@7 Dat valt hier niet mee te rijmen dan:https://nos.nl/collectie/13958/artikel/2499884-geen-aanwijzingen-dat-veel-moslims-op-de-pvv-hebben-ge...
@77 m post@78 wildersfanHet is een geheime dienst, dus als ze goed zijn in hun werk weet ik het niet.Mijn gissing zou zijn:1. hand- en...
In ieder geval nog makkelijker dan op andere partijen die bijna allemaal wel anti christen zijn....
@10 Dat dat christendom zo machtig is geworden heeft te maken met de pest epidemieën. Maar religie zelf hoort wel echt bij de mens. Dat hoeft n...
Is onze oude demente man weer aan het raaskallen. ...
@1 Nou een ram, is een mannelijk schaap dat in het bezit van hoorns best kan rammen. En als je dan begin 80 bent, zou het zomaar kunnen dat...
@8 Van mij hadden jodendom, christendom en islam lekker in het Midden Oosten mogen blijven , als ze langzaam weg waren gekwijnd was dat ook niet...
@6 StrongoliAls het kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB er komt, betekent dat waarschijnlijk 20% minder budget voor de NPO en korting op de sub...
Hoera gaan ze nog meer sprookjes vertellen!Zijn ze echt bij GL/Pvda zo dom dat ze denken dat de gewone arbeiders nog enig geloof hechten aan h...
@8 Ik vertrouw erop dat ons genetisch materiaal voldoende resistent is tegen het islamitische virus. Als de nood aan de man komt, dan worden bep...
** gebruiker verwijderd **
Oh, hemeltje.
Wat was er mis met het onderwijs uit de jaren '50 tot de jaren '80
Helemaal fout!
Kinderen van gelijk niveau worden dan van begin af aan bij elkaar geplaatst. De een in het slimme groepje de andere bij de loosers. Dus niet meer je aan elkaar optrekken, maar al heel vroeg geselecteerd voor succes in het leven en de andere om via het VMBO klaargestoomd te worden tot een armoedig bestaan.
Linkse modernismen zijn vaak heel erg slecht voor de groep mensen waar ze voor op zouden moeten komen.
@3 Wat was er mis met het onderwijs uit de jaren '50 tot de jaren '80
Dat ze er te weinig aan verdienen.
Vroegàh kwam je met 15-16 jaar van de LTS en ging je werken en 3 avonden nar de avond MTS en dan HTS.
Met 23 jaar had je dan 7 jaar werkervaring en genoeg geld om een huis te huren en een gezin te stichten. Zonder iets of maar weinig te hoeven lenen.
Kijk naar het traject van die veelal te laag ingeschatte kinderen.
Lagere school en dan VMBO waar honderdduizenden kinderen elke dag zeer ongelukkig zitten te zijn, omdat hun talenten niet worden erkend laat staan ontplooit.
En dan met VMBO-b door naar MBO-2, en dan hopelijk door naar MBO-4.
Het traject t/m MBO-3 duurt 6 jaar langer dan dat met die vroegere LTS.
Dat is dus ook 6 jaar meer budget van 7.600 euro per jaar wat de burger extra uit zijn zak wordt getrokken. Totaal 45.600 euro per kind.
Op te hoesten door de belastingbetaler.
OCW is dus niets anders meer dan een ordinair verdienmodel voor steeds hogere salarissen eisende docenten en de rest van die organisatie, die 30 miljard per jaar weet te verbranden.
@3 Ook ik stel me die vraag. Wat was er dan mis met het degelijke onderwijs uit die periode?
Kon je makkelijk leren ging je naar HBS of Gymnasium. Kon je wat minder snel leren ging je naar de MULO en vandaar naar hogere opleidingen. Was een handige jongen dan ging je naar de ambachtsschool om een vak of ambacht te leren. Hoe duidelijk kan het zijn? Aan vaklieden is op dit moment een schreeuwend te kort.
Dezelfde vragen heb ik over de reorganisatie van de politie, het leger en de gezondheidszorg. Daar gaat het gewoon niet goed. Torenhoge premies, lang wachtlijsten, slechte bewapening en versleten kleding, politiebureaus zijn gesloten, aangifte doen is lastiger geworden etc.
Maar dat zou in een apart topic thuis horen.
@5
Ik kan het eindelijk een keer niet met je oneens zijn.
Feit is dat we een aantal vaste scholingsplaatsen hebben op VMBO, Havo en VWO niveau. Ook die ca 50% op VMBO niveau moeten gevuld worden. Het systeem is er niet opgericht om meer kinderen naar een hoger niveau te brengen maar om de scholen te vullen.
Daarom leren kinderen ook nog Frans op de middelbare school. Niet omdat het nog een belangrijke wereldtaal is, maar omdat we zoveel leraren Frans hebben.
@6
Mijn verklaring is dat het vooral linkse ambtelijke spreadsheet denkers zijn, die zulke modernisering bedenken.
Het bedrijfsleven heeft allang door dat je organisaties plat en simpel moet houden. Complexiteit is nooit goed voor de efficiency, hoewel het in het flow diagram nog zo goed werkte.
Mega scholen zijn te complex en onpersoonlijk waardoor de gewenste doelen niet behaald worden.
@5 @6
Ik was 16 toen ik met diploma van de L.T.S. gelijk kom gaan werken en 's avonds bijstuderen met PBNA. Na 40 dienstjaren kon in met VUT (72,5% van laatst verdiende loon). Ik kon toen 100% op mijn 58e voor mijn zieke vrouw gaan zorgen wat ik vele jaren gedaan heb totdat zij in 2014 haar laatste adem uitblies.
@9
OK, en je punt is?
** gebruiker verwijderd **
@11
Ach gossie, we kunnen hier ook nooit discussiëren zonder dat iemand weer moet gaan afgeven op Rutte of de huidige regering.
Onderwijsvernieuwingen gaan terug tot minimaal de mammoetwet.
En het departement dat deze dingen bedenkt verandert niet met de kleur van de bewindsman.
Dus de leerlingen worden niet meer uitgedaagd door hun "betere" klasgenootjes. Nee ze moeten mee op een saaie leerniveau. Leren de leraren nog wel wat op de PABO in het omgaan en stimuleren van de leerlingen.
Waar is inderdaad de LTS en de MTS gebleven maar ook de andere praktische opleidingen?
We pretenderen een kennisland te zijn maar techneuten met alleen technische kennis zonder praktische ervaring brengen niets terweeg. Deze zogenaamde techneuten kunnen meestal niet een met hun handen werken en dit geldt ook voor de andere praktische groepen.
Dus terug met oudere gestructureerde opleidingen. Met kennis alleen kom je er als economie niet, je hebt ook praktijkgerichte mensen nodig en die talenten worden niet gestimuleerd.
@13
Inderdaad, maar de politiek (pvda) heeft jaren geleden besloten dat talen, wiskunde en dergelijke verplicht moesten worden ingevoerd om ook het volk op het praktijk onderwijs te verheffen.
Het resultaat is dat velen de eindstreep niet meer halen.
In Duitsland kan je nog gewoon bij een Meister in de leer gaan om een vak te leren. De laatste keer dat ik keek ging het volgens mij niet slecht met Duitsland.
Kinderen worden dus de dupe van leraren die steeds meer salaris willen en bedrijven die geen belasting willen betalen.
Met een scheef oog naar Jenaplan gekeken zeker.
@14 Dat kinderen niet zouden kunnen rekenen is toch een klacht die vaak werd geuit door rechts. De PvdA en het onderwijs kan je hoguit verwijten dat ze te veel zijn meegewaaid met de wensen van het bedrijfsleven. Zo zijn de ene keer talen in zwang en de andere keer exacte vakken en nu moeten ze weer apps leren maken.
@15 als je ziet wat voor een administratieve rompslomp een leraar moet bijhouden waardoor ze veel overuren moeten maken dan begrijp ik dat ze meer salaris willen. In de schoolvakanties zijn de meeste leraren bezig om hun plan te maken voor de volgende periode, vergaderingen en het zoeken naar "flex" werk.
Dankzij de EU en onze regeringen kunnen bedrijven goedkope krachten uit het buitenland binnen halen want met onze kennis zijn de Nederlanders te duur geworden.
@17
Rekenen is lagere school, dat moet er inderdaad goed in zitten.
Maar we hebben het hier over de middelbare school die nu te veel gebruikt wordt om de leerlingen tegen hun zin te verheffen.
Gebruik de tijd om deze jongeren iets te leren.
Nou maak je het wel erg bont om te beweren dat het aan de leerlingen ligt. Nee, de economie en het geld staan centraal. Daarom hadden veel scholen ook oude schoolgebouwen en volle klassen.
@3
Wel dat zal ik je zeggen
Je hebt diverse soorten leerlingen in een klas
Een gemiddelde groep die klassikaal onderwijs makkelijk kunnen volgen
Een groep die het begrijpen na een of twee keer uitleggen het gewoon weten
Een groep die het bij wijze van spreken na honderd keer uitleggen er nog niets van snappen
Mijn tweeling broertje en ik behoorden tot de groep die na een of twee keer uitleggen het gewoon wisten en begonnen ons dus nogal snel te vervele , raakten afwezig in onze droomwereld of begonnen te klieren (uit verveling) in de klas
Werden na 2 jaar lagere school al snel als moeilijke gevallen bestempeld , zaten meer thuis en bij de directeur dan in de klas
Mogen blij zijn dat ADHD nog onbekend was en Ritalin in die tijd nog niet bestond anders waren wij er mee vol gepropt
Opa en oma hadden de oplossing voor ons : home scholing en zijn toen naar het buitenland verhuist omdat homescholing in Nederland (nog steeds) niet is toe gestaan
We hebben les gehad in ons eigen tempo en het onderwerp begrijpen en snappen was klaar ermee op naar het volgende onderwerp
Elf jaar waren ew toen we in principe klaar waren met de lagere school en hebben om de tijd te vullen die tijd 5 talen geleerd alvorens naar de middelbare school te gaan
vindt het een goed plan om in de ochtend klas gericht onderwijs te geven en in de middag kinderen in keuze vakken in groepjes te laten werken
Leerlingen die het niet "begrijpen " apart te nemen en die dan te helpen met hun probleem vakken
Opsplitsen die hap in talent en leer nivo / vermogen
@21
Vreemd genoeg lijkt dit probleem van verveelde briljante kinderen alleen in Nederland te spelen.
In Amerika zit iedereen zelfs bij elkaar tot het einde van de highschool. Waarom kan het daar wel?
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.