstract denken vanzelf in als de hersenen volgroeid zijn. Die kinderen zijn eigenlijk alleen maar gebaat bij een praktische opleiding waarin je dingen kunt laten zien zonder in details te treden over het waarom. Mochten ze toch over een goed IQ beschikken dan kunnen ze gaan bijspijkeren, en daar zou je wat extra op in kunnen zetten.

20 Ness    
4 maanden geleden door Ness
1
Meld

Voor een groot deel is succesvol leren of aanpassingsvermogen erfelijk of bepaald door de sociale omgeving. Scholen en scholing in Nederland is vrij behoorlijk en niet discriminerend op achtergrond, maar achterstand door omgeving thuis en het verhinderen van vrije kennisgaring of domweg verbieden van kennis nemen van de Nederlandse maatschappij is cruciaal in deze. Religie kent geen vrijheid en dat speelt ook een groter wordende rol.
Vasthouden aan krampachtige cultuur is daar ook mede debet aan

21 chouffleur    
4 maanden geleden door chouffleur
1
Meld

**Ik stel dus uitdrukkelijk dat het geen nut heeft een kind van laag naar gemiddeld te trekken met intensieve zorg en aandacht. Dat kind heeft daar geen baat bij want het moet steeds op de tenen lopen en zich bekwamen in datgene waar hij slecht in is, ipv datgene te doen wat wel iets oplevert, sporten, handenarbeid, techniekjes, koken, fietsen repareren. En zeker als het een jongen is geeft dat al heel snel grote problemen ivm gebrek aan oren. Die hebben ze nog niet ontwikkeld. En leerkrachten hebben er geen baat bij omdat het emotioneel zwaar is. Het is vechten tegen de bierkaai. Je steekt er energie in en het levert niets op.

De 10 jaar per kind die je jezelf bespaart kun je steken in vervolgopleidingen voor kinderen die wegens ontwikkelingsachterstand aan het begin te laat instromen voor HBO en univ. Tegen die tijd, met 17, 18, 20 jaar, weten ze al van wanten en hebben ook de interesse om bij te schaven. Dan ben je met 2 jaar intensief deeltijd-bijspijkeren klaar. Deze kinderen zijn pas later 'rijp' voor nerdzaken, gemiddeld, trouwens nerds pik je er toch wel uit. Scheelt toch weer 8 jaar.
Overall is het gemiddelde nivo van kinderen uit die contreien, zoals chouffleur al zegt, gewoon lager wegens religieuze handicap, en dat moet je gewoon accepteren.

22 Ness    
4 maanden geleden door Ness
1
Meld

Ik ben in de gelukkige omstandigheid van schoolgaande kinderen die op havo niveau aardig meekunnen.
Dat is hard werken door de huidige wetgeving op startkwalificatie en eisen gesteld aan het lesprogramma.
Totaal niet ingericht op zwakkere leerlingen.
Daar is het vmbo voor.
Op zich vervelend misschien voor unicef maar kinderen zijn geen homogene groep en het Nederlandse onderwijssysteem is nu eenmaal vrij turbo ingericht en onvergelijkbaar met andere landen.
Kortom een nietszeggend stigmatiserend rapport

23 chouffleur    
4 maanden geleden door chouffleur
1
Meld

Grote onzin maar wat kun van je D plaats werk anders verwachten schuld ligt altijd bij een ander maar we blijven zelf consequent de kop in het zand steken!!

24 Zie Hier    
4 maanden geleden door Zie Hier
0
Meld

@9 : Een groot voordeel van dat soort vakken is dat er wereldwijd altijd vraag naar is. Dat betekent dat bijvoorbeeld een goede loodgieter gemakkelijker kan emigreren, als het hier te gek wordt, dan veel hoger-opgeleiden, die moeten maar afwachten of er net werk is, en wel blijvend, in het land waar ze heen willen, op hun vakgebied.

Ik zie graag, dat kinderen de kans krijgen mee te draaien qua scholing op het niveau dat optimaal is vergeleken bij hun aanleg. Dus dat wil zeggen, dat een kind niet te laag zit qua wat hij/zij kan, en ook niet te hoog. Een kind dat te laag zit, gaat uit verveling klieren en kan zelfs compleet blokkeren, uiteindelijk, uit frustratie. Net zo goed als een kind dat te hoog zit, er de brui aan geeft wegens overvraagd worden.

Dat is toch geen waarde-oordeel over welk niveau beter is, dat is toch gewoon het geluk van het kind willen?

25 Wendel    
4 maanden geleden door Wendel
0
Meld

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Trending vandaag
Zwarte Piet-actiegroep valt basisschool in Ut...
Een basisschool in de Utrechtse wijk Zuilen i...

14 uur geleden door Nu.nl

Sylvana Simons: tegenhouden actiegroep "...
Politicus en oud-presentator Sylvana Simons n...

11 uur geleden door vandaagffniet

Bedreiging, stalking en meer: voorstanders Zw...
Zaterdag werd actiegroep Kick Out Zwarte Piet...

6 uur geleden door Inter

Ollongren kan niet uitsluiten dat er meer Syr...
Minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken)...

12 uur geleden door Nu.nl

’PVV-plan over preventieve opsluiting o...
De Raad van State vindt dat het wetsvoorstel...

11 uur geleden door Wijhuis


ADVERTENTIE


Laatste reacties
Robbedoes
Sylvana Simons: tegenhouden actiegroep "ordin...
Simons hou op met je gezever en ga normaal we...

minder dan een minuut geleden door Robbedoes

RazorBlade
Malia Obama slaat rijke Brit aan de haak op H...
@3 Vraag maar aan Wim Kok hoe dat werkt. ...

2 minuten geleden door RazorBlade

Ikke44
Meer mensen gepakt onder invloed van drugs in...
@4 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/v...

2 minuten geleden door Ikke44

Robbedoes
Zwarte Piet-actiegroep valt basisschool in Ut...
Kijk, als we nu direct bij de eerste poging v...

3 minuten geleden door Robbedoes

Ikke44
Meer mensen gepakt onder invloed van drugs in...
@3 Niet alleen middelen ook met bijvoorbeeld ...

4 minuten geleden door Ikke44

Binnenland      Buitenland      Politiek      Economie      Internet      Technologie      Sport      Showbizz      Wetenschap      Gezondheid      Lifestyle      Cultuur      Media      Film      Games      Verkeer      Overig