'Koopjes outletcentra te mooi om waar te zijn'
Merkkleding met forse kortingen: de koopjes in outletcentra zijn voor veel mensen niet te weerstaan. Maar de aanbiedingen in de outletwinkel blijken soms geen koopjes. Of van mindere kwaliteit.
Merken verkopen in outlets kleding die nooit voor het 'originele' bedrag op het prijskaartje in de winkels heeft gelegen, blijkt uit onderzoek van het Duitse tv-programma WDR-Recherchen. In hun outletshops verkopen merken namelijk niet alleen hun restanten van het vorige seizoen. Ze laten ook extra kleding produceren speciaal voor de outlets.
En het gaat niet alleen om modellen of kleuren die nooit in reguliere winkels of webshops van merken te koop zijn aangeboden. Ook bleken vijf van de zeven onderzochte outletkledingstukken van mindere kwaliteit, ontdekten de makers van Die Outlet Lüge (vertaald: De Outletleugen). Zij kochten kleding in verschillende outletcentra, waaronder de Fashion Outlet Roermond. Die vergeleken ze met kleding uit 'gewone' winkels van merken als Levi's, Hugo Boss, Polo Ralph Lauren en Tommy Hilfiger.
Nep en beschadigd
Deskundigen analyseerden de polo's, overhemden en jeans en testten de kwaliteit. Na een aantal wasbeurten bleken kledingstukken uit outletwinkels vaker gekrompen. Ze waren gemaakt van minder strak geweven stoffen, de stiksels waren zwakker en details waren soms van goedkoper materiaal (zoals een Levi's logo op een outletjeans van nep- in plaats van echt leer). Een outlet-damesblazer van Tommy Hilfiger die zogenaamd ooit 200 euro had gekost, bleek na één stoombeurt zelfs zo beschadigd dat hij bijna uit elkaar viel.
Misleiding van consumenten, concludeert de Nederlandse Consumentenbond. ,,Je mag geen jeans aanbieden van 105 euro, voor 80 euro als die jeans nooit 105 euro heeft gekost'', zegt woordvoerster Joyce Donat. ,,Daarmee overtreden merken de regels.''
Aanbiedingen moeten echte aanbiedingen zijn, beaamt de Autoriteit Consument en Markt. ,,Als dit ook in Roermond speelt, gaan wij hier zeker naar kijken'', zegt een woordvoerder.
Misleiden
Outletwinkels misleiden met hun zogenaamde koopjes niet alleen consumenten, maar duperen ook winkeliers, stelt brancheorganisatie InRetail. ,,Dit toont aan dat outletcentra klanten lokken door ze te bedotten. De consument kan zijn euro echter maar één keer uitgeven. Een jeans die hij koopt bij de Fashion Outlet Roermond koopt hij niet bij een kledingzaak in de binnenstad.''
McArthurGlen, dat de Fashion Outlet Roermond beheert, was niet bereikbaar voor een reactie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMinterview
Van spion tot succesvol cyberzakenman: ‘Jongensdroom, natuurlijk heel erg gaaf’
-
49
Dierenartskosten verschillen enorm per praktijk: 340 euro of 135 euro voor dezelfde behandeling
Dierenartskosten kunnen flink verschillen per praktijk, blijkt uit een steekproef onder dierenartspraktijken. Zo kost een sterilisatie van een poes gemiddeld 172 euro en minimaal 111 euro, maar kan je met een beetje pech een gepeperde rekening van meer dan 240 euro krijgen. -
PREMIUM
Cosmeticabedrijf Douglas ‘uit nood’ naar de beurs, baas: ‘Het is een heel gezond bedrijf’
Het matige beursdebuut kon de sfeer bij cosmeticabedrijf Douglas donderdagochtend in Frankfurt niet drukken. De Nederlandse topman Sander van der Laan wil de komende jaren in totaal tweehonderd winkels openen, zo’n 40 procent daarvan in landen als Polen en Hongarije. ,,Ik vind het belangrijk om groot te denken.” -
Schoonmaaktip
Je huis weer ‘lenteproof’: maak deze fout niet met je vitrage
Weg met de winterdip en hallo schone lei: de voorjaarsschoonmaak staat voor de deur. Met deze praktische tips van schoonmaakexpert Marja Middeldorp wordt jouw huis weer spic en span. -
PREMIUM
Louche social media-goeroes prijzen crypto aan voor eigen financieel gewin: ‘Veel video's onvolledig’
Financiële influencers liggen onder vuur: steeds vaker zouden jongeren in de problemen komen omdat ze dubieus beleggingsadvies opvolgen van deze social media-goeroes. Extra vervelend voor de ‘finfluencers’ die wél de juiste bedoelingen hebben, zoals Pelle van Essen en Jorik Vermeulen. ,,Op TikTok zie ik heel vaak video’s van tien seconden die veel te onvolledig zijn, of zelfs niet kloppen.”
-
Boete voor Odido: privacygevoelige gegevens van miljoenen klanten gedeeld
-
-
-
Jumbo stopt met stunten met vers vlees
Supermarktketen Jumbo stopt met alle ‘van-voor’-aanbiedingen van vers vlees. De winkel heeft het nog maar net besloten, maar hoopt dat de afprijzingen eind mei verleden tijd zijn. De stap geldt voor al het verse rund-, varkens- en kippenvlees in Nederland, in alle vestigingen en online. -
Wakker Dier vol lof324
Jumbo stopt als eerste Nederlandse supermarkt met aanbiedingen van vlees
Jumbo stopt als eerste Nederlandse supermarkt met aanbiedingen op vers vlees. De supermarktketen kreeg deze maand nog felle kritiek van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die na onderzoek concludeerde dat Jumbo het vaakst vlees in de aanbieding had.
-
PREMIUM
Wanneer is te veel sporten gevaarlijk? Cardioloog legt uit wat een sporthart is en welke risico’s er zijn
-
175
A-merken verkopen regelmatig gebakken lucht: ‘Zetten consumenten op het verkeerde been’
A-merken verkopen nogal eens gebakken lucht. Consumenten doen er goed aan kritisch naar de inhoud van verpakkingen te kijken. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Bij huismerken zit er vaak aanzienlijk meer in dezelfde, of zelfs een kleinere verpakking. -
-
PREMIUM10
Jesse (19) begon eigen bedrijfje en sleepte opdracht binnen van 20.000 euro: ‘Ik heb de gunfactor’
Rotterdam