Economie
  • 0
De HSL gaat het op tal van Europese bestemmingen niet winnen van de Ryanairs, de EasyJets en andere prijsvechters in de luchtvaart. Met name de toerist kiest voor het vliegtuig. Dat er kan worden gestunt met vliegprijzen komt onder meer door forse kortingen zitten op vliegtuigbrandstof. ...

11 maanden geleden door Barbapapa-7,5

REAGEER MET EEN EMOJI
2
2

De milieu-vervuilende korte-afstandsluchtvaart wint het dus van de milieu-vriendelijke spoorwegverbindingen. Helaas. question

1 Barbapapa-7,5    
11 maanden geleden door Barbapapa-7,5
14
Meld

Dat iets zo vervuilend als kerosine vandaag de dag nog goedkoper mag worden. Na de afspraken in Parijs zou je toch verwachten dat zulke vervuilende stoffen veel duurder zouden worden .

2 Moetffmijneikwijt    
11 maanden geleden door Moetffmijneikwijt
1
Meld

Gewoon de subsidie op dit soort brandstoffen afschaffen. Helaas bleek op de G20 top dat er veel belastinggeld in fossiele brandstoffen wordt gestoken. Stop daarmee zou ik zeggen.

3 Conclusius    
11 maanden geleden door Conclusius
0
Meld

Op vliegtuigbrandstof zit nagenoeg geen belasting en op autobrandstof is de belasting orde grootte 85%. Deze discrepantie is duidelijk een politieke/neo liberale beslissing waardoor zowel de zakelijke reizigers als de vakantievierders voor een prik kunnen vliegen. Daar kan dan geen andere vorm van mobiliteit tegenop: ik vermoed dat zelfs lopen duurder is (slijtage schoeisel) dan vliegen.

4 Conradijntje    
11 maanden geleden door Conradijntje
0
Meld

@4 nou 85% is ook weer wat overdreven het is gemiddeld over Diesel en Benzine 62%!

Dat komt omdat de vliegtuigen in het internationale gedeelte en taxfree gedeelte van landen tanken. Daar word geen belasting geheven op goederen. Ook niet als je zelf daar iets koopt! Daar hoor ik dan weer nooit iemand over klagen.

5 mike45    
11 maanden geleden door mike45
4
Meld

@5 De discrepantie tussen de belasting op auto brandstof en op kerosine is een internationale aangelegenheid en zal ongetwijfeld te maken hebben met het willen bevorderen van handel en vrij verkeer van personen. Degenen die bijvoorbeeld zijn brood verdient door het maken van veel kilometers met de auto zal hier echter minder blij mee zijn. Ook de linkse milieu activisten die zo tegen de auto zijn maar nooit protesteren tegen het vliegen kan ik niet volgen.
Toen er na de aanslagen van 9/11 even niet gevlogen mocht worden boven de USA waren er positieve effecten voor de natuur waarneembaar.

6 Conradijntje    
11 maanden geleden door Conradijntje
0
Meld

▲ Op benzine.

8 in holland    
11 maanden geleden door in holland
0
Meld

Alle brandstof subsidie afschaffen en wel nu psychopaten spelen met de toekomst van uw kinderen.

9 Dian    
11 maanden geleden door Dian
5
Meld

@9 Welke toekomst????

10 OneStone    
11 maanden geleden door OneStone
4
Meld

Heb vrienden die elk jaar hun 10 dagen Griekenland of Turkije doen.
Draaien daarvoor het hele jaar door elke cent voor om.
Voor hen is deze vorm van extreem goedkope ALL IN massavakanties maar net betaalbaar.
Het geeft ze het gevoel dat ze in ieder geval nog een beetje mogen meedelen in de welvaart.
Lijkt me niet politiek niet slim hen ook nog eens dat aftepakken door kerosine (en wat nog meer?) duurder te maken (vandaar de walging die veel van die mensen voelen bij GroenLinks of D66, zij hebben al zoveel bezuinigingen, verhogingen en ongemak achter hun kiezen gekregen).

11 tegenzinnig    
11 maanden geleden door tegenzinnig
5
Meld

Er zit meer achter. Stel dat de wachttijd op Schiphol er niet meer is, dan gaan al die winkels failliet. De trein is comfortabeler, je zitplaats en vertrektijd staat zo goed als vast. Maar de prijs is te hoog. Als de BTW en belasting voor stroomenergie omlaag of weggelaten zou worden dan zou een treinkaartje veel goedkoper kunnen zijn.

12 Verwonderd    
11 maanden geleden door Verwonderd
0
Meld

De luchtvaart-sector is zo onaantastbaar vanwege de vermenging van commerciële bedrijven die een staatsbedrijf overeind moeten houden (en vice versa).

Naast de absurde kortingen op accijnzen (oneerlijke concurrentie) is er in Nederland in 1995 meer dan 15 miljard (jard!) euro gedoneerd aan de sector allemaal onder het mom van 'Schiphol motor van de economie'.
De gehele sector weet dat Schiphol veel te inefficiënt is om te kunnen concurreren met moderne luchthavens maar ja, er zit zoveel geld in SPL dat ze er niet over peinzen om een nieuwe efficiënte luchthaven in zee te bouwen.

Dat er binnen Europa nog gevlogen wordt is eigenlijk al raar, dat er zo verschrikkelijk veel subsidie in zit is nog vreemder.

Ondertussen wordt het spoor in Europa geprivatiseerd en verder uitgekleed door diezelfde overheden die denken hun zakken te kunnen vullen met luchtvaart.
Oh ja, de CO2-uitstoot van luchtvaart is ongeveer 20% van het totaal. Maar dat is alleen CO2, een vliegtuig stoot nog veel meer uit en doet dat bij voorkeur op grote hoogte wat tot nog meer negatief effect leidt.

Voorstel:
reizen wordt afgerekend op de gehele footprint van die reis. Als u van a naar b wilt moet u dat weten, daar moet niet een andere burger voor gefactureerd worden via belastinggelden.

13 KDaver    
11 maanden geleden door KDaver
1
Meld

@5
Dat komt omdat de vliegtuigen in het internationale gedeelte en taxfree gedeelte van landen tanken

Onzin verhaal
Hier wordt kerosine gebruikt als brandstof voor de cv installatie en wordt ook aan de pomp verkocht
Kost maar 45 cent en is belasting vrij
Daarom stookt iedereen er hier mee

14 eoghanfeehily    
11 maanden geleden door eoghanfeehily
0
Meld

@15 aanvulling jet fuel is wel onder andere kerosine.

16 Whackhack    
11 maanden geleden door Whackhack
2
Meld

@13 @13 "De gehele sector weet dat Schiphol veel te inefficiënt is om te kunnen concurreren met moderne luchthavens maar ja, er zit zoveel geld in SPL "

Schiphol veel te inefficiënt? En kan niet concurreren? Het behoord tot de top 3 luchthavens van Europa. En is de twee luchthaven ter wereld op gebied van verbindingen! En dat voor zo'n beetje het kleinste landje van Europa op Belgie en Luxemburg na.

1Londen Heathrow Airport (Verenigd Koninkrijk)75.671.863
2Parijs Charles de Gaulle Airport (Frankrijk)65.933.145
3Amsterdam Airport Schiphol (Nederland)63.625.664

Schiphol mag zich het tweede luchtvaartknooppunt ter wereld noemen. Na luchthaven Frankfurt am Main heeft Schiphol het grootste aantal mogelijke verbindingen: ruim 52.000. Luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs staat op de derde plaats.

http://nos.nl/artikel/2118255-schiphol-is-tweede-luchthaven-ter-wereld.html

17 mike45    
11 maanden geleden door mike45
0
Meld

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Trending vandaag
Rome: reddingsschip moet maar naar Nederland
Italië weigert een reddingsschip toe te laten...

23 uur geleden door AD

Geert Wilders doet aangifte tegen DENK-politi...
PVV-leider Geert Wilders doet aangifte tegen...

1 dag geleden door Tuttifrutti

‘Detentiecentra VS geven kinderen kalme...
Immigrantenkinderen krijgen in Amerikaanse op...

1 dag geleden door Moskowfiets

'Forse belastingverhoging nodig voor gas...
Om te zorgen dat klein- en grootverbruikers v...

1 dag geleden door NOS

Vader huilend grensmeisje: 'Moeder en do...
Iconische foto die dan misschien wel iconisch...

4 uur geleden door netcat


ADVERTENTIE


Laatste reacties
techcenter
Voetbalkennis zit toch niet in een piemel?...
Nee, in een Flamoes wel dan ?-- sarcasm ...

minder dan een minuut geleden door techcenter

Snuggles
PALESTINA - Israël sloopt huis in Qalandia P...
@39 Welke apartheid? Je bedoelde zeker de man...

minder dan een minuut geleden door Snuggles

psje
Kabinet sluit gevangenissen Almere, Zeist, Zo...
Mooi kunnen die straks in gebruik genomen wor...

1 minuut geleden door psje

Belazerd
'Forse belastingverhoging nodig voor gasverbr...
@158 In jouw link staat dat er geen rekening ...

1 minuut geleden door Belazerd

Pluten1
Kabinet sluit gevangenissen Almere, Zeist, Zo...
Dom, hier kunnen de illigalen in opgevangen w...

1 minuut geleden door Pluten1

Binnenland      Buitenland      Politiek      Economie      Internet      Technologie      Sport      Showbizz      Wetenschap      Gezondheid      Lifestyle      Cultuur      Media      Film      Games      Verkeer      Overig