Honda kiest er bewust voor deze super-Civic niet van een automaat te voorzien, en ook vierwielaandrijving staat niet op de lijst.
"Ongetwijfeld zijn er klanten die dat liever hebben, maar dat past simpelweg niet bij het DNA van een Type-R", zegt Honda daar zelf over. Mooi dat een autobouwer niet kiest voor de hoogste verkopen, maar voor een set-up waar het zelf in gelooft.
Om alle 320 pk’s en 400 newtonmeters op de voorste twee banden in goede banen te leiden, trekt het merk een flinke trukendoos open.
Zo beschikt de Civic voortaan over multilink-achterwielophanging (dat is capabeler en comfortabeler dan de torsiestaaf van voorheen) en over een doorontwikkelde voorwielophanging van de vorige generatie Type-R, waarbij kort gezegd de punten waarop de voorwielen veren en sturen van elkaar zijn gescheiden.
Daardoor kunnen de krachten van de aandrijving en de stuurinrichting elk hun eigen weg gaan en behoort torque steer (een wild trekkend stuurwiel bij forse acceleratie) nagenoeg tot het verleden.
Wat je wel duidelijk voelt in je handen, is het sperdifferentieel dat standaard tussen de voorwielen zit en de aandrijfkrachten constant tussen links en rechts verdeelt. Trap je bij het verlaten van een snelle bocht op het gaspedaal, dan duwt de vooras de neus van de auto als het ware vanzelf de juiste kant op, waarmee het vrij eenvoudig wordt om mooie lijnen te rijden zonder dat de auto gaat glijden.
Voor het juiste gevoel bij het inrijden van een bocht helpt de Active Handling Assist mee. In een bocht remt dat systeem het binnenste wiel heel subtiel een beetje af, zodat het gewicht van de auto de juiste kant op wordt geholpen. Wel stuurt de Type-R in de twee sportiefste standen iets zwaarder en niet zozeer communicatiever.
Hyperactief
De genoemde sportstanden zijn gekoppeld aan een schakelaar naast de versnellingspook. Na het starten staat de Civic standaard in Sport, een stand die volgens Honda de ideale mix biedt van sportiviteit en comfort.
Nieuw is de voorziening Comfort, en die verandering is bijzonder welkom. Op standje Comfort zet de auto zijn elektronisch geregelde dempers namelijk een stukje soepeler, terwijl de besturing minder kracht vergt en de motor minder nerveus op het gaspedaal reageert.
Het gevolg? In tegenstelling tot de vorige Type-R is dit een auto die ook geschikt is voor familieritjes, woon-werkverkeer of langere reizen. Die multi-inzetbaarheid is misschien wel de ultieme aantrekkingskracht van een 'hot hatch’, zoals dit soort auto’s wel wordt genoemd. Rustig aan als het moet, maar een beest als het kan.
En deze Civic kan dat. Tik twee keer tegen de schakelaar en je activeert '+R': de motor hangt hitsiger aan het gas, de besturing werkt zwaarder en directer en de actieve dempers selecteren hun hardste positie. Ook hier geldt dat de zware besturing eerder kunstmatig aanvoelt dan dynamischer. Wel stuurt de Civic erg strak in, waarbij de carrosserie minder overhelt en beter doorgeeft wat er onder de auto gebeurt.
Hoewel de transmissie en de drie pedalen genoeg potentie bieden voor het betere hand- en voetwerk, helpt de Type-R op de achtergrond actief mee om de prestaties van auto én bestuurder te verbeteren. Zo past de VTEC-turbo zijn toerental aan om het schakelen soepeler te laten verlopen. Wij vinden het prettig werken, maar diehards die zelf willen spelen, kunnen de voorziening in het menu uitschakelen.
Vorm versus functie
Mooi of lelijk? Die discussie laait veelvuldig op als mensen deze Honda zien. Oordeel vooral zelf, maar feit blijft dat vrijwel alles aan deze auto een functie heeft. De luchtgeleiders op het dak, de uitstulpingen boven de achterruit, de extra dunne achterspoiler; ze helpen stuk voor stuk mee om de luchtstromen te optimaliseren en zitten er niet voor de sier.
Hetzelfde geldt voor de enorme diffuser onder de achterbumper, die helpt om de Type-R zogenoemde negatieve 'lift' te geven. De rijlucht suist zo efficiënt langs, over en onder de auto, dat de Civic extreem veel downforce genereert en zichzelf harder tegen het asfalt drukt dan welke concurrent ook.
En dan die drie uitlaten. Overdreven? Niet helemaal, want de middelste demper heeft wel degelijk een functie. Bij lage toerentallen laat hij de Civic karaktervoller klinken, maar bij constante snelheden ontstaat er juist een vacuüm in de kleinere uitlaat, waardoor irritante bij- en rijgeluiden worden gecompenseerd. Opnieuw een voorziening die ervoor zorgt dat de nieuwe Honda Civic Type-R een betere allrounder is dan al zijn voorgangers.
Je hoeft niet langer bang te zijn dat je de Civic zat wordt op langere ritten; moderne voorzieningen maken dit meer dan ooit een auto voor alledag. Eentje die soepel en meegaand kan zijn, maar op afroep kan veranderen in een heuse hooligan.