Hanina Ajarai.
Volledig scherm
PREMIUM
Hanina Ajarai. © Marco de Swart

Verliefd en bezig met een bruiloft? Wacht nog even met trouwen

ColumnHanina Ajarai schrijft wekelijks over wat haar bezighoudt.

  1. Lezers over kwaliteit van onderwijs: ‘Als we toestaan dat kinderen ‘ff’ gebruiken in schrijftaal, gaat het niet goed’

    Lezers over kwaliteit van onderwijs: ‘Als we toestaan dat kinderen ‘ff’ gebruiken in schrijf­taal, gaat het niet goed’

    De kwaliteit van het onderwijs daalt al jaren en er lijkt weinig politieke belangstelling of urgentie om daar iets aan te doen. Inspecteurs vinden dat de formerende partijen onderwijs hoger op de agenda moeten zetten. Vooral basisvakken zoals taal en rekenen zouden meer aandacht moeten krijgen. Wat vind jij? Moeten kinderen echt met (hoofd)rekenen bezig zijn? Of is een rekenmachine gebruiken net zo goed? Is goede beheersing van de taal belangrijk, of volstaat het uitdrukken van wat bedoeld wordt? Dat vroegen we onze lezers in de dagelijkse rubriek de Kwestie.
  2. Reacties op slechter onderwijs: ‘Ouders, aan de slag en leerkrachten, doe uw best om Den Haag wakker te schudden’
    20

    Reacties op slechter onderwijs: ‘Ouders, aan de slag en leerkrach­ten, doe uw best om Den Haag wakker te schudden’

    ‘Vroeger was niet alles beter, maar de degelijke basis was er wel. Maar blijkbaar zijn ‘lentekriebels’ noodzakelijker. Lezen en voorlezen zijn essentieel’ en ‘Volgens mij weet iedereen wel dat niemand in een elektrische auto rijdt voor een beter milieu’: dit zijn enkele reacties van lezes bij het nieus van de dag. Je kunt zelf een reactie insturen via brieven@ad.nl.
  3. Ook in Ierland was het slecht gesteld met leesvaardigheid van kinderen, totdat overheid het roer radicaal omgooide
    PREMIUM
    leescrisis

    Ook in Ierland was het slecht gesteld met leesvaar­dig­heid van kinderen, totdat overheid het roer radicaal omgooide

    Terwijl Nederlandse kinderen en jongeren steeds slechter kunnen lezen, blijkt Ierland een succesverhaal te schrijven. Daar werd vijftien jaar geleden alles op alles gezet om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. De oplossing bleek voor een deel heel simpel te zijn, en na vier jaar waren de eerste resultaten zichtbaar. Wat kunnen we leren van hun aanpak?